قرآن با رشته‌های «تاریخ و علوم قرآن و حدیث» پیوند خاصی دارد
کد خبر: 4207153
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۸

قرآن با رشته‌های «تاریخ و علوم قرآن و حدیث» پیوند خاصی دارد

یک دکترای تاریخ و تمدن و ملل اسلامی گفت: سرفصل‌های قرآن‌شناسی در غرب را که بررسی می‌کنیم، متوجه می‌‍شویم که این موضوعات به دو جنبه رشته‌های تاریخ و علوم قرآن و حدیث پیوند خاصی دارد.

سیدکمال کشیک‌نویس رضوی مدرس دانشگاه و دکترای تاریخ و تمدن و ملل اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدکمال کشیک‌نویس رضوی مدرس دانشگاه و دکترای تاریخ و تمدن و ملل اسلامی، در سلسله نشست‌های مجازی کرسی آزاداندیشی با عنوان «سی شب سی آیه» که با موضوع «واژه‌های پرسش برانگیز سوره فیل؛ نگاهی به قرآن پژوهی غربیان» شامگاه 6 فروردین‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: موضوعات مشترکی که بین علوم قرآنی و تاریخ وجود دارد، بسیار زیاد هستند اما مهم‌ترین موضوعی که می‌توان در این راستا مطرح کرد، موضوع قرآن است که در مطالعات قرآنی این موضوع بین کسانی که مطالعات قرآنی انجام می‌دهند و کسانی که در حوزه تاریخ فعالیت دارند، وجه مشترکی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از سرفصل‌های قرآن‌شناسی در غرب شامل موارد بررسی جنبه‌های زیباشناختی قرآن، قرائت‌های گوناگون، پیگیری واژه‌های دخیل و مفردات قرآنی، تاریخ‌گذاری قرآن و انسجام متون آن، بررسی باورهای پیشین بر محتوای آن و پیام قرآن، ریشه‌های مصادر قرآنی و.. را که بررسی می‌کنیم، متوجه می‌‍شویم که این موضوعات به دو جنبه تاریخ و علوم قرآن و حدیث پیوند خاصی دارد. 

کشیک‌نویس رضوی بیان کرد: جدیدترین کتابی که در این باره به چاپ رسیده است، کتاب «قرآن مورخان» است که در سال 2019 انتشار یافته و 25 نویسنده و دو ویراستار اصلی به زبان فرانسه را در خود جای داده است. همچنین مهدی الزاهی در بلژیک ترجمه عربی و گروهی به سرپرستی امیر معزی در ایران ترجمه فارسی آن را انجام داده‌اند. این کتاب برای تدوین و انتشار یک قرن مطالعات قرآنی در غرب و مواجهه آنها با قرآن نگاشته شده است. بنابراین این کتاب برای دانشجویان علوم قرآن و حدیث و قرآن‌پژوهان کتاب مناسبی است که ذهن آن‌ها را در خصوص مواجهه غربیان با این کتاب باز می‌کند. حال برای آشنایی با این مقالات و کتب، یکی از این مقالات را که در خصوص سوره فیل نگاشته شده است را انتخاب کرده است.

این مدرس دانشگاه افزود: این مقاله نوشته paul neuenkirchen است که با عنوان surate 105  AL-Fil  نوشته شده است که تجمیع تمامی نظراتی است که در خصوص تفسیر سوره «فیل» از منظر مطالعات قرآنی جمع‌آوری شده است.

انتهای پیام
captcha