کد خبر: 1325158
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
بابایی:

توفیق هر فعالیت قرآنی در گرو نیازسنجی است

گروه ادب: مدیر بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز طبع و نشر قرآن در تبیین اهمیت نیازسنجی با بیان اینکه توفیق هر فعالیت قرآنی در گرو نیازسنجی است، گفت: این مرکز برای حل این مشکل نمونه‌هایی از آثار را تولید می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد تا نیازهای ناگفته آنها را بیابد.


محمد بابایی، مدیر بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز طبع و نشر قرآن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بررسی موضوع نیازسنجی، ضرورت آن و رعایت این مهم در مرکز طبع و نشر قرآن کریم پرداخت و گفت: این مرکز حتماً در نمایشگاه کتاب و قرآن حاضر می‌شود تا از نیازهای مخاطبان اطلاع کسب کند.



وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در غرفه‌های ما انجام می‌شود همین نیازسنجی است؛ بررسی قطع، رنگ کاغذ و نوع چاپ از جمله مسائلی است که با برخودرد مستقیم با مردم متوجه خواست آنها می‌شویم و طبق آن کار می‌کنیم و به تولید می‌پردازیم. حتی نمونه‌هایی آماده می‌کنیم و در اختیاز مردم قرار می‌دهیم تا بر طبق نیاز مردم آنها را انتخاب و پس از یک بررسی کامل به تولید در حجم انبوه اقدام می‌کنیم.



بابایی اظهار کرد: برای نمونه می‌توان به چاپ مصحف در قطع پالتویی اشاره کرد که مبدع آن مرکز طبع و نشر است که این قرآن بر اساس یک نیازسنجی در میان دانشجویان به دست آمد. بر این اساس در میان دانشجویان تهرانی بررسی شد و متوجه شدیم که این قطع برای این قشر مناسب‌تر است و قرآن کریم را هم بر اساس همین قطع، حروف‌چینی کردیم و به آنها اهداء شد.



مدیر بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز طبع و نشر قرآن ادامه داد: همچنین در امور مرتبط با ترجمه، نیاز مخاطب در صدر توجه قرار گرفت؛ اینکه مقابل، زیرنویس‌ و یا دورنویس باشد، نیز از جمله مسائلی بود که با توجه به نیاز مخاطب و بررسی‌های صورت گرفته، مرکز را به چاپ انواع آن متقاعد کرد. البته در سن‌ و سال‌ها و تحصیلات گوناگون پاسخ‌‌های مختلفی به دست می‌آید که گاهی با کمک معدل‌گیری و بعضاً هم بنا به خواست و نیاز یک قشر خاص و متناسب با وضعیت مخاطب خاص، مرکز به چاپ این ترجمه اقدام کرده‌ایم.



وی عنوان کرد: البته ترجمه زیرنویس بیش از سایر انواع ترجمه مورد پسند مخاطبان بوده‌ است و بنا بر همین نیاز، اکثر ترجمه‌های ما بر این اساس بوده است، در حالی که سعی کرده‌ایم خواست و نیاز گروه‌های کوچک‌تر مخاطبان را در نظر بگیریم و در حجم کمتر به چاپ قرآن با ترجمه دورنویس و رو برو نیز اهتمام داشته‌ایم.



مدیر بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز طبع و نشر قرآن در تبیین اهمیت نیازسنجی با بیان اینکه نظرم توفیق هر کاری در گرو توجه به موضوع نیازسنجی است، اظهار کرد: باید دید مردم به کدام موضوعات بیشتر علاقه دارند و طبق همان روند پیش برویم.



بابایی افزود: نکته قابل ذکر در این بحث آنکه گاهی خود مردم هم به نیازهای خود واقف نیستند و باید با کار کارشناسی و نمونه‌سازی به نیازهای باطنی مردم هم پی ‌برد که نمونه آن را می‌توان در چاپ قرآن حکیم مشاهده کرد.

captcha