شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه در مرز 21 هزار نفر/ فوت 81 فلسطینی در زلزله ترکیه و سوریه
کد خبر: 4121380
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲

شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه در مرز 21 هزار نفر/ فوت 81 فلسطینی در زلزله ترکیه و سوریه

اداره حوادث غیر مترقبه و اورژانس ترکیه اعلام کرد که شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه به 20 هزار و 937 نفر افزایش یافت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از میدل ایست نیوز؛ اداره حوادث غیر مترقبه و اورژانس ترکیه از افزایش آمار جان باختگان زلزله ترکیه خبر داد.

طبق اعلام این اداره، شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه به 20 هزار و 937 نفر افزایش یافت.

اداره حوادث غیر مترقبه و اورژانس ترکیه اعلام کرد که بیش از صد هزار شهروند از مناطق زلزله زده تخلیه شده‌اند.

اردوغان: ترکیه با فاجعه بزرگی روبرست

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه عصر امروز، 22 بهمن‌ماه، طی سخنانی در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده در استان کردنشین دیاربکر در جنوب شرق این کشور، گفت: در بازرسی مناطق زلزله‌زده برای ما روشن شد که با فاجعه بزرگی روبرو هستیم.

وی افزود: ۱۴ میلیون شهروند ترکیه تحت تاثیر زلزله دوشنبه قرار گرفتند و ممکن است تعداد زلزله‌زدگان در مناطق آسیب‌دیده و اطراف آن به ۲۰ میلیون نفر برسد.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان این که عملیات جستجو و امداد در برخی شهرها و مناطق زلزله‌زده پایان یافته، افزود: «هیچ شهروندی را زیر آوار باقی نخواهیم گذاشت. قول می‌دهیم روند بازسازی را تنها ظرف یک سال تکمیل کنیم». اردوغان گفت ۱۶۰ هزار نیروی جستجو و نجات داخلی و خارجی شبانه‌روز در حال کار هستند.

وی تأکید کرد که زمین لرزه اخیر قهرمان مرعش سه برابر قدرتمندتر و ویرانگرتر از زمین لرزه مرگبار سال 1999 میلادی در شمال غرب کشورش بوده است.
شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه در مرز 21 هزار نفر/ فوت 81 فلسطینی در زلزله ترکیه و سوریه
رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اعلام این که زمین لرزه اخیر باعث ویرانی در یک منطقه جغرافیایی با مساحت 500 کیلومتر گشته و در فاصله هزار کیلومتری از مرکز آن نیز احساس شده، تاکید کرد که با بررسی مناطق زلزله‌زده کشورش، متوجه شدند که با یک فاجعه بزرگ روبرو هستند.

اردوغان ضمن تاکید بر این که در حال آماده‌سازی طرح هایی برای بازسازی صدها هزار مسکن با زیرساخت و روبناهای آنها و بازسازی شهرهای شاهد ویرانی گسترده در نتیجه زمین لرزه هستند، اعلام کرد که همه سکونتگاه‌های دانشگاهی به زلزله‌زدگان اختصاص خواهد یافت و تحصیل در دانشگاه‌های مختلف تا تابستان آینده از راه دور خواهد بود.

وی اظهار کرد: متاسفانه برخی احزاب و نیروهای سیاسی از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و روحیه وحدت ندارند. اردوغان همچین از «کشورهای دوست و برادر» که در این فاجعه به کمک ترکیه آمدند، تشکر کرد.

همچنین، رئیس‌جمهور ترکیه در جدیدترین آمار جان‌باختگان زلزله مهیب این کشور گفت که تعداد جانباختگان زلزله مرگبار این کشور به ۲۱ هزار و ۴۳ نفر رسیده و زخمی‌ها ۸۰ هزار و ۹۷ نفر شده است.

فوت 81 فلسطینی در زلزله ترکیه و سوریه

با بیرون کشیدن اجساد یک خانواده فلسطینی دیگر از زیر آوار در شهر انطاکیه ترکیه، تعداد فلسطینیانی که در زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه جان باخته‌اند، به 81 نفر افزایش یافت.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که اجساد 3 عضو یک خانواده فلسطینی در شهرک انطاکیه از زیر آوار بیرون کشیده شده است.
شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه در مرز 21 هزار نفر/ فوت 81 فلسطینی در زلزله ترکیه و سوریه
تمامی این افراد قبل از انتقال به ترکیه، در اردوگاه آوارگان درعا در سوریه زندگی می‌کردند.

قبل از این نیز اجساد 3 عضو دیگر از یک خانواده فلسطینی در شهر انطاکیه از زیر آوار بیرون کشیده شده بود.

وزارتخانه مذکور احتمال داد تعداد قربانیان فلسطینی این زلزله ویرانگر همچنان افزایش یابد.

زلزله جنوب ترکیه، معادل 500 بمب اتمی انرژی آزاد کرد

اداره حوادث و شرایط اضطراری ترکیه تأکید کرد که انرژی ناشی از زمین لرزه اخیر جنوب این کشور، معادل انفجار 500 بمب اتمی بوده است.

پایگاه خبری «الخلیج»، اداره حوادث و شرایط اضطراری ترکیه (آفاد) ظهر امروز، 22 بهمن‌ماه، در رابطه با دو زمین لرزه مرگبار و ویرانگر دوشنبه گذشته در جنوب این کشور اعلام کرد که زمین لرزه نخست به بزرگی 7.7 ریشتر، 65 ثانیه طول کشیده و مدت زمان زمین لرزه دوم به بزرگی 7.6 ریشتر نیز، 45 ثانیه بوده و در نتیجه، با وقوع آنها، منطقه زلزله زده در مجموع نزدیک به دو دقیقه به شدت لرزیده است.
شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه در مرز 21 هزار نفر/ فوت 81 فلسطینی در زلزله ترکیه و سوریه
آفاد ضمن اعلام این که انرژی آزاد شده از زمین لرزه 7.7 ریشتری اخیر معادل انفجار 500 بمب اتمی بوده، از استقرار هزار و 300 تیم در مناطق زلزله زده ترکیه برای ارزیابی زیان‌های ناشی از آن خبر داده و از همه شهروندان این کشور درخواست کرد که راهی مناطق مذکور نشوند.

اداره حوادث و شرایط اضطراری ترکیه ضمن تکذیب گزارش‌های حاکی از فوران احتمالی آتشفشان پس از زمین لرزه اخیر جنوب این کشور، اعلام کرد: در منطقه زلزله زده هیچ گونه جریان گدازه یا خاکستر آتشفشانی و همچنین جریان نفت و گاز را ملاحظه نکردیم.

آفاد همچنین از ثبت بیش از دو هزار پس لرزه از زمان وقوع زمین لرزه 7.7 ریشتری در سحرگاه دوشنبه گذشته تاکنون خبر داده و تاکید کرد که پس لرزه‌های ناشی از آن همچنان ادامه دارد و شدت آنها بین چهار تا پنج ریشتر است.

بازگشایی مرز ترکیه و ارمنستان بعد از 34 سال برای کمک به زلزله‌زدگان

براساس گزارش پایگاه خبری «الجزیره نت»، گذرگاه مرکزی «علی جان» میان ترکیه و ارمنستان بعد از 35 سال برای ارسال کمک‌ به مناطق آسیب‌دیده از زلزه بازگشایی شد.

تاکنون 5 کامیون حامل کمک‌های کشور ارمنستان از این گذرگاه عبور کرده و کمک‌های خود را برای مناطق آسیب‌دیده از زلزله گسیل داشته‌اند.

زلزله ویرانگر 7.7 ریشتری بامداد روز دوشنبه ترکیه و سوریه را به شدت لرزاند و برخی از کشورهای همجوار را نیز تحت تاثیر قرار داد.

در این زلزله کشورهای ترکیه و سوریه بیشترین خسارت جانی و مادی را دیده‌اند.

در پی این زلزله، وضعیت اضطراری در 10 منطقه زلزله زده اعلام شده است.

انتهای پیام
captcha