ابراهیم اصغری، تهیه کننده سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره وضعیت موجود سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: در سالهای گذشته در سینما نتوانستهایم به دفاع مقدس ادای دین کنیم در این حوزه کوتاهیهای زیادی نیز داشتهایم. در واقع سینما نتوانسته رسالت خویش را در مقابل دفاع مقدس انجام دهد؛ چراکه اگر امروز آزادانه به هنر میپردازیم و امنیت و ثبات داریم از برکات دفاع مقدس است و آن را مدیون شهدای دفاع مقدس هستیم.
جایگاه سینمای دفاع مقدس در سبد کالای خانواده
وی اضافه کرد: امیدوارم که ژانر دفاع مقدس و تولیداتش بنا به نیاز جامعه و همت سینماگران جایگاه واقعی خود را درسبد تولیدات سینمای کشور پیدا کند.
تهیهکننده «شور شیرین» متذکر شد: باید با پایان جنگ، برای تولیدات سینمای دفاع مقدس برنامهریزی مدونی صورت میگرفت، البته از لحاظ کیفی و هم کمی تا به امروز به توفیقاتی رسیدهایم، اما متاسفانه در طول سالهای گذشته، فیلمهای این ژانر همیشه فراز و نشیبهایی داشته که هم تعداد و کمیت به حداقل رسیده وهم کیفیت پایین سینماها را خالی از تماشاگر کرده است.
وی در ادامه مطلب فوق افزود: با توجه به این که سالها از جنگ میگذرد قبل از این که نسل حاضر در دفاع مقدس و خانواده شهدا را از دست بدهیم باید از تجربه و اسناد واقعی موجود استفاده کنیم و فیلمهای واقعیتمحوری را در برنامه تولید قرار دهیم و به این وسیله بخشی از اسناد واقعی را در تولیدات سینمایی برای نسلهای آینده به یادگار نگه داریم و بتوانیم به نوعی دین خود را حتی اندک ادا کنیم که البته بیشترین مسئولیت در این زمینه متوجه مدیران سینمایی است.
جایگاه مفهوم بیداری اسلامی در سینما
اصغری با اشاره به بیداری اسلامی پیش آمده در منطقه گفت: وقتی موضوعی به نام بیداری اسلامی مورد بحث قرار میگیرد صرفا موضوعی ملی را دنبال نمیکنیم، بلکه موضوعی فرامرزی که تمام انسانهای آزادیخواه با آن در ارتباط هستند را قرار است به تصویر بکشیم. اگر بتوانیم در این عرصه، تولیدات خوبی داشته باشیم قطعا به یک زبان مشترک و درک متقابل از انقلاب و مقاومت خواهیم رسید که با هنر متعالی سینما انسانیت و یگانگی پروردگار را در جهان نهادینه میکنیم.
وی در پایان تصریح کرد: مدیران نباید همه چیز را معطوف به جشنواره کنند واگر جشنواره به ارتقای کیفی خود و آثار تولیدی سینما نپردازد نتوانسته به رسالت خود برسد و در کنار برگزاری جشنواره باید برنامهریزی شود که رشد چرخه اقتصادی فیلمها توسط اطلاعرسانی و جذب مخاطب از سوی جشنواره به بدنه سینما القا شود.