امام زین‌العابدین(ع) سبک زندگی اسلامی را در قالب روایات به جامعه عرضه کرد
کد خبر: 1325251
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
آیت‌الله ایمانی:

امام زین‌العابدین(ع) سبک زندگی اسلامی را در قالب روایات به جامعه عرضه کرد

گروه اجتماعی: امام زین‌العابدین(ع) احکام و اخلاق اسلامی و عملاً سبک زندگی اسلامی را در قالب روایات و به‌ویژه رسالت‌الحقوق که بیش از 50 حق در این رساله آمده بازگو کرد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت الله ایمانی، نماینده ولی‌ فقیه در استان فارس دیروز، 8 آذر‌ در خطبه‌های نماز جمعه این استان با اشاره به شهادت امام چهارم، گفت: امام زین‌العابدین(ع) احکام و اخلاق اسلامی و عملاً سبک زندگی اسلامی را در قالب روایات و به‌ویژه رسالت‌الحقوق که بیش از50 حق در این رساله آمده بازگو کردند و با کادرسازی، جامعه را با یک یک ساختن اصلاح کردند و با شروع از طبقات پایین جامعه کار خود را آغاز کرد.



نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: دستگیری از درمندگان کار امام چهارم بود که وقتی امام به شهادت رسید مردم گفتند بعد از شهادت امام چهارم معنای صدقه‌سر را فهمیدیم؛ چون امام به خانواده‌هایی رسیدگی می‌کرد که نمی‌دانستند چه کسی به آن‌ها رسیدگی می‌کند و در چنین شرایطی کار امام آنقدر اثرگزار شد که امام باقر‌(ع) توانست حوزه علمیه خود را آغاز کند و در همان مدینه شاگردانی تربیت کند که تا به امروز ادامه کار او در جوامع تشیع و جوامع اسلامی شاهد و ناظر هستیم.



وی پس از توصیه به رعایت تقوی و پرهیز از محرمات، گفت: دعوت به تقوا و پرهیزکاری، دعوت همه انبیا و فرستادگان الهی است؛ امیرالمؤمنین(ع) در رابطه با انسان‌های باتقوا سخنان فروانی دارد که از جمله آن‌ها خطبه معروف حضرت درباره اوصاف متقین است که در این خطبه ضمن اینکه همه فضائل و ارزش‌ها را به انسان‌های باتقوا نسبت می‌دهد، یکی از ویژگی‌های آن‌ها را عفت معرفی می‌کند.



آیت‌الله ایمانی تصریح کرد: عفت در روایات به‌معنی ترک گناه مطلق است و قدرتی که بر اساس انسان را از گناه باز بدارد، عفیف گفته می‌شود و به ملکه‌ای که آدمی را به آن دعوت می‌کند عفت می‌گویند. عفت متعلقات فـــراوانی دارد که عفت نفس از هوا و حوس، عفت بطن از خوردن غذای حرام، عفت چشم از نگاه‌ آلوده، عفت زبان از کلام ناپسند و پرهیز از همه ناهنجاری‌ها.



امام جمعه شیراز افزود: امیرالمؤمنین(ع) در یکی از سخنان خود عفت و عفیف را این‌گونه معرفی می‌کند «مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ؛ انسانی که در راه خدا شمشیر زده و به خون خود غلطیده و به شهادت رسیده اجر و مزد کمتر نسبت به انسانی که قدرت ترک گناه یافته است در پیشگاه الهی دریافت می‌کند».



وی با اشاره به سالروز شهادت امام زین‌العابدین(ع)، ابراز کرد: شرایط خاصی بر دوران امام چهارم حاکم بود؛ در آن روزها چنان وضعیت به هم ریخته بود و مردم ناامید از اصلاحات و مرعوب از حکومت جبار امویان شده بودند که هیچ امیدی برای اصلاح وضع موجود نداشتند و همه در یک حالت بهت و ناامیدی به‌سر می‌بردند.



آیت‌الله ایمانی گفت: در شرایط سخت آن دوران امام مسئولیت خودش را آغاز کرد و در قالب چند محور اصلی فعالیت خودش را شروع کرد و ادامه داد. در ابتدا امام از طریق دعا، موعظه و نصیحت مردم آن عصر که گرفتار خوش‌گذرانی‌ها و عیاشی‌ها بودند دعوت به حق می‌کرد و با برقراری ارتباط با درباری‌ها در جهت اصلاح آن‌ها گام برمی‌داشت.



وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در میان معاملات، ربا معامله حرامی است، تصریح کرد: ربا شامل ربای در معامله و ربای در قرض است؛ ربای در معامله این است که انسان جنسی که با وزن و یا با پیمانه معامله می‌شود، به بیشتر از وزن یا پیمانه‌اش بفروشد که این مربوط به معامله کالا به کالا است.



آیت‌الله ایمانی با اشاره به دهم آذر روز شهادت مرحوم آیت‌الله سیدحسن مدرس و روز مجلس، خاطرنشان کرد: مرحوم مدرس فردی بود که یک‌تنه استقلال و تمامیت ارضی ایران را در یک برهه از زمان حفظ کرد و با بیدار کردن مجلس خفته آن روز، کشور را از سقوط در دامن روسیه تزار نگهداری کرد.



امام‌ جمعه شیراز افزود: اسلامی بودن، ملی بودن و در رأس امور بدودن از ویژگی‌های مجلس است؛ بدان معنا که مجلس دست‌مایه قرآن و سنت اهل بیت(ع) بوده و به‌وسیله رأی مردم انتخاب می‌شود و قوه مجریه و قوه قضائیه خمیر مایه کار خود را از مجلس می‌گیرند.



وی اظهار کرد: قوانین مجلس باید ضمن اینکه معیشت و زندگی مادی مردم را تأمین می‌کند، قوانین منتهی به تعالی اخلاق اسلامی را تصویب کرده و ارزش‌ها را در جامعه تقویت کند و باعث شکل گرفتن معنویت در جامعه بشود. 

captcha