کد خبر: 1403554
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
حجت الاسلام نکونام:

معلم نقش مؤثری در ارتقای جایگاه فکری و تربیتی جامعه دارد

گروه اندیشه: نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با تأکید بر لزوم ترسیم جایگاه رفیع معلم برای جامعه، نقش معلم را در ارتقای جایگاه فکری و تربیتی جامعه بی‌بدیل دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری امروز، 15 اردیبهشت در جمع کارکنان اداره‌کل آموزش و پرورش این استان، ضمن تبریک حلول ماه رجب، هفته معلم را فرصت مغتنمی برای پرداختن به نقش بی‌بدیل معلم در اسلام عنوان کرد.

وی افزود: اگر روز شهادت شهید مطهری را به‌عنوان روز معلم نام‌گذاری کرده‌اند به این خاطر است که بتوان جایگاه رفیع معلمی را برای جامعه ترسیم کنند که اگر درست ترسیم شود، زمینه رشد و ارتقاء جامعه فراهم می‌شود.

امام جمعه شهرکرد با بیان این‌که اگر معلم به‌خوبی نقش خود را در جامعه ایفا کند، جامعه به رشد و بالندگی خود می‌رسد، اظهار کرد: نقش معلم در ارتقای جایگاه فکری و تربیتی جامعه بر کسی پوشیده نیست و بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب، جایگاه معلم را قابل مقایسه با هیچ شغل و جایگاه دیگری در جامعه نداستند.

نقش کلیدی معلم محدود به آموزش و پرورش نشود

حجت‌الاسلام نکونام بیان کرد: نباید نقش کلیدی و اساسی معلم را محدود به آموزش و پرورش کنیم؛ بلکه معلم در همه زمینه‌های تربیتی، تعلیمی و آموزشی نقش‌آفرین است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به این‌که وقتی سخن از معلم و تجلیل از مقام معلم می‌شود، به یقین تجلیل از معلم نقش‌آفرین مد‌نظر است، گفت: اگر از مقام معلم تجلیل می‌شود، معلمی مدنظر است که نقش تکاملی خود در جامعه را به‌خوبی ایفا و به‌معنای واقعی خود را وقف عرصه تعلیم و تربیت کند.

وی شهید مطهری را نمونه بارز معلم‌الخیر معرفی کرد و افزود: شهید مطهری دانشمندی بود که به‌خوبی توانست از دانش و علم خود بهره بگیرد و آن را به‌معنای واقعی در معرض افراد قرار دهد و این یعنی درک بالای این شهید والا‌مقام از شرایط روز و این‌که باید در چه عرصه‌ای و در چه زمانی ایفای نقش کند.

حجت‌الاسلام نکونام با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معلم آن است که علم خود را دانشمندانه در معرض افراد قرار دهد، گفت: این بدان معناست که معلم نه تنها در نشر علمش باید دغدغه نداشته باشد، بلکه باید نسبت به نشر علمش حریص باشد و آن را به حرص و ولع در اختیار جامعه قرار دهد تا بتواند در جهت ارتقاء فکری جامعه قدم بردارد و شبهات دانش‌آموزان را برطرف کند.

وی به عالمان و دانشمندان زمان شهید مطهری اشاره و اظهار کرد: در زمان شهید مطهری، عالمان و دانشمندان بسیاری بودند که حتی از ایشان نیز فاضل‌‌تر بودند اما این شهید مطهری بود که توانست اندیشه‌ها و اندوخته‌های خود را عالمانه عرضه کند و این مهم بود.

حجت‌الاسلام نکونام با بیان این‌که شهید مطهری با شناخت جامع از نیازهای جامعه، علم خود را عرضه کرد، گفت: اگر معلم توانست خود را در محضر پروردگار، فقیرترین انسان‌ها و همه چیز را از آن خداوند متعال بداند، به یقین رسالتش را به‌خوبی انجام داده است.

امام جمعه شهرکرد با تشریح بخشی از دعاهای ماه رجب، اظهار کرد: ماه رجب از ما می‌خواهد که به این باور قلبی برسیم که چیزی از خود نداریم و هر آن چه هست، از آن خداوند متعال است.

باور توحیدی معلم لازمه تربیت دانش‌آموزان خداباور است

نماینده ولی فقیه در استان با تأکید بر این‌که معلم باید باور توحیدی داشته باشد تا دانش‌آموزان خداباور تربیت کند، افزود: امروز ما به برکت دعاها و گدایی‌هایی که در محضر حضرت باری تعالی و غنایی که از خداوند متعال طلب می‌کنیم، به خود جرأت می‌دهیم که در مقابل دشمن بایستیم و این نیاز امروز جامعه ما است.

حجت‌الاسلام نکونام با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای ایمان توحیدی و تکیه بر توانمندی‌های داخلی، گفت: در هر جایی‌که ما از خودمان ضعف نشان داده‌ایم، دشمن جری‌تر و بر ما برتری پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که نظام مخالف ارتباط با دنیا نیست، اظهار کرد: اما باید بدانیم که همه دنیا آمریکا نیست؛ اگر خود را در مقابل قلدرهایی همچون آمریکا کوچک نشان دادیم، آن‌ها را به‌عنوان ارباب قبول کرده‌ایم و خروجی این نگاه، تحقیر شدن ما است که باید اصلاح شود.

حجت‌الاسلام نکونام با تأکید بر این‌که باید عزت و سربلندی را از خداوند متعال بخواهیم، اظهار کرد: باور امام و سیاست اصیل حاکم بر نظام، تعامل با دنیا و قطع ارتباط با قلدرها است که باید چراغ راه مسئولان نظام قرار گیرد.

captcha