احسان پوری، مدرس دانشگاه، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به صفحات تخصصی برخی از شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک، اظهار کرد: اکنون در شبکه اجتماعی فیسبوک، یک سری صفحات تخصصی ایجاد شده است که کاربران بسیاری را جذب کردهاند. اگر فضای فرهنگی و گفتمان اسلامی در چنین صفحاتی ایجاد شود، قطعاً در این مسیر موفق خواهیم بود.
وی افزود: اگر در یک فضای اجتماعی داخلی، به صورت اختصاصی، اطلاعات درستی را به کاربران ارائه کنیم، کاربران با نیازهای مختلف، وارد این صفحات میشوند.
باورهای درست در صفحات اختصاصی شبکههای اجتماعی میگنجد
پوری اظهار کرد: اگر اعتقادات و باورهای درست را بتوانیم در صفحات اختصاصی شبکههای اجتماعی، گسترش دهیم و نیازهای نسل جدید را با گفتمان دینی و اسلامی هماهنگ کنیم و در نهایت محتوای مناسبی را ارائه دهیم، مطمئنا در چنین فضاهایی موفق خواهیم بود. البته این موفقیت مشروط بر آن است که بتوانیم نیازسنجی دقیقی را انجام دهیم.
وی با اشاره به ویژگیهای محتوایی مناسب در فضای وب گفت: محتوایی که قرار است در فضای وب، ثبت شود باید از شاخصها و المانهای رسانههای دیجیتال برخوردار باشد. یکی از مشکلات بارز فضای وب این است که همان محتوای منبر، هیئت و تلویزیون را بدون هیچ گونه تغییری تبدیل به لوح فشرده کرده یا همان را در فضای وب بارگذاری میکنیم.
مدرس دانشگاه تصریح کرد: متأسفانه هنوز در کشورمان این فرهنگ جا نیفتاده است که هر رسانهای با توجه به امکانات، شرایط، ابزارها و حتی نوع مخاطبش باید تولید محتوا و برنامهسازی کند.
وی افزود: محتوای فضای وبسایت اجتماعی، اسلامی و فرهنگی باید براساس نیازهای مخاطبان و ویژگیهای فضای وب باشد. همچنین برای ورود شبکههای اجتماعی مجازی موفق باید به حوزه تولید محتوا بیشتر دقت کنیم و آن را در نظر بگیریم.
پوری اظهار کرد: تکنولوژی هم فرصت و هم تهدید است، نمی توان گفت که 100 درصد فرصت است. به همان اندازه که فرصت است، به همان اندازه هم تهدید است. ما در این زمینه باید سواد اطلاعاتی و سواد رسانهای مخاطب را افزایش دهیم و به سمتی سوق یابیم که از شبکه اجتماعی استفاده مفید داشته باشیم.
مدیریت شبکههای اجتماعی برعهده کاربران است
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: شبکههای اجتماعی به دلیل آنکه مدیریتش برعهده کاربران است، هم فرصت و هم تهدید است. درشبکههای اجتماعی ممکن است کاربرانی استفاده مفید و بعضا استفاده ناسالمی داشته باشند. ما باید به جای دوری کاربران از این شبکهها، سواد رسانهای و آگاهی مخاطبان را افزایش دهیم.
وی یادآور شد: یکی از بسترهای استفاده درست کاربران از شبکههای اجتماعی، ایجاد شبکههای تخصصی است. زمانی که چنین شبکههایی ایجاد شد، کاربران بر اساس نیاز واقعیشان وارد این شبکهها میشوند.
قوانین صحیحی برای استفاده از فضای مجازی وجود ندارد
پوری به راهکارهای مقابله با تهدیدات شبکههای اجتماعی اشاره کرد و گفت: برای مقابله با تهدیدات شبکههای اجتماعی، راهکارهای بسیاری وجود دارد که سادهترین و بیاثرترین آن فیلترینگ است. متأسفانه در کشور قانون و قوانین صحیح برای استفاده از فضای مجازی وجود ندارد. اگر کاربری در این فضا جرمی مرتکب شد، قوانین درستی برای مجازات آن در نظر گرفته نشده است. باید به جای فیلترینگ، برنامه مناسب و مدیریت درستی در این فضا داشته باشیم. این فضا باید ساماندهی و پیگیری شود.
وی افزود: برای افزایش آگاهی کاربران باید دورههای آموزشی را برگزار کنیم تا آموزشهای صحیح را به آنها ارائه دهیم تا در نهایت از سود و ضررهای این فضاها آگاه شوند.
پوری اظهار کرد: اگر محتوای اینترنت محتوای مناسب نیست، باید آن را اصلاح کنیم و محتوای مناسبی را در آن بارگذاری کنیم. متأسفانه این کار را نمیکنیم و در نهایت شاهد این موضوع هستیم که محتوای ایجاد شده به کار رسانههای دیجیتال نمیآید و مورد استقبال قرار نمیگیرد.
وی بیان کرد: سایت «یوتیوب» یک فضای اجتماعی است که کاربران فایلهای صوتی و تصویریشان را به اشتراک میگذارند و برخی از این فایل محتوای مناسبی ندارند. جایگزین این سایت در کشورمان، سایت «آپارات» است که نمونه موفق به شمار میرود. میتوان در این فضا وارد شد و محتوای مناسب را بارگذاری کرد.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اگر نمونههای موفق در کشور داشته باشیم؛ قطعا کاربران از آن استقبال خواهند کرد. کاربر ایرانی ترجیح میدهد تا سرعت دسترسی به محتوا بیشتر و از امکانات آن سود ببرد. متأسفانه ما نمونه قوی چندانی نداریم تا به رقابت بپردازیم. تا زمانی که چنین شرایطی را داریم، قطعاً موفق نخواهیم بود.