مراسم بزرگداشت اسلام‌شناس و مترجم قرآن روسی
کد خبر: 4128589
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵

مراسم بزرگداشت اسلام‌شناس و مترجم قرآن روسی

مراسم بزرگداشت ایگناتیوس، اسلام‌شناس و مترجم قرآن به زبان روسی با اجرای برنامه‌های مختلف در سن‌پترزبورگ برگزار شد.

مراسم بزرگداشت اسلام‌شناس و مترجم قرآن روسیبه گزارش ایکنا، به نقل از 26sep ، امروز (16 مارس)، سن‌پترزبورگ روسیه شاهد برنامه‌های مختلف به مناسبت صد و چهلمین سالگرد تولد ایگناتیوس کراچکوفسکی، بنیانگذار مدرسه مطالعات عربی روسیه بود.

به این مناسبت، نمایشگاهی در ساختمان کتابخانه ملی روسیه در پترزبورگ با نام «استاد شرق شناسی» برپا شد که آثار شخصی علمی و کتاب‌های کتابخانه شخصی وی که توسط همسرش، پروفسور ورا کراچکوفسکایا به کتابخانه هدیه داده شده است، به نمایش گذاشته شد.

 20 هزار جلد کتاب از این دانشمند اسلام‌شناس به کتابخانه ملی روسیه تحویل داده شده که در خزانه یادبود وی نگهداری خواهد شد.

ولادیمیر گرونسکی، رئیس کتابخانه ملی روسیه گفت که اداره مذهبی مسلمانان روسیه به دنبال حمایت از هر چیزی است که به ماندگاری یاد و خاطره این دانشمند بزرگ روس و میراث او کمک کند و این اداره با همکاری کتابخانه ملی در این امر مشارکت می‌کند.

قابل ذکر است که کتابخانه ملی روسیه در نوامبر سال گذشته در حاشیه هجدهمین کنفرانس علمی بین‌المللی با عنوان «خوانش‌های فایزخانف» که به مناسبت هزار و صدمین سالگرد مسلمان شدن مردم بلغاریا در حاشیه رودخانه ولگا در نوامبر 2022 در مسکو برگزار شد، نمایشگاهی با عنوان «شرق ایگناتیوس کراچکوفسکی» برای گرامیداشت این دانشمند برگزار کرده بود.

ایگناتیوس کراچکوفسکی (1883-1951) از دانشگاهیان شوروی، بنیانگذار مدرسه مطالعات عربی روسیه و نویسنده بیش از 450 تحقیق علمی و کتاب در زمینه کشورهای عربی، تاریخ و دین اسلام بود؛ مهم‌ترین آنها «درباره نسخه‌های خطی عربی» است که به عربی و زبان‌های دیگر ترجمه شده و «تاریخ ادبیات جغرافیایی در میان اعراب».

کراچکوفسکی قرآن کریم را نیز به زبان روسی ترجمه کرده است. این ترجمه در سال ۱۹۶۳ به اهتمام گریازنوویچ با مقدمه بلیایف در ۷۱۴ صفحه در مسکو به چاپ رسید. این ترجمه با حذف مقدمه و تفسیر در نیویورک توسط انتشارات کالیدز (Chalidze Publications) در سال ۱۹۷۹ در ۴۰۹ صفحه به چاپ رسید. چاپ‌های دیگر این ترجمه دو بار ، یک بار در سال۱۹۹۰ در مسکو و یک بار در سال ۱۹۹۰ در باکو بوده است.

انتهای پیام
captcha