احسان پوری، مدرس دانشکده خبر و کارشناس فضای مجازی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به دیگر کارکردهای شبکههای اجتماعی در عصر کنونی اظهار کرد: شبکههای اجتماعی در شرایط کنونی باید برای کاربر سودی داشته باشد؛ تا چندی پیش گفته میشد که اینترنت دنیای اطلاعات است و اطلاعات باید میان کاربران رد و بدل شود، اما امروز میگویند با رشد و توسعه فضای وب، صرفاً نمیتوان با اطلاعرسانی مخاطب را سرگرم کرد بلکه باید علاوه بر اطلاعرسانی به خدمترسانی پرداخت.
وی افزود: اگر میخواهیم وبسایت اجتماعی موفقی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی داشته باشیم؛ باید علاوه بر بحث اطلاعات و ایجاد ارتباط، یک خدمات و ارزش افزوده مفیدی را به کاربر ارائه کنیم.
این مدرس دانشگاه با اشاره به تأثیر عنوان شبکه اجتماعی در جذب کاربران گفت: موضوع نام در هر حوزهای چه مجازی و واقعی بحث مفصل و درستی است. در حوزه فضای مجازی «عنوان» که در بحث دامنه تعریف میشود، ویژگیهای خاص خود را دارد، اما یادمان باشد در فضای کاربر ایرانی، اینترنت را به عنوان غول و وسیله ترسناک عنوان شده است و دائما میگوییم که این ابزار خطرناک است. تکنولوژی به همان نسبت که تهدید است، یک فرصت است. ما متأسفانه نیامدهایم روی ابعاد فرصت آن تمرکز کنیم بلکه تنها تهدیدها را معرفی کردهایم.
کاربران ایرانی به پشت صحنه شبکههای اجتماعی بیشتر توجه دارند
وی ادامه داد: کاربران ایرانی بیش از آنکه به نام سایت توجه کنند، به پشت صحنه آن توجه کردهاند؛ بنابراین ما هراندازه واضح ترو روشنتر پشت پرده را معرفی کنیم، کاربران بیشتر به ما اعتماد خواهند کرد و بیشتر جذب سایت میشوند. البته از این موضوع نگذریم که برای انتخاب دامنه سایت اجتماعی یک سری المانها تأثیرگذار است که باید رعایت شود.
پوری در پاسخ به این پرسش که آیا ما پتانسیل راه اندازی شبکه اجتماعی مناسب در ایران را داریم؟ گفت: این موضوع بحث جدیدی نیست و ما از سال 88 در تلاش برای راهاندازی سایتی مشابه فیس بوک یا فیس بوک ایرانی هستیم، اما در ابتدای امر باید بدانیم میتوانیم آزادی عملی که در فیس بوک برای کاربران وجود دارد را در سایت ایرانی برای کاربران فراهم کنیم که پاسخ این پرسش منفی است.
وی بیان کرد: یکی از دلایلی که کاربران ایرانی به سمت شبکههای اجتماعی خارجی همچون فیسبوک سوق یافتهاند، فضای باز به لحاظ اعتقادی، سیاسی و فرهنگی است. اگر میخواهیم فیسبوک ایرانی داشته باشیم باید کاربران، آزادی عمل را در روابطها، نوع لباس و پوشش و حرفها و گفتمانهای سیاسی داشته باشند. اگر میتوانیم این فضا را بسازیم، بنابراین برای راهاندازی فیس بوک ایرانی مشکلی نداریم اما واقعیت امر این است که نمیتوانیم شاهد چنین رویدادی باشیم.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: ما به دلیل آنکه میخواهیم همچون فیس بوک موفق باشیم تلاش میکنیم تا راه این شبکه خارجی را ادامه دهیم اما به دلیل آنکه معیارهای موفقیت آنها را نداریم، هر چه به پیش میرویم، شکست میخوریم.
وی افزود: زمانی که فیس بوک با آن قدرت نرمافزار و با آن فضای باز اطلاعرسانی بدون هیچ محدودیت اعتقادی، فرهنگی و سیاسی فعالیت میکند، ما ایرانیها هر سایتی مشابه آن راهاندازی کنیم، شکست خواهیم خورد.
پوری اظهار کرد: به نظر میآید به جای آنکه از فیسبوک تقلید کنیم و چیزی شبیه فیس بوک داشته باشیم، بیاییم به سمت شبکههای اجتماعی تخصصی ایرانی حرکت کنیم.
وی افزود: درزمین شبکههای اجتماعی عمومی بازی کردن برایمان سودی نخواهد داشت چراکه امکانات و شرایطش را نداریم و با محدودیتهای بسیاری روبرو هستیم.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: باید به سمت شبکههای اجتماعی تخصصی برویم و اگر بتوانیم خوب و مفصل در این حوزه کار کنیم و خدمات خوبی را به کاربران ارائه کنیم، قطعاً در این زمینه موفق خواهیم بود.