کد خبر: 4298796
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۳
حجت‌الاسلام محمدی شاهرودی:

اخبار عاشورا از معتبرترین اخبار تاریخی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر بخواهیم ببینیم کیفیت اسناد عاشورا چگونه است خواهیم دید از معتبرترین تاریخ دنیاست، گفت: تواریخ معمولا ذیل قدرت حکومت‌ها نگارش شده است و خیلی از حقایق نوشته نشده است و یا دروغ و تحریف در آن وجود دارد ولی تاریخ کربلا از سه طریق به دست ما رسیده است.

رضا محمدی شاهرودیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا محمدی‌شاهرودی؛ استاد حوزه علمیه، 17 مردادماه در سلسله مباحث مرتبط با شبهات عاشورا و محرم به این پرسش پاسخ داد که آیا همه وقایع مربوط به حادثه عاشورا با عقل سازگار است؟.

وی گفت: برخی عبارت می‌گویند شیعیان درباره عاشورا مبالغه می‌کنند و دروغ می‌گویند؛ بارها عرض کردیم برای اظهارنظر در مورد هر علمی باید از همان علم استفاده کنیم؛ در مورد تاریخ هم باید به اسناد مراجعه کنیم نه اینکه تحلیل سست داشته باشیم.

محمدی شاهرودی با بیان اینکه ممکن است در تاریخ کربلا دروغ و غلوهایی وجود داشته باشد و ما منکر آن نیستیم، تصریح کرد: بسیاری از این نقل‌ها را ما معتبر نمی‌دانیم مثلا برخی نقل‌های روضه سیدالشهدا(ع) وارد ادبیات عموم مردم شده است ولی ما آن را قبول نداریم و در آن غلو وجود دارد؛ حتی در برخی منابع، تحریف وجود دارد ولی اگر بخواهیم ببینیم کیفیت اسناد عاشورا چگونه است خواهیم دید از معتبرترین تاریخ دنیاست. 

استاد حوزه علمیه افزود: تواریخ معمولا ذیل قدرت حکومت‌ها نگارش شده است و خیلی از حقایق نوشته نشده و یا دروغ و تحریف در آن وجود دارد اما تاریخ کربلا از سه طریق به دست ما رسیده است؛ امام معصوم در کربلا حضور داشتند و کسی مانند حضرت زینب(س) که همانند معصوم است. سکینه و بانوان دیگر هم، بزرگانی هستند که سخنانشان معتبر است؛ همچنین حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) اصرار داشتند تا تاریخ کربلا با صحت و در عین حقیقت ثبت شود. 

محمدی شاهرودی با بیان اینکه خطبه امام سجاد(ع) در کوفه، شام و مدینه را ببینید و مقایسه کنید افزود: امام(ع) در کوفه خطاب به مردم به کوتاهی و خیانت آنان اشاره کردند و در شام حماسی سخن گفتند، ضمن معرفی اهل بیت(ع)،  حقیقت عاشورا و کربلا را بیان کردند. در ادامه هم امام(ع) 35 همه تلاش خود را کردند تا حادثه کربلا درست منتقل شود و البته علما و بزرگان هم در طول تاریخ اسلام نسبت به این مسئله اهتمام جدی داشتند. 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه منقولات امام(ع) روایت و حدیث است تصریح کرد: امام سجاد(ع) فرمودند وقتی پدرم به بالین من آمد و از من خداحافظی کرد از سوراخ‌های زره، خون می‌جوشید؛ این مقتل و تاریخ نیست بلکه حدیث است. همچنین وقایع‌نگارانی در کربلا بودند که کارشان فقط نقل تاریخ بود. همچنین خود دشمنان هم جنایاتشان را بازگو کرده‌اند از جمله وقتی مختار از آنان خواست که نحوه جنایتشان را بگویند. 

وی با بیان اینکه ما نباید بدون حساب دقیق یا به صورت تخمین و حدس بگوییم که حوادث عاشورا دروغ است  و قابل قبول نیست اضافه کرد، یکی از مواردی که می‌گویند دروغ است، غلو در کشتن تعداد زیاد دشمنان توسط شهدای کربلا است؛ اینجا این سؤال وجود دارد که اگر غلو است پس چرا یک نبرد نابرابر نصف روز طول کشید؛ طولانی‌شدن نبرد نشان می‌دهد شهدای کربلا جانانه جنگیده‌اند. حضرت ابوالفضل(ع) با آن قدرت بدنی و شجاعت و رشادت جنگید و مشخص است کسی جرئت نداشت در برابر او بایستد و همه از او می‌هراسیدند و قطعا از امام حسین(ع) بیشتر هراس داشتند. 

 

شجاعت کربلائیان غلو نیست

وی افزود: از امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) بگذریم، عابس بن ابی شبیب وقتی به میدان رفت کسی حاضر نبود با او مبارزه کند؛ عابس هل من مبارز طلبید ولی کسی به میدان نیامد؛ لذا دسته جمعی به او سنگ پراندند و حمله کردند بنابراین اگر بگوییم ایشان چند نفر را به درک واصل کرد غلو نیست. 

محمدی شاهرودی در توضیح این مطلب گفت: یکی از افرادی که در کربلا بود را مورد شماتت قرار دادند که شما خجالت نکشیدید با عده محدودی جنگیدید در حالی که شما هزاران نفر بودید؟ او جواب داد؛ شما در کربلا نبودید ببینید چه خبر بود؛ آنان مرگ را به بازی گرفته بودند و کسی جلودارشان نبود و اگر با روش‌های خلاف اخلاق با آنان جنگ نکرده بودیم کسی جلودار آنان نبود. مرگ برای آنان بازیچه بود و از چیزی وحشت نداشتند بنابراین استبعادی ندارد که شهدای کربلا هر کدام تعداد بیشتری از دشمنان را کشته باشند البته اینکه برخی غلو کرده‌اند ما هم قبول نداریم.

انتهای پیام
captcha