صبح امید؛ اینجا انتخاب آزاد است
کد خبر: 4202668
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
ایکنا گزارش می‌دهد

صبح امید؛ اینجا انتخاب آزاد است

انتخاب حقی است که خداوند برای انسان در نظر گرفته است و این امر در امور مختلف زندگی تجلی پیدا می‌کند. برگزاری انتخابات هدیه انقلاب به مردم است و مردم نیز در طول چهار دهه همواره حضور حداکثری داشتند. تعرفه‌های انتخاباتی با وجود کاغذی بودن، اما فریادهای بی‌صدایی هستند که عزت، شرف، اقتدار، صلابت، مردانگی، شجاعت و فداکاری ملتی سلحشور را به رخ جهانیان می‌کشاند.

بانوان قرآنی اراک

انتخاب حقی است که خداوند برای انسان در نظر گرفته است و این امر در امور مختلف زندگی همچون ازدواج، شغل، مسکن و ... تجلی پیدا می‌کند. مهم‌تر از تمام انتخاب‌هایی که می‌کنیم، گاه انتخاب روی دیگر خود را نشان داده و تعیین سرنوشت جماعتی را رقم می‌زند. این حق، حقی است که قانون در نظر گرفته و افراد یک کشور می‌توانند در تعیین سرنوشت خود دخیل باشند.

پس از پیروزی انقلاب، بلافاصله در 19 فروردین سال 58 رأی‌گیری یا رفراندوم پذیرش جمهوری اسلامی برگزار شد که با رأی قاطع 98درصدی همه ملت ایران به نظام رأی مثبت داده و از آن پس پای انتخاب خود مانده و در طول این مسیر پرفراز و نشیب موفقیت‌ها و دستاوردهای درخشانی نیز کسب کرده است. برگزاری انتخابات برای ریاست جمهوری، شوراهای شهری و روستایی، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از جمله مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

برگزاری انتخابات هدیه انقلاب به مردم است و مردم نیز در طول چهار دهه همواره حضور حداکثری داشتند. تعرفه‌های انتخاباتی با وجود کاغذی بودن، اما فریادهای بی‌صدایی هستند که عزت، شرف، اقتدار، صلابت، مردانگی، شجاعت و فداکاری ملتی سلحشور را به رخ جهانیان می‌کشاند.

مجالی دیگر برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال 1402 نمانده است و همه مردم در تکاپو برای انتخاب بهترین‌ها هستند. حتی صدا‌و‌سیما نیز برای معرفی نامزدها و برنامه‌های آنان وارد عمل شده و برنامه مناظراتی برگزار می‌کند. فارغ از نتیجه نهایی، مشارکت حداکثری مردم پای صندوق رأی یکی از عناصر مورد توجه است. خوشبختانه ایران اسلامی با برگزاری بیش از 40 انتخابات رکوردار برگزاری انتخابات است. در تمام این مدت همیشه میزان رأی ملت بوده است و الحق مردم نیز با مشارکت حداکثری در هر انتخابات طرحی نو درانداخته و اتحاد خود را به رخ دشمنان کشیدند. وحدت ملی در عین داشتن تفاوت سلیقه یا گرایش سیاسی در بهترین شکل ممکن خودنمایی می‌کند. تعرفه‌های انتخاباتی با وجود کاغذی بودن، اما فریادهای بی‌صدایی هستند که عزت، شرف، اقتدار، صلابت، مردانگی، شجاعت و فداکاری ملتی سلحشور را به رخ جهانیان می‌کشاند.

خبرگزاری ایکنا در راستای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با تنی چند نفر از جوانان دهه هشتادی مصاحبه‌هایی انجام داده است که تقدیم می‌شود.

شرکت در انتخابات حق قانونی است

مبینا شیخی، حافظ کل قرآن و دانشجوی پزشکی، امسال برای اولین بار است که در انتخابات شرکت می‌کند. وی در مورد حضور خود در انتخابات گفت: شرکت انتخابات حق قانونی بنده و تمام واجدان شرایط است و حاضر نیستیم این حق را نادیده بگیریم.

وی با بیان اینکه ملت ایران در روز جمعه، 11 اسفند پرشور و مقتدرتر از همیشه در صحنه حاضر بوده و مشت محکی بر دهان یاوه‌گویان و بدخواهان خواهند زد، ادامه داد: اتحاد و یک‌پارچگی مردم بار دیگر در این روز سرنوشت‌ساز متجلی خواهد شد، البته باید در نظر گرفت مدت زمان زیادی از راهپیمایی 22 بهمن و خلق حماسه‌ای باشکوه از سوی مردم نگذشته است.حضور هریک از ما پای صندوق رأی به معنای عقب راندن دشمن است و با شرکت در این انتخابات مهم اجازه فکر کردن در مورد ایران را نیز از دشمن خواهیم گرفت.

مبینا شیخی، حافظ کل

شیخی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به ویژگی‌های نمایده اصلح بارها اشاره فرمودند و تمام نمایندگان انتخابی باید به این امر مهم اهتمام ویژه داشته باشند، اظهار کرد: در قرآن کریم نیز آیاتی در مورد انتخاب اصلح و انتخاب بهترین‌ها وجود دارد که می‌توان به آیه 11 سوره مبارکه «رعد: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ، خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند» اشاره کرد.

شفافیت؛ یکی از اصلی‌ترین ویژگی نماینده‌ها

وی شفاف‌بودن را یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های نامزد نمایندگی مجلس دانست و اظهار کرد: بدون تردید اگر نماینده‌ای پیشینه کاری‌اش درست و شفاف باشد بدون تردید در مجلس نیز با همان رویکرد پیش خواهد رفت. اگر کارها براساس صداقت و شفافیت پیش رود قطعا آینده‌ای روشن خواهیم داشت.

این حافظ کل قرآن با یادآوری آیه 11 سوره «رعد»، اضافه کرد: تغییر در جامعه به دست ما اتفاق خواهد افتاد. اگر خواهان بروز و ظهور اتفاقات درست در جامعه هستیم باید روز جمعه پای صندوق رأی حاضر شویم. همه ما به وجود مشکلات اقتصادی واقف هستیم، اما اجازه نخواهیم داد دشمن از آن به نفع خود استفاده کند. اگر مردم از شرایط معیشتی گلایه دارند باید با انتخاب درست نمایندگان درصدد رفع مشکل و تغییر در جامعه باشند. عدم حضور در انتخابات به منزله این است که علاقه‌ای به تغییر شرایط نداشته و از وضعیت فعلی راضی هستند.

شیخی بیان کرد: وقتی نمایندگان مجلس به درستی انتخاب شوند، قطعا مجلسی قوی خواهیم داشت. مجلس قوی نیز نظام جمهوری اسلامی را به سمت آینده‌ای قوی پیش خواهد برد. ما برای اعتلای حکمرانی ایران اسلامی برنامه داریم و به هیچ وجه دست از نظام برنخواهیم داشت.

نقش اثرگذار دختران در جامعه

زینب، ستوده، دانش‌آموز پایه دوازدهم، نیز اعلام حضور کرد و افزود: ما با قدرت در انتخابات شرکت کرده و بهترین فرد ممکن را راهی مجلس خواهیم کرد. انتخاب فرد اصلح کار راحتی نبود، اما پدر و مادرم در این مسیر بسیار کمکم کردند. ما رأی اولی‌ها آینده‌ساز نظام هستیم و با نثار جان خود از ارزش‌هایش دفاع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نقش دختران و بانوان در اجتماع بسیار پررنگ است؛ چراکه با تربیت درست دینی می‌توان جوانانی لایق تربیت کرد. ما جوانان دهه هشتادی علاقه‌ای به راکد بودن و منفعل بودن نداریم. ما می‌توانیم همچون مردان نقش‌آفرین باشیم، به شرط آنکه خود را باور کنیم. توانایی و کسب مهارت اکتسابی است و در میزان موفقیت خود ماییم که نقش آفرینیم.

ستوده اضافه کرد: ما پیرو خط ولی‌فقیه و مکتب حاج قاسم هستیم. خدا الگوهایی در زمانه فعلی برای ما مقدر فرموده است که می‌تواند ما را در انتخاب بهترین‌ها و شایسته‌ترین‌ها راهنمایی کند. از سوی دیگر دشمنان آرام ننشسته و نخواهند نشست؛ چراکه ما دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها ایران اسلامی را روشن‌تر، باشکوه‌تر و مقدرتر خواهیم ساخت. ما برای ساختن و آبادی تربیت شدیم.

اتحاد رمز موفقیت جامعه

طه قنبری، دانشجوی رشته مهندسی برق، حضور در انتخابات را حق خود و سایر جوانان دانست و از رأی اولی‌ها خواست که از این حق استفاده کرده و پرقدرت پای صندوق رأی حاضر شوند؛ چراکه ایران متعلق به همه ما است و برای ساختن ایرانی آباد، قوی با آینده‌ای روشن باید تلاش کنیم.

قنبری با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار در انتخابات شرکت کرده و از ماه‌ها قبل با جمعی از دوستان برای این روز برنامه تدارک دیده‌اند، اضافه کرد: قرار ما این است که هر فردی که دیرتر برود ناهار را مهمان او هستیم، این قرار دوستانه ما را به حضور زودهنگام تشویق خواهد کرد. همه می‌دانیم در کشور بسیاری از مردم از نظر معیشتی با مشکل مواجه هستند، اما دلیل نمی‌شود از حضور منصرف شویم. ما برای این آب و خاک هستیم و فارغ از تمام مشکلات باید حضور داشته و برای رفع گرفتاری‌ها تلاش کنیم.

وی اتحاد را رمز موفقیت دانست و بیان کرد: شایسته است اصلح‌ترین و دلسوزترین‌ها به مجلس راه یابند. مجلس قوی، مردم را نیز قوی خواهد کرد به شرط آنکه پای تعهدات خود ایستاده و به محض راه‌یابی فراموش نکنند همین مردم عادی بودند که با حضور و مشارکت خود زمینه حضورش را در مجلس فراهم کرده است.

روحیه جهادی؛ ویژگی بارز نمایندگان

نسترن محمودی، قاری قرآن، که برای دومین بار در انتخابات شرکت می‌کند نیز گفت: حضور در انتخابات و پای صندوق رأی به انسان حس زنده بودن  مفید بودن می‌دهد و خدا را شاکرم که ما جوانان ایران زمین از این امتیاز برخورداریم.

وی در مورد ویژگی نمایندگان مجلس به انجام کاهای جهادی و داشتن روحیه انقلابی اشاره کرد و افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید از شاخصه‌هایی نظیر ولایت‌مدار بودن، متعهد بودن، پرهیز از اشرافی‌گری و تعهد به ارزش‌ها و آرمان‌های نظام را دارا باشند. اگر نماینده از جنس مردم باشد مشکلات آنان را به خوبی درک خواهد کرد.

نسترن محمودی، قاری

وی آگاهی نسبت به نیازهای روز مردم و عمل قرآنی داشتن را از دیگر ویژگی‌های نمایندگان دانست و افزود: نمایندگان باید بر مبنای قرآن قدم برداشته و حفظ منافع عمومی را بر نفع خود ترجیح داده و جهت کسب رضای الهی قدم بردارد. آشنایی با مسائل مختلف سیاسی، هنری، اقتصادی، فرهنگی و .. از دیگر شاخصه‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

محمودی به آیه 43 سوره مبارکه «آل‌عمران»: «يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ، اى مريم فرمانبر پروردگار خود باش و سجده كن و با ركوع ‏كنندگان ركوع نما» استناد کرد و گفت: در تفسیر این آیه و همچنین آیه 159 همین سوره مبارکه: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» اشاره شده منتخبین و برگزیدگان باید همراه توده مردم و در متن جامعه باشند، نه جدا و منزوی از مردم.

وی به آیه ۱۱ سوره «ممتحنه»: «وَإِنْ فَاتَكُمْ شَيْءٌ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ إِلَى الْكُفَّارِ فَعَاقَبْتُمْ فَآتُوا الَّذِينَ ذَهَبَتْ أَزْوَاجُهُمْ مِثْلَ مَا أَنْفَقُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ، و در صورتى كه [زنى] از همسران شما به سوى كفار رفت [و كفار مهر مورد مطالبه شما را ندادند] و شما غنيمت‏ يافتيد پس به كسانى كه همسرانشان رفته‏ اند معادل آنچه خرج كرده‏ اند بدهيد و از آن خدايى كه به او ايمان داريد بترسيد» اشاره کرد و گفت: در تفسیر این آیه نیز آمده است که اقشار آسیب‌پذیر باید مورد حمایت قرار گرفته و از بیت‌المال خسارت آنها جبران شود. همچنین برقراری ارتباط تنگاتنگ با مردم از دیگر مواردی است که باید رعایت شود. در حقیقت یک نماینده باید همیشه خدا را ناظر بر اعمال خود دیده و در حل مسائل و بحران‌ها از هیچ تلاشی دریغ نکند و همیشه بر حضرت حق توکل کند.

محمودی ضرورت توجه به حضور حداکثری در انتخابات را مورد تأکید قرار داد و افزود: خداوند متعال در آیه ۱۱ سوره «رعد» فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ۗ، خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند». با توجه به این آیه قرآن شکل و نحوه سهیم شدن در این تغییر در زمان‌ها و شرایط مختلف متفاوت است و با عنایت به این آیه خود ما مسئول اتفاقات خوب و بد و سرنوشتمان هستیم؛ لذا نباید از حق رای خود گذشت و به انتظار معجزه‌ای از جانب خدا بود.

مشارکت حداکثری به انتخاب فرد اصلح منتج می‌شود

وی گفت:  باید با مشارکت و انتخاب فردی اصلح، مؤمن و کارآمد به سرنوشت کشور کمک کرد، قطعا گلایه وجود دارد، لیکن بنده با گذشتن از حق رای خود آب به آسیاب دشمن نریخته و اجازه نمی‌دهم تا دشمنان فرصت‌طلب ما بهانه‌ای برای تعرض به خاک کشورم داشته باشند. عدم شرکت من در انتخابات به منزله تکرار حوادث تروریستی شاهچراغ و کرمان خواهد بود.

محمودی خطاب به افرادی که قصد شرکت در انتخابات ندارند، بیان کرد: عدم شرکت در انتخابات یعنی پایمالی خون بیش از 213 هزار شهید دفاع مقدس؛ چراکه این شهیدان پای این انقلاب و اسلام جان فدا کردند و سهم ما برای حفظ نظام فقط یک رأی است. انشاءالله که با انتخاب فردی شایسته و اصلح در جهت آبادانی کشور قدم گذارده و ایرانی قوی بسازیم.

وی اضافه کرد: بنده به عنوان یک بانوی قرآنی از نمایندگان منتخب تقاضا دارم اجازه ندهید قرآن کریم در کشور اسلامی ما مهجور بماند. قرآن کریم گنجینه‌ای است تمام نشدنی و قطعا اگر مسئولین ما مطابق قرآن رفتار کنند، هیچگاه دچار خطا نخواهند شد. متاسفانه در کشور ما مسئله قرآن از اهمیت کمتری برخوردار است و ما از مسئولین انتظار داریم تا امور قرآنی را در رأس همه امور قرار دهند و از نخبگان قرآنی حمایت داشته باشند. جذب نخبگان قرآنی در آموزش و پرورش، انتصاب قاریان و حافظان در امور قرآنی ادارات و سازمان‌ها، حمایت از بانوان قرآنی جهت برپایی محافل و مجالس قرآنی از جمله انتظارات ما از نمایندگان مجلس است.

کمتر از 10 ساعت دیگر پرونده‌ای به قامت ایران اسلامی بازخواهد شد. پرونده‌ای که شروع دوره‌ای چهارساله را به یادگار خواهد داشت. باشد که با تکیه بر موازین دینی و اسلامی تمام مصوبات در راستای اعتلای نظام و قرآن باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha