سیروس همتی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به لزوم مقوله طراحی هنری در تولید نمایش و از جمله نمایش دینی گفت: در حال حاضر تعداد کارگردانان تئاتری که بتوان آنها را به عنوان یک طراح هنری شناخت انگشتشمار است و در اغلب کارها اگر با چنین عنوانی مواجه هستیم، متأسفانه این عنوان یک مسئله کاملاً صوری است که اثرات آن را در روند تولید و روی صحنه بردن تئاتر مشاهده نمیکنیم.
طراحی هنری در کنار نمایشنامهنویسی و کارگردانی سه مؤلفه اصلی نمایش هستند
وی گفت: نمایشنامهنویسی، کارگردانی و مدیریت طراحی هنری به عنوان سه مؤلفه تأثیرگذار در جریان تولید یک نمایش نقش اساسی را بازی می کنند و موفقیت یک اثر نمایشی در بعد کمی و کیفی آن به تأثیر مستقیم هر یک از این سه مؤلفه به یک اندازه بستگی دارد اما با کمال تأسف به دلایلی به ویژه مبحث طراحی هنری در تولید یک نمایش دم دستی و پیش پا افتاده تلقی می شود در حالیکه جان مایه یک اثر از نطر بعد زیبایی شناسی و ارتباط مؤثر با مخاطب ارتباط مستقیم به مدیرو طراح هنری دارد.
نویسنده و کارگردان نمایش «مرز» تصریح کرد: جای بسی تأسف است که در تعرفههای تولید یک نمایش هیچ بندی از سوی مسئولان به مقوله طراحی و مشاوره هنری اختصاص داده نشده است در حالی که این رکن از تولید نمایش به عنوان یک نیاز محسوب شده و در به روزرسانی نمایش حاصل تحلیل و به کار بردن مجموعهای از عوامل که تحت عنوان کلی دراماتورژی از آن یاد میشود، نقش تعیین کنندهای دارد.
همتی در ادامه گفت: مدیر و طراح هنری یک نمایش بعد اجرایی تفکرات هنری یک گروه و در رأس آنها کارگردان را به منصه ظهور میرساند و این بازنمایی نیازمند استفاده از امکانات و تجهیزاتی است که مقولاتی همچون طراحی صحنه و لباس، طراحی نور، موسیقی و ... را در بر میگیرد؛ با این فرض حتی اگر به تشخص فردی به نام مدیر و یا طراح هنری در روند تولید یک نمایش اصرار داشته باشیم آیا تعطیلی بیمورد کارگاه طراحی صحنه، آرشیو لباسی که روزگار نه چندان دور در اختیار داشتیم قادر به تأمین نظر این فرد و یا گروه اجرایی خواهد بود؟
در سینما و تلویزیون بیشتر از تئاتر شاهد اجرای طراحی هنری هستیم
بازیگر مجموعه تلویزیونی «خداحافظ بچه» تأکید کرد: امروز در عالم سینما و تلویزیون بیشتر از تئاتر شاهد پیاده شدن مقولهای تخصصی همچون طراحی هنری هستیم، این یعنی اینکه مسئولان سینمایی بیش از قبل به این امر واقف شدهاند که جذابیت یک اثر سینمایی و تلویزیونی که در اصل بن مایه نمایشی دارد به استفاده از مجموعه عواملی بستگی دارد که در نظرگاه مخاطب هیجان و جذابیت برای تعقیب آن ایجاد میکند، آیا در تئاتر به عنوان مادر همه هنرهای نمایشی این امر به همان اندازه مورد توجه قرار میگیرد؟
وی در پایان گفت: لازمه چنین رویکرد مؤثری در تئاتر برای برونرفت تولیدات نمایشی به ویژه نمایشهای دینی از کسالت و رخوتی که موجب عدم استقبال تماشاگران از آن میشود، بودجهبندی اصولی و کارشناسی شده یک اثر نمایشی است، مسئلهای که اگر به واقع و براساس هزینههای جاری تئاتر خواسته باشیم در آن سرمایه گذاری کنیم کل بودجه کنونی اختصاص یافته به تولید یک نمایش با همه جزئیات آن تنها باید مصروف مدیریت و طراحی هنری نمایش شود.