کد خبر: 3713725
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
خلیلیان عنوان کرد:

ایجاد بخش خیابانی، مهمترین رویداد جشنواره «تئاتر ایثار»/ ارتباط خوب مخاطبان با آثار بخش خیابانی

گروه هنر ــ بخش خیابانی برای نخستین‌بار است که در جریان جشنواره ملی تئاتر ایثار در حال برگزاری است و حضور گروه‌های خیابانی در این جشنواره که بدون واسطه ارتباط خوبی را با آحاد مردم و شهروندان کرمانشاهی برقرار کرده‌اند، موجب پویایی و نشاط بیش از پیش جشنواره شده است.

فردا//ایجاد بخش خیابانی،مهمترین رویداد جشنواره «تئاتر ایثار»/ارتباط خوب مخاطبان با آثار بخش خیابانی

به گزارش ایکنا؛ ششمین جشنواره ملی «تئاتر ایثار» امروز یکشنبه 23 اردیبهشت، سومین روزی است که در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای به میزبانی کرمانشاه برنامه‌های خود را طبق جدول زمانبندی پیگیری خواهد کرد.

بخش خیابانی این جشنواره با اجرای 22 نمایش از جمله بخش‌هایی است که با استقبال پُرشور مخاطبان و مردم کرمانشاه طی دو روز گذشته مواجه بوده است. به همین دلیل با سامان خیلیلیان؛ مدیر کانون تئاتر خیابانی، بازخوان و یکی از اعضای هیئت داوران بخش خیابانی ششمین جشنواره ملی «تئاتر ایثار» گفت‌و‌گویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ـ از آنجا که هم در هیئت انتخاب متون نمایشی این دوره از جشنواره و هم در هیئت داوران آن، مسئولیت داوری اجراهای بخش خیابانی را به عهده دارید، آماری را از روند کمی بررسی آثار ارائه نمایید؟

در مجموع 175 طرح، ایده و نمایشنامه خیابانی برای ارزیابی در مرحله بازخوانی آثار به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که طی دو مرحله طرح و ایده و آثار مکتوب مورد ارزیابی هیئت بازخوان قرار گرفت و در نهایت 50 اثر حائز شرایط برای حضور در مرحله بازبینی شدند که در مرحله بازبینی نیز این آثار مورد ارزیابی قرار گرفته و در پایان 22 اثر نمایشی در بخش خیابانی، جواز حضور در این جشنواره را پیدا کردند که از جمعه 21 اردیبهشت اجرای این آثار به موازات بخش صحنه‌ای در حال پیگیری است.

ـ مهمترین ویژگی بخش خیابانی ششمین جشنواره ملی «تئاتر ایثار» را در چه می‌دانید؟

ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کنم که امسال برای نخستین‌بار است که بخش خیابانی به این جشنواره نمایشی اضافه شده است و این اتفاق به تنهایی بسیار پُراهمیت است و حضور گروه‌های خیابانی در این جشنواره که بدون واسطه ارتباط خوبی را با آحاد مردم و شهروندان کرمانشاهی برقرار کرده‌اند، موجب پویایی و نشاط بیش از پیش جشنواره شده است.

در وهله بعدی باید از حضور نام‌ها و گروه‌های شناخته شده در عرصه تئاتر خیابانی در این بخش از جشنواره «تئاتر ایثار» یاد کنم که این امر نیز نشان از دغدغه‌مندی بسیاری از گروه‌های نمایش خیابانی به منظور پرداختی درخور به موضوع و مقولاتی ارزشی همچون فرهنگ ایثار و شهادت دارد و در یک کلام به واسطه حضور چنین افراد و گروه‌هایی، به جرئت می‌توان گفت که بر اعتبار این جشنواره حداقل در بخش خیابانی دوچندان افزوده شده است.

ـ ایثار مفهومی کلی است که می‌تواند حوزه‌های بیشماری را دربرگیرد، هرچند که در نگاه نخست و ابتدا به ساکن شاید مهمترین موضوع ذیل این مفهوم ایثار در صحنه جنگ و دفاع مقدس به ذهن متبادر شود، آثار خیابانی این دوره از جشنواره «تئاتر ایثار» را تا چه اندازه به واسطه پرداختن به موضوع و حوزه‌های گوناگون در قالب مفهوم ایثار، متنوع می‌دانید؟

در مرحله بازخوانی ما با آثار متعددی مواجه شدیم که سعی در پرداختی متفاوت به موضوع داشتند که البته با توجه به تعدد آثار ارزیابی شده و تنوع سلیقه هیئت بازبین اکنون حضور ذهن ندارم که تا چه حد آثار اجرا شده در مرحله نهایی جشنواره از این تنوع موضوعی برخوردار هستند اما باید بگویم که عزم ستاد برگزاری و دبیرخانه جشنواره نیز در تعمیم این موضوع به حوزه‌هایی فراتر از مقوله جنگ و دفاع مقدس است و به شخصه شاهد بودم که بسیاری از گروه‌ها توجه شایان توجهی در انتخاب سوژه‌های نمایشی خود به مقوله ایثار اجتماعی و... داشتند و حتی به عنوان نمونه چند نمایش موضوع آتش‌نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو را نیز دستمایه تولید آثار خود قرار داده بودند.

ـ تئاتر خیابانی با کمترین نیاز به تأمین زیرساخت و ملزومات تئاتری قابل اجراست و کرمانشاه در این زمینه یعنی اجرای آثار بخش خیابانی جشنواره «تئاتر ایثار» به نظر می‌رسد با مشکلی مواجه نشود، صرفنظر از این مسئله مواجهه مخاطب تئاتر که اغلب شهروندان کرمانشاهی هستند را با آثار خیابانی تاکنون چگونه توصیف می‌کنید؟

ذات تئاتر خیابانی مردمی بودن آن است و حتی اگر مخاطبی برای نخستین‌بار مواجهه‌ای با این گونه نمایشی داشته باشد، پس از لحظاتی با آن به لحاظ ساختاری و محتوایی ارتباط برقرار خواهد کرد؛ تئاتر خیابانی توانسته است طی این سالیانی که از نضج آن در میان اهالی تئاتر می‌گذرد جایگاه مطلوب و مناسب خود را در میان اهالی تئاتر به دست آورد و مردم خلأهای زمانی، اندیشه‌ای خود را به بروز احساسات و تعقل آنها می‌انجامد توانسته‌اند در رویارویی با یک اثر نمایشی خیابانی پُر نمایند و در نتیجه از این نظر مشکلی میان مخاطب تئاتر با یک اثر خیابانی به وجود نیامده و نخواهد آمد.

مضافاً بر این  جشنواره «تئاتر ایثار» به واسطه محتوایی که به آن می‌پردازد و البته اغلب به فرهنگ ایثار و شهادت اشاره دارد؛ مقوله‌ای که مردم کرمانشاه مدتها آن را با تمام وجود در 8 سال دفاع مقدس از نزدیک تجربه کرده‌اند لذا چندان نیازی به زمینه‌سازی برای ارتباط مردم به عنوان مخاطب با ساختار و محتوای پرداخته شده در آثار خود ندارد و آنچه که بر صحنه تئاتری جاری است و یا در جریان اجراهای خیابانی این روزها در قالب جشنواره «تئاتر ایثار» شاهد آن هستیم، موضوعاتی است که این مردم قهرمان و سلحشور بارها آن را تجربه کرده‌اند.

یادآور می شود، ششمین جشنواره ملی «تئاتر ایثار» که از جمعه 21 اردیبهشت در کرمانشاه در حال برگزاری است، فردا دوشنبه 24 اردیبهشت به کار خود پایان خواهد داد.

گفت‌و‌گو از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

 

  

captcha