کد خبر: 1319722
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
سیدعباس صالحی مطرح کرد:

شکل‌گیری روند تحلیل آثار در کنار تقدیر از خالقان اثر

گروه ادب: معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در جشنواره کتاب سال دانشجویی که امروز، 28 آبان برگزار شد، بر شکل‌گیری روند تحلیل آثار در کنار تقدیر از خالقان اثر تأکید کرد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین اختتامیه بیستمین جشنواره کتاب سال دانشجویی و چهارمین دوره کتاب سال قرآنی طی امروز، بیست و هشتم آبان‌ماه در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.



سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در این مراسم ضمن بیان اینکه خوشحالم در هفته کتاب طی مراسمی حاضر شده‌ام که بیست سال سابقه تولید و تکوین دارد، اظهار کرد: در مناسبات دانشجو و کتاب دو بحث اهمیت دارد؛ موضوع اول میزان مطالعه و تعلق دانشجو به کتاب است و فهم اینکه فرهنگ مطالعه چه میزان در میان دانشجویان رواج دارد.



وی ادامه داد: در کشوری که چند میلیون دانشجو وجود دارد، قطعاً بخشی از تحولات میزان سرانه مطالعه به این قشر بستگی دارد و یکی از کانون‌های قابل توجه در سرانه مطالعه و فرهنگ مطالعه غیراجباری و غیردرسی دانشجویان هستند.



رابطه دانشجو با تولید کتاب را مورد توجه قرار دهیم



معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش دوم آن است که دانشجو و نسبت آن را با تولید کتاب مورد توجه قرار دهیم و در این قبیل جشنواره‌ها و نشست‌ها می‌توانیم شاهد این رابطه باشیم.



صالحی با بیان اینکه دو نوع دیدگاه در مواجهه با تألیف کتاب وجود دارد، اظهار کرد: نگاه اول کتاب‌سازی است، اما در نگاه دوم  به ساختن کتاب توجه دارد. در نگاه اول، انواع مختلفی برای این شیوه از تألیف قابل تصور است، اما در دیدگاه دوم که به ساختن کتاب می‌پردازد، قواعد و هنجارهای خاص خودش را دارد. متولیان باید چگونگی فعال کردن دانشجویان در فرایند ساختن کتاب را به‌ عنوان مبحثی مهم در نظر داشته باشند.



معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، دانشگاه‌ها را کانون تولید علم در کشور دانست و گفت: دانشجویان باید در فرایند تولید کتاب به نهضت تولید علم کمک کنند. برخی تصور می‌کنند در این فرایند تنها استادان هستند که می‌توانند به تولید علم دست بزنند، اما دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی، جزء بدنه اصلی دانشگاه محسوب می‌شوند و نقش بسزایی در تولید علم برعهده دارند.



روزآمدی علمی، بومی‌گرایی کاربردی و ریشه‌گرایی فرهنگی توأمان باشد



وی ادامه داد: روند تولید علم در کشور باید با در نظرداشتن روزآمدی علمی، بومی‌گرایی کاربردی و ریشه‌گرایی فرهنگی توأم باشد؛ چرا که این ترکیب‌سازی‌ها می‌توانند هدایت‌کننده دانشجویان باشند. همچنین اگر در این قبیل جشنواره‌ها در کنار تقدیر، تحلیل آثار نیز صورت بگیرد، می‌توان روند تولید آثار را بهتر بررسی و شاخص‌هایی برای آن تعریف کرد.





وی با بیان اینکه در حوزه مقالات، مشارکت استاد و دانشجو مشاهده می‌شود و ضرورت دارد این موضوع به عرصه تولید کتاب نیز وارد شود، ادامه داد: روزآمدی علمی، ریشه‌گرایی فرهنگی و توجه به علم روز جهانی؛ ترکیبی است که می‌تواند کتاب‌های ما را به طرف یک کارکرد خلاق سوق دهد.



معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه ما می‌توانیم این قبیل جشنواره‌ها را به نقطه‌ای در خیزش علمی و نهضت علمی تبدیل کنیم، اظهار کرد: از جهاد دانشگاهی توقع می‌رود این جشنواره را به سمت نهضت تولید علم سوق دهد.

captcha