
به گزارش ایکنا به نقل از وبگاه الکومپس، یک مطالعه جدید از دانشگاه گوتنبرگ نشان میدهد که تعدادی از دانشآموزان مسلمان دبیرستانی برای جلوگیری از نژادپرستی و اسلامهراسی، تحصیل در مدارس حومه شهر را به مدارس مرکز شهر ترجیح میدهند.
کریستوفر علی تورین، محقق آموزشی، که این مطالعه را انجام داده است، به تلویزیون سوئدSVT گفت که هدف این پژوهش برجسته کردن تجربیات دانشآموزان مسلمان است و خاطرنشان کرد که اکثر تحقیقات در مورد انتخاب مدرسه، دین را به عنوان یک عامل تأثیرگذار به طور جدی در نظر نمیگیرند، روندی که باید تغییر کند.
این مطالعه که دانشآموزان یک دبیرستان در حومه گوتنبرگ را به مدت چهار ترم دنبال کرد، نشان داد که بسیاری از دانشآموزان مذهبی در مدارسی که دورتر از مرکز شهر قرار دارند، احساس پذیرش بیشتری از سوی معلمان و همسالان خود دارند.
تورین، که او نیز مسلمان است، گفت: دانشآموزانی که با آنها مصاحبه شد، ابراز کردند که احتمال بیشتری دارد که در مدارس مرکز شهر، تبعیض و نفرت را تجربه کنند.
وی معتقد است که بهبود حس پذیرش دانشآموزان مسلمان با اذعان به جنبههایی از ایمان آنها در مدارس آغاز میشود و خاطرنشان میکند که گامهای سادهای مانند اختصاص فضایی آرام برای نماز یا رعایت تعطیلات مذهبی اسلامی میتواند به ایجاد محیطی فراگیرتر کمک کند.
قانون مدارس سوئد تصریح میکند که آموزش باید سکولار باشد، اما تورین معتقد است که این به معنای ممنوعیت کامل ابراز عقاید مذهبی نیست.
وی خاطرنشان کرد که مدارس در حال حاضر تعطیلات مسیحی مانند کریسمس و عید پاک را جشن میگیرند و گاهی از دانشآموزان مسلمان خواسته میشود در این فعالیتها شرکت کنند.
وی افزود: من خواستار لغو این رویدادها نیستم، بلکه خواستار اضافه شدن فعالیتهایی هستم که تفاهم بین همه را ارتقا میدهد.
در حال حاضر، تصمیم برای مجاز کردن اعمال مذهبی مانند نماز در طول روز به مدیران مدرسه واگذار شده است که تورین آن را به خودی خود مشکلساز میداند.
وی از شهرداری گوتنبرگ خواست که مسئولیت خود را بپذیرد و دستورالعملهای روشنی در مورد روزهداری و نماز صادر کند، با این استدلال که ابهام فعلی منجر به درگیریهای غیرضروری در مدارس میشود.
انتهای پیام