رضا نباتی، مؤلف کتابهای درسی آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با اساتید و مربیان قرآن مؤسسات و مراکز قرآنی، گفت: اساتید و مربیان قرآن باید با توجه به مهارتهایی که دارند، برای تدریس در یک مرکز قرآنی انتخاب شود.
وی در ادامه با اشاره به معیارهای لازم جهت صدور مجوز فعالیت یک مؤسسه قرآنی، بیان کرد: توجه به مدرک تحصیلی فرد درخواستکننده مجوز، برگزاری آزمونهای عملی و کتبی در جهت آشنایی با مقدار توانایی و مهارتهای اولیه این گروه، توجه به همخوانی امکانات فرد با تقاضای ارائه شده وی جهت دریافت مجوز فعالیت مؤسسه و مشخص شدن مکان ثابت برای صدور مجوز از ویژگیهایی است که باید پیش از صدور مجوز یک مرکز قرآنی به آن توجه کرد.
نباتی تصریح کرد: ضروری است، مؤسسات و مدیران این مراکز با توجه به نوع فعالیتی که میخواهند انجام دهند، مجوز دریافت کنند؛ یعنی مجوز مؤسساتی که میخواهند فعالیت خود را در حوزه آموزش عمومی قرآن انجام دهند، با مؤسساتی که میخواهند فعالیت تخصصی و تبلیغی و ترویجی در حوزه قرآن انجام دهند تفاوت داشته باشد.
این نویسنده و مؤلف با اشاره به اینکه در حوزه ترویج فعالیتهای قرآنی تاکنون کار قابل توجهی انجام نشده است، اظهار کرد: اکتفای مؤسسات به حوزه آموزش و دریافت مجوز برای فعالیت در این عرصه، پاسخگوی نیاز جامعه نیست؛ زیرا مراکز و مؤسساتی وجود دارند که کار پژوهش و تولید منابع و لوحهای آموزشی را انجام میدهند و نیاز به مؤسساتی دارند که به تبلیغ، معرفی و فروش این محصولات بپردازند و مشاهده میشود که جای این مؤسسات در بین مؤسساتی که مجوز فعالیت دریافت کردهاند، خالی است.
وی در ادامه در رابطه با روشهای سنتی که در مؤسسات استفاده میشود، تصریح کرد: خط بطلان کشیدن بر روی روشهای سنتی گذشته، غلط است، بلکه نیاز است تا این روشها آسیبشناسی شده و پس از اتمام این مرحله مورد استفاده قرار گیرند.
نباتی با تأکید بر پرداختن به استانداردسازی حوزه مدیریت، ترویج و آموزش، افزود: با توجه به نبود استاندارد در حوزه مدیریت، ترویج و آموزش همیشه کیفیت فدای کمیت میشود؛ یعنی این امر باعث میشود تا اساس و اهداف برنامههای در حال اجرا توسط مؤسسات و مراکز قرآنی مشخص نشود که توجه به این حوزه نیز ضروری است.
وی در ادامه بیان کرد: در حوزه منابع آموزشی هم نیاز است که اتحادیه مؤسسات قرآنی فعال از طریق پایگاه اطلاع رسانی مرکز خود و ارسال بستههای فرهنگی به آموزش و ارائه شیوههای نوین به مؤسسات پرداخته و از این طریق این مراکز را پشتیبانی کنند تا زمینه ماندگاری فراگیران در کلاس فراهم شود.
نباتی اظهار کرد: در جامعه امروز نیاز است تا صدور مدرک و گواهینامه پایان دوره برای فراگیران یک آبشخور داشته باشد، مانند مدارک دانشگاهی که دارای یک آبشخور هستند و هر دانشگاه برای دو سال تحصیل مدرک فوق دیپلم و برای 4 سال تحصیل مدرک لیسانس را برای فرد صادر میکنند.
وی در رابطه با مدارکی که بهعنوان گواهینامه پایان دوره برای هر فرد صارد میشود، گفت: نیاز است تا در حوزه صدور مدرک و گواهینامه تغییراتی ایجاد و تصمیاتی اتخاذ شود که این مدارک پس از صدور و اعطاء به افراد در تمامی سازمانها و نهادها دارای اعتبار باشد.
وی با تأکید بر لزوم تعریف مرکز آزمون برای فراگیران قرآنی در کشور، گفت: با راهاندازی این مرکز آزمون میتوان صدور مدرک برای افراد را معتبر کرد؛ یعنی هر فرد از هر شهرستان و هر استان با مراجعه به این مرکز آزمون و کسب نمره قبولی لازم، مدرک و گواهینامه معتبر خود را دریافت کند.
نباتی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر نقصی که در حوزه آموزش و تدریس وجود دارد «آموزش علیه آموزش» است؛ یعنی آموزشی کمّی سد راه برای آموزش کیفی شده است.
وی تصریح کرد: افراد زیادی در دورههای تربیت مربی قرآن شرکت کرده و مدرک دریافت کردهاند، اما با بررسی وضعیت این گروه میتوان متوجه شد که برخی از این افراد نه تنها دارای مهارت لازم نیستند، بلکه دانش علمی لازم را هم ندارند.
این مؤلف کتب درسی آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر با توجه به نبود تغییر و تحول در حوزه فعالیتهای قرآنی شاهد عقبماندگی علمی شدیدی در این حوزه هستیم.
ادامه دارد ...