حجتالاسلام محمدباقر حسنزاده، مدرس حوزه علمیه امام رضا(ع) میاندوآب در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، عنوان کرد: 9 دی یک پاسخ کوبنده به کسانی بود که خلاف عرف جامعه، دین و قانون اساسی حرکت کردند و علت اینکه حماسه 9 دی در این تاریخ اتفاق افتاد این بود که ماهیت افراد فتنهگری که اعمال خلاف قانون انجام داده بودند، برای مردم مشخص نشده بود.
وی افزود: فتنهگران تا پیش از 9 دی، با استفاده از ابزارهای عوامفریبانه و مواضع دو پهلو به میان مردم میآمدند و میتوان گفت به شکل منافقانه برخورد میکردند اما پیش از عاشورای 88 یعنی پیش از 9 دی همین سال، چهره نفاق آنها برای مردم روشن شد و مردم فهمیدند که آنهایی که ادعای تقلب در انتخابات میکنند، هدفشان مبارزه با امام حسین(ع) و دین اسلام و نه اخذ آرای خویش است.
وی ادامه داد: بنابراین اولین عاملی که باعث شد حماسه 9 دی خلق شود این بود که چهره نفاق از بین رفت و چهره کفر عیان شد یعنی وقتی تا دیروز فتنهگران منافقانه به پیش رفته بودند، این مرتبه با چهره کفرآمیز حرکت کردند.
حجتالاسلام حسنزاده افزود: دومین عامل زمینهساز حماسه 9 دی، بصیرت مردم بود یعنی حماسه 9 دی، باشکوهتر و عظیمتر از عصر انقلاب بود و به عبارتی بصیرتی که مردم در این روز بهدست آوردند و به خیابانها ریختند، آن بصیرت را در هیچ برههای از انقلاب نیافته بودند.
مدرس حوزه علمیه امام رضا(ع) میاندوآب تأکید کرد: اوج بصیرت و هوشیاری مردم و عشق آنها به اهل بیت(ع)، اسلام، مکتب، وطن و رهبری موجب قیام آنها و خلق 9 دی شد تا جایی که رهبری فرمود: حماسهای ماندگار در تاریخ خلق شد.
وی تأکید کرد: در همه جای دنیا اگر مسئلهای بخواهد ماندگار شود باید ریشه در اعتقادات مردم داشته باشد، جریان 9 دی برخواسته از تقوای الهی و ایمان دینی مردم بود؛ بنابراین چیزی که اساس و پایهاش از تقوا باشد، ماندگار است.
مردم در دیماه سال 88 با تقوای خود قیام کردند
حجتالاسلام حسنزاده افزود: مردم در دیماه سال 88 با تقوای خود قیام کردند و علت ماندگاری 9 دی ریشه در حادثه کربلا داشت همانطور که وقتی امام حسین(ع) از مکه خارج شد فرمود من برای خوشگذرانی قیام نمیکنم بلکه برای اصلاح جدم پیامبر(ص) به پاخواستهام، مردم ایران نیز در 9 دی برای هوی و هوس و رسیدن به مطامع شیطانی به خیابانها نریختند.
وی ادامه داد: مردم در 9 دی به خیابانها ریختند چون خواستار نابودی شیطان بودند و چون حرکت مردم در این روز مثل حرکت انبیای الهی بود و انبیاء نیز برای نابودی شیطان مبعوث شده بودند، برای همین 9 دی ماندگار شد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به اینکه حماسه 9 دی اتصال به جریان کربلا و حرکت امام حسین(ع) داشت، ماندگار شد چون مردم در این روز به خیابانها نریختند که شخص خاصی را بر سر کار بگذارند، بلکه به این خاطر بود که علم امام حسین(ع) را که توسط عدهای فتنهگر به آتش کشیده شده بود پابرجا نگه دارند.
حجتالاسلام حسنزاده ادامه داد: از سوی دیگر وجود جایگاه عظیمالشأن ولایت فقیه در مکتب اسلام از عوامل ماندگاری این حماسه بود چون اساسیترین نقش ولایت فقیه، جمع کردن مردم در یک لوای واحد است پس وحدتی که بین مردم وجود داشت، توسط ولی فقیه ایجاد شده بود پس آن وحدت و یکرنگی باعث شد که 9 دی ماندگار شود.
مدرس حوزه علمیه امام رضا(ع) میاندوآب تأکید کرد: حماسه 9 دی را مردم خلق کردند یعنی آفریننده آن ملت فهیم ایران بودند؛ بنابراین با توجه به اینکه مردم همواره در صحنههای مختلف حضور دارند، پس این حماسه ماندگار است.
وی خاطرنشان کرد: در تبیین حماسه 9 دی در جامعه باید به دو جهت توجه کنیم و در این راستا اگر بخواهیم امام حسین(ع) را بشناسیم باید دشمنان ایشان و خود حضرت را بشناسیم چون در تبیین ابعاد مختلف 9دی برای مردم نمیتوان نقش کافرانه یک عده افراد را نادیده گرفت.
وی افزود: اینکه مردم در 9 دی برای چه به خیابانها ریختند باید تبیین شود چون پشتوانه 9 دی وجود چهرههای منفور و رونمایی از چهرههای آنها بود و در این راستا در عاشورای حسینی در جامعه فتنهای برپا شد که حق و باطل به هم آمیختند.
مردم قیام کردند که فتنهها را از میان بردارند
حجتالاسلام حسنزاده ادامه داد: بنابراین مردم قیام کردند که فتنهها را از میان بردارند پس قیام آنها یک چراغ نورانی متصل به امام حسین(ع) است و چون با چراغ هدایت این حماسه انجام شد، فتنه از میان رفت و خنثی شد.
مدرس حوزه علمیه امام رضا(ع) میاندوآب تأکید کرد: باید در تبیین ابعاد مختلف 9 دی وجود فتنهها و ابعاد متفاوت آن را برای مردم تشریح کرد و پس از تشریح ابعاد آن، به خیزش و جنبش و حماسه حسینی مردم اشاره کنیم که در اوج فتنهها یک حماسه حسینی خلق کردند پس حماسه 9 دی در وهله اول لبیک به خدا و امام حسین(ع) و پس از آن لبیک به رهبری بود.