تلاش بسکتبالیست محجبه برای رفع بی‌عدالتی‌ها
کد خبر: 4139366
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹

تلاش بسکتبالیست محجبه برای رفع بی‌عدالتی‌ها

دختر بسکتبالیست محجبه فرانسوی بعد از محرومیت به دلیل داشتن حجاب با راه‌اندازی لیگ Ball.Her در صدد است نشان دهد همه دختران بدون تبعیض و بی‌عدالتی می‌توانند در میادین ورزشی و عرصه رقابت‌ها حضور داشته باشند.

به گزارش ایکنا به نقل از Turkye Newspaper، سالیماتا سیلا (Salimata Sylla) که ورزش بسکتبال را در فرانسه شروع کرده است می‌خواهد به مسابقات رسمی بازگردد.

سیلا از 8 ژانویه (18 دی ماه) به دلیل داشتن حجاب در هنگام بازی محروم شده است.

سیلا، 25 ساله که متولد پاریس است از حدود 14 سال پیش با راهنمایی خواهرانش بسکتبال را آغاز کرد و با پیراهن اوبرویلیرز(Aubervilliers)، یکی از تیم‌های دسته سومی فرانسه به میدان رفت.

این بسکتبالیست فرانسوی با نام مستعار سالی خاطرنشان کرد که از 3 سال پیش حجاب داشتن را آغاز و در زمین مسابقه با روسری ورزشی بازی کرد.

سیلا با بیان اینکه به دلیل روسری هیچ مشکلی در زندگی خصوصی و کاری خود ندارد، گفت: خانواده‌ام، دوستانم، همه مرا آن گونه که هستم می‌پذیرند چون همان سالی هستم.

مربی تیم، دو دقیقه قبل از شروع بازی در شهر اسکاوداین در روز 8 ژانویه به سالی گفت: «متأسفانه داور گفت می‌توانید بازی کنید اما بدون روسری.»

سالیماتا سیلا (Salimata Sylla)، بسکتبالیست محجبه فرانسوی

سیلا با بیان اینکه در این مورد با داوران صحبت کرده است، خاطرنشان کرد که طبق اساسنامه فدراسیون بسکتبال فرانسه(FFBB)، ملزومات حجاب و آنچه سر را می‌پوشاند در حین بازی ممنوع است.

سیلا با بیان اینکه پس از این اتفاق تصمیم گرفت لیگ Ball.Her را تأسیس کند، گفت: «می‌خواهم فضاهای سالمی را برای همه ایجاد کنم. دور از ذهن است که خودمان را در داخل و خارج از زمین تحقیر کنیم. لیگ زنان Ball.Her مکانی برای لذت بردن از بسکتبالی است که ما انتخاب می‌‌کنیم و دوست داریم. اینجا از همه دختران بدون تبعیض و بی‌عدالتی استقبال می‌کنیم.»

سیلا با تأکید بر اینکه قانون فرانسه و فدراسیون بین‌المللی بسکتبال از سال 2017 اجازه بازی با روسری را داده است، اظهار کرد: هنوز پاسخی از FFBB دریافت نکرده است که چرا نمی‌توان با روسری‌های ورزشی در مسابقات رسمی بازی کرد.

این ورزشکار محجبه با یادآوری اینکه زنان با روسری می‌توانند در بازی‌های المپیک 2024 پاریس که سال آینده در فرانسه برگزار می‌شود، شرکت کنند، استدلال کرد: با این وضعیت زنان ورزشکار محجبه در فرانسه نمی‌توانند در این رقابت‌ها حضور داشته باشند.

انتهای پیام
captcha