مسجد تاریخی هند در خطر تخریب
کد خبر: 4190442
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶

مسجد تاریخی هند در خطر تخریب

شهرداری دهلی اعلام کرده است قصد دارد یک مسجد تاریخی این شهر را به بهانه تسهیل عبور و مرور تخریب کند.

به گزارش ایکنا به نقل از ایندین اکسپرس، تلاش‌ها برای تخریب مسجد سنهری در دهلی نو که دارای اهمیت فرهنگی و تاریخی است در جریان است.

شرکت شهرداری دهلی نو (NDMC) اعلام کرد پس از درخواست پلیس راهنمایی و رانندگی این شهر و برای تضمین عبور و مرور پایدار وسایل نقلیه در این منطقه، قصد دارد این مسجد را تخریب کند.

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که مولانا محمود اسد مدنی، رئیس جمعیت علمای هند (JUH) در نامه‌ای خطاب به نارندرا مودی، نخست‌وزیر و آمیت شاه، وزیر کشور هند نسبت به اطلاعیه شهرداری دهلی ابرازنگرانی کرد.

عبدالعزیز بر پایبندی مسجد به تمام دستورات امنیتی دولت تأکید و خاطرنشان کرد: حتی نماز جماعت در هنگام برگزاری جلسات پارلمان برگزار نمی‌شود و مسجد مشکل ترافیکی ایجاد نمی‌کند.

 در حالی که هیئت وقف دهلی خود را مالک زمین مسجد می‌داند شهرداری ادعا می‌کند که زمین متعلق به دولت است.

مسجد «شاهی سنهری» واقع در « چاندنی چوک» هند مسجدی متعلق به قرن ۱۸ در دهلی قدیم است و گنجینه‌ای نهان در این منطقه به شمار می‌آید. این مسجد 300 سال پیش با استفاده از آجر لاهوری ساخته شده و به دلیل اهمیت تاریخی خود در سال 2009 به عنوان میراث ملی ثبت شد. 

این بنا به دستور روشن الدوله از کارگزاران دوره «محمد شاه» امپراتور مغول ساخته شد. اگرچه این مسجد سه قرن قدمت دارد و یک مسجد تاریخی تلقی می‌شود اما به دلیل اینکه در یک میدان بازار تاریخی شلوغ قرار گرفته است اغلب کمتر به آن توجه شده است.

کتیبه ارزشمندی که از طریق آن می‌توان تاریخ ساخت مسجد را مشاهده کرد در دروازه ورودی محراب مرکزی مسجد قرار گرفته است.این کتیبه که با خط نستعلیق نگاشته شده و سال ساخت مسجد و همچنین نام نواب روشن الدوله را ذکر کرده است.

ستون‌های مسجد ترکیبی از رنگ‌های سبز و طلایی هستند و سه گنبد مسجد به رنگ مسی است.

تاجران و ساکنان منطقه بر این عقیده‌اند که این مسجد از اهمیت زیادی برخوردار است و باید مورد بازسازی قرار گیرد تا به عنوان گنجینه‌ای مهم در تاریخ دهلی حفظ شود.

انتهای پیام
captcha