یونسکو: بازسازی مسجد جامع موصل در حال اتمام است
کد خبر: 4206352
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳

یونسکو: بازسازی مسجد جامع موصل در حال اتمام است

یونسکو اعلام کرد بازسازی مسجد تاریخی «نوری» در شهر موصل که در سال 2017 توسط داعش ویران شد، به عنوان بخشی از پروژه سازمان ملل برای بازسازی برخی اماکن تاریخی عراق تا پایان سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید.

به گزارش ایکنا به نقل از نشنال، مسجد نوری که یکی از بناهای دیدنی شهر موصل عراق محسوب می‌شود که پس از تخریب با مواد منفجره داعش در سال ۲۰۱۷ میلادی، از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تحت تعمیر قرار گرفت.

یونسکو در فراخوانی از همه مهندسان معمار سراسر جهان خواست که در مسابقه‌ای که برای بازسازی مسجد جامع نوری تدارک دیده شده است، شرکت کنند. 

مراسم آغاز عملیات بازسازی مسجد جامع نوری با عنوان «احیای روح موصل» ۲۶ آذر ۱۳۹۷ با حضور لویز هاکستاوزن، نماینده سازمان یونسکو در عراق و ابوبکر کنعان، مدیر اوقاف اهل‌ سنت استان نینوا برگزار شد.

ماریا ریتا آستوسو، مدیر ارشد پروژه یونسکو در عراق اعلام کرد: در این پروژه که در سال 2018 راه اندازی شد، بخش سازه مسجد و مناره آن تکمیل شده است. ما بخش استحکام گنبد را به پایان رسانده‌ایم و اکنون باید همزمان روی نمازخانه کار می‌کنیم. او گفت که بازسازی صحن مسجد به پایان رسیده با این حال، بازسازی مناره و گچ‌کارهای نهایی هنوز تمام نشده است.

وی افزود: یونسکو برای اطمینان از اینکه ابعاد، ضخامت و الگوی آجرها با آنچه که قبل از تخریب بود، با تولیدکنندگانی که می‌توانستند آجرهای مورد نظر ما را بر اساس ویژگی‌های آجرهای اصلی تهیه کنند مذاکره کرد و نمونه‌ها برای آزمایش به آزمایشگاه دانشگاه موصل فرستاده شد.

پروژه یونسکو به نام احیای روح موصل توسط امارات متحده عربی برای بازسازی مجموعه نوری و همچنین دو کلیسای نزدیک به نام‌های الساعه و الطاهره، به مبلغ 50 میلیون دلار، تأمین مالی شده است.

بازسازی کلیسای الساعه به پایان رسید و این کلیسا اولین عشای خود را در ژانویه 2024 برگزار کرد. آستوسو گفت که بازسازی کلیسای 800 ساله الطاهره نیز انجام شده است و برخی از کارهای نهایی تا ژوئن امسال به پایان می‌رسد.

مسجد جامع النوری یکی از مساجد تاریخی کشور عراق است که در غرب موصل قرار دارد. این مسجد را نورالدین زنگی، از حاکمان ترک حکومت زنگیان در قرن ششم هجری قمری بنا کرد و قدمت آن به بیش از ۹ قرن می‌رسد. این اثر تاریخی با مناره محدب خود یکی از مشهورترین بناهای تاریخی در موصل بود. ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در سال ۲۰۱۴ در این مسجد اعلام خلافت کرد، اما تروریست‌های داعش پس از سه سال هنگام نزدیک‌ شدن نیروهای عراقی به این مسجد، آن را تخریب کردند. این مسجد بارها بازسازی شده که آخرین بار در سال ۱۹۴۴ بود.

یونسکو: کار بازسازی مسجد جامع موصل در حال اتمام است

یونسکو: کار بازسازی مسجد جامع موصل در حال اتمام است

یونسکو: کار بازسازی مسجد جامع موصل در حال اتمام است

یونسکو: کار بازسازی مسجد جامع موصل در حال اتمام است

یونسکو: کار بازسازی مسجد جامع موصل در حال اتمام است

انتهای پیام
captcha