دور جديد گفت‌وگوهای الهياتی دانشگاه اديان و پادربورن آلمان آغاز می‌شود
کد خبر: 1089069
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۱
از 14 شهريورماه؛

دور جديد گفت‌وگوهای الهياتی دانشگاه اديان و پادربورن آلمان آغاز می‌شود

مدير امور بين‌الملل دانشگاه اديان، از آغاز دور جديد گفت‌وگوهای آكادميك الهياتی قم و پادربورن و اعزام گروهی از اساتيد و دانشجويان دانشگاه به كشور آلمان خبر داد.


گروه حوزه‌های علميه: مدير امور بين‌الملل دانشگاه اديان، از آغاز دور جديد گفت‌وگوهای آكادميك الهياتی قم و پادربورن و اعزام گروهی از اساتيد و دانشجويان دانشگاه به كشور آلمان خبر داد.


مهدی صالحی، مدير امور بين‌الملل دانشگاه اديان در گفت و گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) درباره طرح گفت‌وگوی آكادميك الهياتی قم و پادربورن بيان كرد: در ادامه همكاری‌های دانشگاهی دانشگاه اديان و مذاهب و جامعه المصطفی العالميه با دانشگاه پادربورن آلمان، دور جديد گفت‌وگو‌های آكادميك الهياتی قم و پادربورن، از تاريخ 14 شهريور سال جاری با اعزام گروهی از دانشجويان و اساتيد دانشگاه اديان و مذاهب و جامعه المصطفی العالميه، به مدت دو هفته در شهر پادربورن كشور آلمان برگزار خواهد شد.


وی در رابطه با افراد هيأت اعزامی گفت: تركيب اين هيأت متشكل از 13 نفر از دانشجويان و 3 نفر از اساتيد دانشگاه اديان و مذاهب و 6 نفر از دانشجويان و 2 نفر از اساتيد جامعه المصطفی العالميه است كه از مجموعه دانشگاه اديان و مذاهب، احمدرضا مفتاح، سيد حسن اسلامی و نعيمه پورمحمدی به عنوان اساتيد گروه و 7 نفر از دانشجويان اديان ابراهيمی و 5 نفر از دانشجويان دين‌شناسی و يك نفر از دانشجويان دكتری دين‌پژوهی خواهد بود.


وی ادامه داد: از مجموعه جامعه المصطفی العالميه نيز حج الاسلام و المسلمين براتی و مهدوی‌مهر به عنوان اساتيد گروه و 6 نفر از دانشجويان رشته مطالعات اسلامی خواهند بود.


صالحی با اشاره به تركيب جنسيتی گروه اعزامی و برنامه‌های آن در آلمان خاطر نشان كرد: تركيب جنسيتی گروه متشكل از 16 آقا و 6 خانم است و برنامه پيش‌بينی شده در آلمان به صورت يك هفته سمينارهای علمی با موضوعاتی مثل هرمنوتيك از منظر قرآن و كتاب مقدس، ابراهيم به عنوان پيشوای سه دين توحيدی، بحثی تاريخی با موضوع جنگ‌های مقدس در اسلام و مسيحيت، آزادی اراده انسان و اراده خداوند از منظر دو دين بوده و بخش دوم سفر برنامه‌های علمی و فرهنگی در شهرهای برلين و كلن خواهد بود.


وی افزود: اين برنامه در واقع ادامه پروژه گفت‌وگوهای الهياتی قم و پادربورن است كه دور اول آن اسفند ماه سال گذشته با شركت 24 نفر از اساتيد و دانشجويان دانشگاه پادربورن در دانشگاه اديان و مذاهب برگزار شد و در دور اول موضوعاتی مثل توحيد و تثليث، فمنيسم، مردم شناسی اديان، مفهوم وحی و دعا، اسماء الهی و معنويت، مورد بحث و بررسی تطبيقی قرار گرفت.


صالحی ادامه داد: آنچه بر جذابيت هرچه بيشتر اين طرح می‌افزود، برگزاری كلاس‌ها به صورت دو استاده بود كه استاد مسلمان ديدگاه‌های اسلامی و استاد مسيحی ديدگاه‌های مسيحی موضوع را بيان می‌كرد و پس از سمينار دانشجويان مسلمان و مسيحی به بحث حول آن موضوع می‌پرداختند.


مدير امور بين‌الملل دانشگاه اديان ادامه داد: بخش ديگر برنامه به ارائه مقالات دانشجويی اختصاص داشت كه موضوعاتی مانند عاشورا، ضرورت گفت‌وگوی اديان و معرفی برخی فرق مسيحی آلمان از مهمترين اين مقالات بود.


وی با اشاره به ديگر برنامه‌های گروه در دور اول اين طرح تصريح كرد: برنامه‌های مختلف علمی و تفريحی در قم، اصفهان و تهران و محلات از ديگر برنامه‌های اين گروه بود كه تمامی اين سفرها با حضور دانشجويان و اساتيد ايرانی و آلمانی برگزار شد.


مدير امور بين‌الملل دانشگاه يادآور شد: دانشكده الهيات تطبيقی دانشگاه پادربورن، تحت رياست پروفسور كلاوس فون اشتوش است؛ وی بنيانگذار رشته الاهيات تطبيقی در كشور آلمان است كه هم اكنون اين رشته تحت مديريت خود او در دانشگاه پادربورن در مقاطع مختلف تدريس می‌شود.


وی افزود: فون اشتوش به دعوت جامعه المصطفی العالميه و دانشگاه اديان و مذاهب قم جهت تدريس الهيات تطبيقی و الهيات مسيحی برای دانشجويان كارشناسی ارشد در مهرماه سال گذشته سفری به ايران داشت؛ اقامت 15روزه او ثمرات مفيدی داشت كه از جمله می‌توان به برقراری ديدارهای متعدد، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، آشنايی ايشان با فعاليت‌های پژوهشی و شخصيت‌های علمی حوزه و دانشگاه، فراهم شدن فرصت بستن تفاهم‌نامه‌ بين دانشگاهی برای تبادل استاد و دانشجو و پذيرش سه نفر از فارغ التحصيلان دانشگاه اديان و مذاهب برای تحصيل در مقطع دكتری الهيات تطبيقی در دانشگاه پادربورن اشاره كرد.


صالحی برنامه دوم سفر به كشور آلمان را سفر به فرانكفورت دانست و تصريح كرد: برنامه دوم سفر حضور 5 نفر از اساتيد و دو نفر از دانشجويان دانشگاه اديان و مذاهب در سمينار علمی با موضوع مساله شر در اديان مختلف خواهد بود كه اين سمينار در ادامه امضای تفاهم نامه همكاريهای علمی – پژوهشی با دانشگاه پتسدام به دعوت مشترك دانشگاه پتسدام و دانشگاه گوته در روزهای 30 و 31 شهريور در شهر فرانكفورت برگزار خواهد شد.


وی افزود: تركيب اين گروه متشكل از احمدرضا مفتاح، سيدحسن اسلامی، مهراب صادق‌نيا، حميدرضا شريعتمداری، نعيمه پورمحمدی، مهدی صالحی و اسحاق رهنما خواهد بود كه همه اعضا به ارائه مقاله در موضوع فوق خواهند پرداخت؛ بحث‌های كلامی، فلسفی و تاريخی در موضوع شر از نگاه شيعه، موضوعاتی خواهد بود كه گروه اعزامی به آن خواهند پرداخت.

captcha