از تداوم نسل‌کشی در غزه تا درخواست محمد الضیف برای برپایی راهپیمایی «به سوی فلسطین»
کد خبر: 4207584
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
مروری بر تحولات فلسطین...

از تداوم نسل‌کشی در غزه تا درخواست محمد الضیف برای برپایی راهپیمایی «به سوی فلسطین»

در حالی که جنبش حماس از تغییر تاکتیک‌های خود در جنگ با رژیم صهیونیستی خبر داده، محمد الضیف از فرماندهان این جنبش با انتشار فایلی صوتی از مسلمانان خواست راهپیمایی «به سوی فلسطین» برپا کنند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از میدل ایست نیوز، جنبش حماس تاکتیک خود را در مدیریت جنگ در نوار غزه به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای محافظت از نیروها و تجهیزات باقی مانده در انتظار پایان نبرد با رژیم صهیونیستی تغییر داده است.
 
منابع آگاه فلسطینی اعلام کردند سیاست کنونی این جنبش اکنون مبتنی بر حملات محدود و ضروری به نظامیان رژیم صهیونیستی و در معرض خطر قرار ندادن اعضای خویش است تا بتواند بخشی از قدرت خود را برای روزهای پس از جنگ حفظ کند.
 
همزمان با این تغییر تاکتیک حماس، محمد الضیف فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، نیز سکوت خود را شکست و فایلی صوتی منتسب به خویش را منتشر کرد که در آن از مردم جهان عرب و اسلام خواست با هدف مشارکت در آزادسازی مسجدالاقصی، راهپیمایی «به سوی فلسطین» برپا کنند.
 
تداوم نسل‌کشی در غزه 
 
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، مردم غزه برای 175 امین روز متوالی در مقابل دیدگان جهانیان در معرض جنایات و نسل‌کشی نظامیان اشغالگر صهیونیستی قرار دارند.
 
 جنگ تا این لحظه منجر به شهادت 32552 نفر و زخمی شدن 74980 نفر دیگر شده و دست کم 73 درصد مجموع شهدا را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، این در حالی است که هنوز نزدیک به 8000 نفر مفقود و زیر آوار هستند.
 
اشغالگران اسرائیلی همچنین، هزاران نفر از ساکنان نوار غزه را بازداشت کرده‌اند که سرنوشت آنان نامعلوم است و تاکنون تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه بوده و راه به جایی نبرده است.

یونیسف از شهادت قریب به 14 هزار کودک فلسطینی خبر داد

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد: تاکنون قریب به 14 هزار کودک قربانی جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه شده‌اند.

یونیسف شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: علی‌رغم تصویب قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده، نیروهای اسرائیلی به عملیات نظامی خود در سراسر غزه ادامه می‌دهند و این امر منجر به وارد آمدن تلفات به غیرنظامیان و آواره‌شدن بسیاری از آنان و تخریب خانه‌ها و سایر زیرساخت‌های شهری شده است.
از تداوم نسل‌کشی در غزه تا درخواست محمد الضیف برای برپایی راهپیمایی «به سوی فلسطین»
همچنین روز گذشته دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 1.1 میلیون نفر در غزه در سطح شدید ناامنی غذایی قرار دارند.

این در حالی ست که روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل با گذشت بیش از 5 ماه از جنگ رژیم صهیونیستی، برای نخستین بار قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن بر «آتش بس فوری» در نوار غزه تأکید شده است.
 
در این قطعنامه که توسط اعضای غیر دائم شورای امنیت ارائه شده، بر نیاز به افزایش ارسال کمک‌ها به نوار غزه و برطرف شدن همه موانع در این زمینه تأکید شده است.

حماس: تصمیمات دادگاه لاهه باید با مکانیسمی اجرایی همراه باشد

جنبش مقاومت اسلامی حماس خواستار ایجاد مکانیسیمی اجرایی برای تصمیمات و دستورات دیوان دادگستری بین‌المللی در مورد غزه شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این جنبش تاکید کرد که دستور دیوان دادگستری بین‌المللی به رژیم اشغالگر صهیونیستی در رابطه با ضرورت ورود کمک‌های بشردوستانه و خدمات اساسی به غزه، باید با یک مکانیسم اجرایی توسط جامعه بین‌الملل همراه باشد که دشمن فاشیست و جنایتکار را که از گرسنگی به عنوان سلاحی علیه غیرنظامیان استفاده می‌کند، به اجرای فوری آن ملزم نماید تا این تصمیم بی‌اثر باقی نماند، زیرا رژیم جنایتکار اسرائیل به رغم تدابیر و تصمیمات قبلی این دادگاه، همچنان به نسل‌کشی وحشیانه علیه ملت فلسطین بدون هرگونه بازدارنده‌ای ادامه می‌دهد.
 از تداوم نسل‌کشی در غزه تا درخواست محمد الضیف برای برپایی راهپیمایی «به سوی فلسطین»
حماس افزود: دشمن اشغالگر صهیونیستی همواره قطعنامه‌های بین‌المللی را نادیده می‌گیرد که آخرین مورد آن قطعنامه صادر شده شورای امنیت در رابطه با آتش‌بس فوری در غزه بود که این نشان می‌دهد این رژیم تروریست طوری رفتار می‌کند انگار فراتر از قانون است و مجازات نمی‌شود که این به سبب پوشش و حمایتی است که دولت آمریکا به عنوان شریک تمامی جنایات آن علیه کودکان و غیرنظامیان فلسطینی در غزه، برای این رژیم فراهم می‌کند.

استقبال دیده‌بان حقوق بشری اروپا ـ مدیترانه از حکم جدید دادگاه کیفری
 
دیده‌بان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه از صدور حکم جدید دادگاه کیفری بین‌المللی که در آن خواسته شده کمک‌های انسان‌دوستانه بدون تاخیر وارد نوار غزه شود، استقبال کرد.
 
دادگاه کیفری بین المللی روز پنجشنبه با صدور حکمی پیشگیرانه رژیم صهیونیستی را ملزم کرد که با همکاری سازمان ملل اقدامات ضروری را برای تضمین ورود بدون مانع و تاخیر کمک‌ها به نوار غزه اتخاذ نماید.
 
به گزارش مرکز رسانه‌ای فلسطین، این دادگاه در حکم جدید خود اذعان کرده که فلسطینی‌های نوار غزه تنها با خطر احتمالی قحطی و گرسنگی مواجه نیستند، چرا که قحطی عملا در باریکه غزه گسترش یافته و وضعیت بحرانی انسانی ساکنان باریکه در مقایسه با زمان صدور حکم اول دادگاه در تاریخ ۲۶ ژانویه وخیمتر شده است و همین موضوع سبب شده که دادگاه احکام جدید صادر کند.

در حکم جدید از رژیم صهیونیستی خواسته شده نیازهای اساسی ساکنان نوار غزه شامل غذا و آب و برق و سوخت و سرپناه و پوشاک و وسایل نظافت و بهداشت را از روش‌های مختلف در کنار نیازهای پزشکی فراهم نماید و گذرگاه‌ها را بازگشایی نماید.

بنا بر اعلام دیده بان اروپا- مدیترانه، تاکید دادگاه کیفری بین‌المللی مبنی بر اینکه رژیم اشغالگر با توجه به توافقنامه منع نسل‌كشی و پیگرد کیفری آن متعهد است که مانع ارتکاب تجاوز در حق فلسطینیان در نوار غزه شود از اهمیت بالای برخوردار است. بر این اساس تل‌آویو نباید به هیچ صورتی مانع رسیدن کمک‌های انسانی به باریکه غزه شود و مکلف است گزارشی از اقدامات خود را در این زمینه ظرف یکماه از تاریخ صدور حکم برای دادگاه بین‌المللی کیفری ارسال کند.

دیده‌بان حقوق بشری اروپا ـ مدیترانه ۳ روز قبل با انتشار گزارشی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی به تصمیم دادگاه در دوماه پس از صدور حکم ملتزم نبوده و همچنان به جنایت نسل‌کشی علیه فلسطینی‌های باریکه غزه ادامه داده است.

دستور دادگاه عالی سازمان ملل به اسرائیل برای جلوگیری از قحطی
 
به دنبال درخواست اخیر آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری برای اقدام فوری با هدف رسیدگی به گزارش‌های گرسنگی گسترده در غزه، این دادگاه دستورالعمل جدید خطاب به «اسرائیل» صادر کرد.
با افزایش تعداد فلسطینیانی که بر اثر گرسنگی در غزه جان می‌دهند، دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) به اسرائیل دستور داد جریان کمک‌های بدون مانع به غزه را بدون تأخیر» برای جلوگیری از قحطی فعال کند.
 
دادگاه جهانی در تصمیمی که با اجماع گرفته شد، اقدامات موقت اضافی علیه اسرائیل را در پرونده نسل‌کشی که آفریقای جنوبی به جریان انداخته، صادر و اسرائیل را ملزم کرد تا اجازه ورود کمک‌های بیشتر به غزۀ در محاصره را در سایه قحطی در حال وقوع بدهد.
 
محدودیت‌های شدید اسرائیل بر کمک‌های وارده به غزه، باعث کاهش شدید منابع ضروری شده و کارشناسان سازمان ملل معتقدند اسرائیل عمداً به فلسطینیان گرسنگی می‌دهد.
از تداوم نسل‌کشی در غزه تا درخواست محمد الضیف برای برپایی راهپیمایی «به سوی فلسطین»
به گفته وزارت بهداشت غزه، حداقل 30 فلسطینی به دلیل سوءتغذیه جان خود را از دست داده‌اند که 24 نفر آن‌ها کودک بوده‌اند.
 
دیوان بین‌المللی دادگستری در این رای اعلام کرد که اسرائیل باید «خدمات اساسی مورد نیاز فوری و کمک‌های بشردوستانه» به غزه، از جمله دسترسی به غذا، آب، برق، سوخت، سرپناه، پوشاک، الزامات بهداشتی و تجهیزات پزشکی را میسر کند.
 
دادگاه لاهه همچنین حکم اولیه خود را در اوایل سال میلادی جاری تأیید کرد مبنی بر این که اسرائیل باید اقداماتی را برای جلوگیری از نسل‌کشی در نوار غزه انجام دهد.
انتهای پیام
captcha