مسلمانان در مقابل اسلام‌هراسی و تقدس‌زدایی در جهان اسلام وظیفه دارند
کد خبر: 4151870
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷

مسلمانان در مقابل اسلام‌هراسی و تقدس‌زدایی در جهان اسلام وظیفه دارند

استاد قرآن و حدیث دانشگاه پیام‌نور بوشهر با بیان اینکه وظیفه مسلمانان در مقابل اسلام‌هراسی و تقدس‌زدایی در جهان اسلام چیست؟، گفت: مسلمانان باید واکنش جدی داشته باشند چراکه قرآن ناموس مسلمانان است. قرآن بزرگترین امانتی است که خدا برای هدایت انسان‌ها در اختیار بشریت قرار داده است.

نصرالله شفیعی

نصرالله شفیعی، استاد قرآن و حدیث دانشگاه پیام‌نور استان بوشهر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا از استان، در ارتباط با اهانتی که اخیراً به ساحت مقدس قرآن مجید توسط کشور سوئد و با موافقت این کشور صورت گرفته، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هستیم هر از چندگاهی به مقدسات مسلمانان اعم از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام یا کتاب مقدس مسلمانان اهانت می‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: آنچه‌ به وضوح در حافظه تاریخی مردم منعکس شده توهین سلمان رشدی بود که در دهه ۶۰ به ساحت مقدس پیامبر خدا روا داشت و با واکنش خیلی سرسخت امام راحل و فتوای قتل او روبرو شد.

وی گفت: امام(ره) می‌دانست که از سوی جهان سلطه این یک برنامه و یک نقشه برای مبارزه با اسلام و از بین بردن تقدس و جایگاه اسلام در میان مسلمانان و به‌طور کلی در میان مردم جهان است.

شفیعی ادامه داد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تصور جهان سلطه که مظهر آن غرب است این بود که اسلام یک مکتب بی‌خاصیت مثل مسیحیت تحریف شده است که هیج نقشی در سرنوشت مسلمانان نمی‌تواند بازی کند. با تحولی که امام تحت عنوان انقلاب اسلامی ایجاد کردند رویکرد جدیدی در حوزه اسلام ایجاد شد و این‌ها متوجه شدند که اسلام یک مکتب کارآمد و تأثیرگذار است.

این استاد دانشگاه گفت: به عبارتی بزرگترین تهدید جهان غرب از نگاه ایدئولوژی و نگاه تمدنی از سوی اسلام راستین است، از همین روی برنامه اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی را در دستور کار خود قرار دادند که یکی از برنامه‌های سخیف اینها توهین به ساحت قرآن مجید کتاب آسمانی مسلمان‌هاست. این اقدامات هتاکانه با شعارهایی که می‌دهند و عملی که انجام می‌دهند تناقض دارد. از سویی اعتقاد به آزادی اندیشه و احترام به عقاید دیگران هستند و از سویی به کتاب مقدس بیش از یک میلیارد مسلمان توهین می‌کنند.

شفیعی با بیان اینکه سعادت همه بشریت در آموزه‌های قرآن وجود دارد، افزود: اینها در حالی به کتاب قرآن جسارت می‌کنند که این کتاب زندگی و صلح و مبارزه با بی‌عدالتی است، کتابی است که اگر کسی به آن عمل کند می‌تواند زندگی و جهان را به آرامش برساند. این اقدامات هتاکانه با شعارهایی که می‌دهند و عملی که انجام می‌دهند یک تناقض دارد.

روان پریشی و دوگانگی رفتاری

قائم‌مقام شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در بوشهر تصریح کرد: از یک طرف معتقدند باید حقوق شخصی و آزادی‌های مذهبی را به رسمیت شناخت و از یک طرف به سنبل مقدمات مسلمانان و کتاب خدا که قرآن مجید است توهین می‌کنند. با همه شعارهای آزادی‌خواهی که می‌دهند قضایای دروغینی مثل هلوکاست خط قرمز آن‌هاست و  یکی از دانشمندان بزرگ فرانسه به‌نام روژه گارودی را که با مستندات این جریان هلوکاست را رد کرد به زندان انداختند و او را جریمه مالی کردند. لذا اگر به آزادی اعتقاد دارند چرا اجازه نمی‌دهند درباره هلوکاست یک تحقیق انجام شود؟.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: لیبرالیسم و رژیم اشغالگر قدس خط قرمز آنهاست. بنابراین تناقض آشکار بین شعارهای کشورهای غربی به‌عنوان مدعیان آزادی وجود دارد که از یک طرف شعار آزادی سر می‌دهند ولی از یک طرف اجازه نمی‌دهند سایر پیروان مذاهب از جمله مسلمانان در یک فضای آزاد تنفس کنند و به مراسم و مناسک خودشان بپردازند و این مسئله نشان می‌دهد که غرب در منطق خودش دروغگو است و باید در این قضیه روشنگری لازم صورت گیرد.

وی گفت: مسئله دیگر اینکه وظیفه مسلمانان در مقابل اسلام‌هراسی و تقدس‌زدایی در جهان اسلام چیست؟؛ مسلمانان باید واکنش جدی داشته باشند چرا که قرآن ناموس مسلمانان است. قرآن بزرگترین امانتی است که خدا برای هدایت انسان‌ها در اختیار بشریت قرار داده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: قرآن کتابی است که خداوند آن‌را هدایت نام‌گذاری کرده و پایدار بودن آن‌را هم خداوند با عبارت قرآنی «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» تضمین کرده است. بنابراین مسلمانان در برابر حفاظت و دفاع از این کتاب آسمانی مسئولیت دارند به هر شکلی شده چه به‌صورت تجمع در کشورهای اسلامی چه در فضای رسانه‌ای و مجازی چه در نگاه حقوقی و دیپلماتیک باید اعتراض خودشان را نسبت به کشور سوئد که به دروغ ادعای آزادی می‌کند را نشان دهند.

وی گفت: از یک طرف این اقدامات اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی موجب می‌شود که وحدت جهان اسلام بیشتر شود، جهان اسلام باید بدانند که دشمن مشترک دارند. دشمن مشترک آنها همین کشوری مثل سوئد، رژیم اشغالگر قدس، امریکا است.

شفیعی اظهار کرد: این جنایت‌هایی که در حق مسلمانان صورت می‌گیرد باید باعث بیداری مسلمانان شود. اتحاد و انسجام آنها را بیشتر کند و به‌ویژه رهبران مسلمان‌ها، اندیشمندان و صاحب‌نظران که قدرت تحلیل بیشتری دارند می‌توانند از این فرصتی که ایجاد شده به نفع جهان اسلام استفاده ببرند. همچنین این اقدام موهن می‌تواند یک فرصتی برای مسلمانان و دانشمندان اسلامی ایجاد کند که آموزه‌های قرآن را بخوبی به جهان معرفی کنند.

حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha