بخش‌ مردمی در سیاست‌گذاری قرآنی دخیل شوند / لزوم مناسک‌سازی در مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3922131
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
محمدحسین حسنی:

بخش‌ مردمی در سیاست‌گذاری قرآنی دخیل شوند / لزوم مناسک‌سازی در مسابقات بین‌المللی قرآن

سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به اینکه نگاه صرفاً پیمانکاری به مؤسسات قرآنی، اشتباه بزرگی است، به واگذاری بخش‌هایی از مسابقات بین‌المللی قرآن به بخش مردمی اشاره کرد و گفت: این‌ واگذاری می‌تواند، حتی در بخش سیاست‌گذاری باشد.

محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان

به گزارش ایکنا، محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا در نشست هم‌اندیشی بایستگی‌های فرهنگی و تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: یکی از نقاط ضعف جدی فعالیت‌های فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران، عدم طراحی رویدادهای فرهنگی براساس نظام معنایی کشور است.

حسنی با اشاره به اینکه این بی‌توجهی در حوزه رسانه‌ای بیشتر خود را نمایان می‌کند، افزود: به عنوان مثال، از پلتفرم‌هایی استفاده می‌شود که نظام معنایی آن تطابق چندانی با نظام معنایی ما ندارد و به اصطلاح در حال بازی در زمین دیگران هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه این پلتفرم‌ها بر اساس نظام معنایی و ارزش‌های تولید‌کنندگان اصلی طراحی شده‌ است، لذا حتی اگر‌ نمونه داخلی آنها هم ساخته شود، تأثیر لازم را نخواهد داشت. زمانی درست کردن پلتفرم رسانه‌ای ارزش خواهد داشت که براساس نظام معنایی کشورمان طراحی شده باشد. نتیجه چنین نمونه‌سازی‌هایی منجر به این می‌شود که فعالیت‌های ارزشی خودمان را بر اساس نظام معنایی بیگانگان اجرا کنیم و این باعث می‌شود با یک شلختگی در کار فرهنگی مواجه شویم و به نتیجه مطلوب منتهی نمی‌شود.

سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان تصریح کرد: در طراحی مسابقات قرآن، باید یک بار بر روی نظام معنایی رویداد قرآنی از منظر قرآن‌ کریم مداقه و تحقیق داشته باشیم. احساس می‌کنم، این تأمل کمتر صورت گرفته است. مسابقات ما اقتباسی از مسابقات مالزی است که خود آن مسابقات از مدل مسابقات آوایی گرفته شده است. اگر در طراحی مسابقات تأمل کنیم، شاید به این نتیجه برسیم که اصولاً رویداد بین‌المللی نباید نفر اول داشته باشد. در ایام کرونایی که فضای کار اجرایی کمتر شده است، می‌توانیم بررسی‌هایی بیشتری به عمل آوریم تا به طراحی‌های متناسب با نظام معنایی خودمان برسیم.

وی به موضوع تبلیغ مسابقات قرآن در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: همزمان با سفری که با گروهی از اعضای جهاددانشگاهی به شهر حلب سوریه داشتم، یک‌ گروه از قاریان ایرانی برای تلاوت در این شهر حضور داشتند. مراوده ما با تیم‌های اقتصادی سوریه بود، اما شاهد بودیم، سوری‌ها تمایل داشتند، تلاوت قاریان ایرانی را استماع کنند تا بفهمند قرآن ایرانی‌ها، شبیه قرآن آنها هست یا خیر؟! با اینکه مردم کشور سوریه به ایران، علاقه‌مند هستند، اما باز هم‌ بر روی مسلمان بودن ما تأمل داشتند. در یکی از این‌ مجالس که حضور یافتیم، آنها به دقت بررسی می‌کردند تا ببینند، آیا قرآن ما همان قرآن آن‌هاست.

وی بیان کرد: از طرح این بحث این نتیجه را می‌گیرم که کار تبلیغی در خارج از کشور اثرگذاری خاص خود را دارد. گسترش فرهنگ شیعی جزء وظایف مکتبی ماست؛ فرهنگی که در طول تاریخ قرآن کریم به خصوص در حوزه کتابت حائز اهمیت است. از این بخش، مقداری غفلت شده است و جا دارد همین‌قدر که به تبلیغ قرآن در داخل کشور بها می‌دهیم، به تبلیغ در خارج از کشور نیز اهمیت دهیم.

مدیرعامل ایکنا اظهار کرد: هرجا کار، مردمی‌تر شده است، مخاطب بیشتری را جذب کرده‌ایم و هر جا نهادهای دولتی پررنگ بوده‌اند، حضور مردم کمتر بوده است. جنس عزاداری‌های حسینی از نوع فعالیت‌های مردمی است. وقتی رویداد از جنس مردم باشد، هر محدودیتی خنثی می‌شود. مردم در شرایط کرونا با وجود محدودیت‌ها، راه خود را برای عزاداری پیدا کردند. در حوزه قرآن کریم اتفاقاً نهادسازی مردمی زیادی انجام شده است که بخشی از مسابقات می‌تواند با حضور بخش مردمی اجرا شود.

سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به اینکه نگاه کردن به مؤسسات قرآنی بخش مردمی به عنوان یک‌ پیمانکار، اشتباه بزرگی است، گفت: اینکه گفته می‌شود بخشی از مسابقات به بخش مردمی واگذار شود، منظور صرفاً بحث اجرا نیست، بلکه این مسئله حتی در بخش سیاست‌گذاری هم قابل طرح است. اگر بتوانیم‌ مشارکت تشکل‌های مردمی را در سیاست‌گذاری و اجرا فعال کنیم، می‌توان مسیر جدیدی را در کار تبلیغی باز کرد. در جهاددانشگاهی و در بخش فعالیت‌های دانشجویی، هر زمان که تشکل‌های دانشجویی را در فعالیت‌ها به کار گرفته‌ایم، حتی بی‌نیاز از تبلیغ شده‌ایم و شاهد حضور جمعیت دانشجویان بوده‌ایم. اغلب می‌گویند، برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه مخاطب ندارد، اما، این سخن ناشی از این است که مجموعه‌های دولتی، مخاطب‌شناسی خود را از دست داده‌اند.

وی به بحث مناسک‌سازی اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ، دین به واسطه مناسک حفظ شده است، این موضوع در رویدادها هم قابل صدق است. برای رویداد مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی به دنبال تعریف مناسک نرفته‌ایم، شاید مثال جالبی نباشد، اما اگر به جشنواره‌های هنری و سینمایی نگاه کنید، بخش فرش قرمز یکی از مناسک اصلی آن است.

حسنی در پایان اظهار کرد: در فضای فرهنگی، رویدادهای تک‌محور توان جذب مخاطبان فراوانی را ندارند و لذا در کنار اصل مسابقات، باید رویکرد جشنواره‌ای به مسابقات را تقویت کنیم. مسابقات قرآن باید به جای اینکه تک‌رویداد دیده شود، باید در قالب مجموعه‌ای از رویدادها طراحی شود تا باعث هم‌افزایی فضای فرهنگی و قرآنی کشور شود.

انتهای پیام
captcha