هلال ماه رمضان در عربستان فردا عصر رصد می‌شود
کد خبر: 4204270
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

هلال ماه رمضان در عربستان فردا عصر رصد می‌شود

دیوان عالی عربستان از تمام شهروندان خواست فردا عصر، یکشنبه 10 مارس برابر با 20 اسفند برای استهلال ماه مبارک رمضان چه با چشم غیر مسلح چه با ابزارهای نجوم اقدام و نتیجه را به نزدیکترین دادگاه منطقه خود اعلام کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از السبق، مرکز بین‌المللی نجوم عربستان اعلام کرد رؤیت هلال ماه رمضان یکشنبه، 10 مارس برابر با 20 اسفند از هر نقطه‌ای از جهان عرب و اسلام چه با چشم غیرمسلح چه با تلسکوپ غیر ممکن خواهد بود با این وجود دیوان عالی عربستان از مردم خواست از عصر یکشنبه رصد هلال ماه مبارک رمضان را آغاز کنند.

این مرکز در بیانیه خود به تصمیمی که آغاز ماه شعبان اتخاذ شده اشاره و اعلام کرد: 11 فوریه گذشته برابر با روز نخست ماه شعبان(برابر با 22 بهمن) بود و انتظار می‌رود عموم مسلمانان در اقصی نقاط عربستان عصر یکشنبه 29 شعبان برابر با 10 مارس و 20 اسفند هلال ماه مبارک را رصد کنند.

دادگاه عالی عربستان از هرکسی که با چشم غیر مسلح یا به واسطه ابزار پیشرفته نجوم موفق به رؤیت هلال ماه رمضان شود می‌خواهد فوراً به نزدیکترین دادگاه منطقه اطلاع داده و شهادت خود را ثبت و یا به نزدیکترین مرکز رصد هلال تماس گرفته و به مسئولان گزارش خود را ارائه کنند. 

این مرکز از افرادی که قدرت بینایی رؤیت هلال ماه را دارند نیز خواست به ستادهای رصد هلال در نقاط مختلف کشور رفته و برای این منظور خود را معرفی و با کارشناسان همکاری کنند.

در همین راستا خالد الزعاق، کارشناس نجوم عربستان در پیامی که در حساب کاربری خود در صفحه ایکس منتشر کرد نوشت: ماه از نیمه ماه قمری شروع به نزدیک شدن به خورشید می‌کند و زمانی فاصله زاویه‌ای بین آن‌ها به زیر 7 درجه کاهش می‌یابد نور آن از بین می‌رود و وارد محاق شده و هلال جدید متولد می‌شود.

وی افزود: ساعت 12 ظهر فردا یکشنبه، 20 اسفند هلال جدید متولد می‌شود و تقریباً یک ربع ساعت بعد از غروب خورشید باقی می‌ماند لذا بر حسب شاخص‌های نجومی در اختیار ما، روز دوشنبه، آغاز ماه مبارک رمضان است و 30 روز ماه شعبان کامل شده است. همچنین چهارشنبه، 10 آوریل برابر با 22 فروردین 1403 روز عید سعید فطر و اول ماه شوال خواهد بود.

الزعاق با بیان اینکه تولد ماه هجری قمری بر دو نوع است گفت: نخست با مشاهده چشم غیر مسلح قابل رؤیت است و به ندرت در زمان خورشیدگرفتگی اتفاق می‌افتد و دومی غیر قابل مشاهده بوده و در هر ماه هجری روی می‌دهد درست زمانی که ماه در کنار خورشید قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش عبدالله المسند، رئیس جمعیت آب و هوای عربستان نیز اعلام کرد که ظهر یکشنبه درست ساعت 12:30 ظهر ماه با خورشید قرینه می‌شود و پس از آن هلال ماه 13 دقیقه در افق غربی مطابق با افق مکه مکرمه امتداد خواهد یافت.

وی افزود: بنابراین آغاز ماه مبارک رمضان روز دوشنبه خواهد بود مشروط بر اینکه ابر و گرد و غباری در آسمان نباشد که جلوی دید را بگیرد. لذا تاریخ کامل شدن ماه(شب چهاردهم) نیز صبح روز دوشنبه، 25 مارس برابر با 6 فروردین ساعت 10:02 خواهد بود.

پیش‌بینی این کارشناس عربستانی نیز با کارشناس نجوم این کشور مطابقت دارد و بر اساس محاسبات نجومی ماه رمضان 30 روز کامل و چهارشنبه، 10 آوریل برابر با 22 فروردین، عید سعید فطر خواهد بود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تنها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۱۲/۲۰ - ۱۶:۰۱
0
0
عالی بود ماشاالله
captcha