به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، امین رستمزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در گردهمایی اعضای سازمان دانشجویان دانشگاه ارومیه که عصر یکشنبه، 17 آذر بهمناسبت روز دانشجو و تقدیر از اعضای فعال دانشجویی برگزار شد، گفت: جنبش دانشجویی، تمدنساز برای یک جامعه است آن هم نه تمدن پوشالی بلکه تمدنی که ارزشهای اصیل جامعه در نیل به توسعه، نقش بیبدیلی در آن داشته و عامل و محرک اصلی آرمان جنبش قلمداد میشوند.
وی افزود: بیراهه جنبش دانشجویی خروج از سیرت بهصورت موضوعات و تنزل جایگاه اهداف آرمانی به ابزار ایدهآل است و در این راستا این جنبش، جوشش زلال از چشمه اندیشه و نه مرداب کلیشه است که پویایی و پایایی آن طراوت را به ایستایی هدیه میدهد.
رستمزاده با اشاره به دیگر شاخصههای جنبش دانشجویی ابراز کرد: مطالبهگری، پرسشگری و پیشگام بودن مبدأ و منشأ تحولات برای نیل به توسعه واقعی استکبارستیزی، استقلالخواهی، استعمارستیزی، عدالتخواهی و حقطلبی از دیگر شاخصههای جنبش دانشجویی است.
دانشجو غیر از دانش، صاحب بینش نیز باشد
عضو سابق شورای مرکزی سازمان دانشجویان کشور با بیان اینکه باید دانشجو در دانشگاه به غیر از دانش، صاحب بینش نیز باشد، گفت: یکی از رسالتهای جنبش دانشجویی فراهم ساختن بینش اصولی واقعی در کنار دانش در اندیشه دانشجو است.
وی تصریح کرد: دوری از احساسات و معطر کردن طراوت عقلانیت به احساسات آرمانخواهانه دانشجو، بصیرتی را برای این جریان پیشگام فکری جامعه هدیه میکند که این جوشش اصیل برای حل مسیر توسعه نیاز مبرم به آن دارد.
این مدرس حقوق در ادامه گفت: نشاط، بینش و دانش سیاسی برای دشمنشناسی بهوسیله بصیرت واقعی دانشجویی بسیار مهم است و باید جنبشهای دانشجویی نقشآفرینی معقولانه و راهبردی اصولی برای آن داشته باشند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: خصیصه بصیرت جنبش دانشجویی توأم با تحلیلی محتوایی از انتخابی با بصیرت جوهری و چشماندازی پایدار و زمینهساز برای تعالی جامعه است و باید براساس آن شکل گرفته و دغدغهاش حساس بودن به هر گونه ابزارشدن هدفنما و بازیچه قرارگرفتن احساس پر صداقتش برای خدشه به روح صاف و پاک و مقدسش است.
وی ادامه داد: دانشجو باید تعریف صحیح واقعی، کاربردی و علمی از آرمان جامعه و مردم خود داشته باشد و بعد از این مرحله میتواند ابزارها و رهیافتهای سیر در کنه آرمان واقعی را شناسایی و برای فتح آن برنامه علمی با ایده و تفکری خلاق داشته باشد.
این کارشناس ارشد حقوق بینالملل تصریح کرد: افکار و ایدههای یک جنبش دانشجویی مولد ایدههای خلاقانهتر و الگوسازی برای ارائه الگوهای ایدهآل توسعه اخلاقی معنوی انسانی فرهنگی ارزشی و مادی برای یک جامعه و حتی سایر ملل است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی باید بسان گروههای جهادی با آرمانی اصیل نقشآفرینی کند، تصریح کرد: اگر اعتقاد داریم جنبش دانشجویی بسیار اثرگذار است باید متولیان فرهنگی دانشگاهی راهبرد آموزشی برای دانشجویان علاقهمند در راستای عضویت در تشکلها را تدوین کنند تا شاهد رفتار اصیلتر و حرفهایتر و نقشآفرینی واقعی برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم.
عضو سابق شورای مرکزی سازمان دانشجویان کشور خاطرنشان کرد: داشتن آرمان ترسیم شده متناسب با نیازهای اصیل و ریشهای جامعه و معطوف نکردن صرف آنها به ابعاد مادی و پردازش ارزشی و معنوی به نیازهای انسانی و روحی از اهداف این جنبش تپنده جامعه است.
جنبش دانشجویی حرکتی باورمند به ارزشهای دینی است
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: جنبش دانشجویی حرکتی باورمند به ارزشهای دینی، مذهبی و اصیل جامعه است که باید خودآگاه و خودجوش، بسان گروههای جهادی که در عرصههای محروم جامعه با آرمانی اصیل نقشآفرینی میکنند، باشد.
وی با اشاره به نقش جنبش دانشجویی در دوران انتظار خاطرنشان کرد: امروز این جنبش منش انتظار و مهدویت را باید با اندیشه دانشجویی بهعنوان یکی از برنامههای کاری در فضای ذهنی دانشگاهیان فرهنگسازی و نهادینه کرد.
به گفته رستمزاده، جنبش دانشجویی باید با بازخوانی مطالبات مقام معظم رهبری و آسیبشناسی برنامههای گذشته و آینده خود، رخوت جوهری را از اهداف کارخود برچیده و به فرمایشات مقام معظم رهبری بهعنوان سرمشق و رویکردهای اصیل این جنبش نگاهی عملیاتی و دانشگاهی داشته باشد.
عضو سابق شورای مرکزی سازمان دانشجویان کشور تصریح کرد: شاخصه اصیل جنبش دانشجویی گفتمان امام خمینی(ره) و انقلاب و سیره و ادبیات فکری آزادی و آزادگی امام حسین(ع) و ائمه اطهار(ع) و اصول دینی و اخلاقی و انسانی است.
به گفته وی، تبیین آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برای دانشجویان متناسب با گفتمان ادبیات امروزی آنها بسیار مهم بوده در این راستا انحراف معیار جنبش دانشجویی از مفاهیم و آموزههای دینی و قرآنی از عوامل اصلی رکود و سکون، رخوت و خمودگی محتوایی این جریان تپنده دانشگاهی قلمداد میشود.
لزوم برنامهریزی برای رفع خلأهای برنامههای فرهنگی دانشجویی
وی افزود: احصا و تدبر و پرداخت آموزههای قرآنی و برنامهریزی برای رفع خلأهای برنامههای فرهنگی دانشجویی نسبت به مفاهیم قرآنی از رسالتهای اصیل جنبش دانشجویی است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی یکی از عوامل رخوت حرکت جنبش دانشجویی را غفلت از معنویات و ارزشها و معارف قرآن دانست و یادآور شد: یکی از رسالتهای جنبش دانشجویی عطر آگین کردن فضای دانشگاهها از معارف قرآن به شکلی متناسب و با ادبیات و گفتمان دانشجویی امروز است.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان، گفتمان جنبش دانشجویی را مستند و مستدل و واقعبینانه ذکر کرد و افزود: هر آنچه که بر این موارد خدشه وارد کند از عوامل رخوت این حرکت آرمانی برای جامعه است و این جنبش باید در راستای منویات مقام معظم رهبری بر زمینهسازی در طراحی و اجرای کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها اهتمام بیشتر به خرج دهد.
وی عنوان کرد: جنبش دانشجویی در پیگیری نیازها و مشکلات کشور و منطقه خود مشابه غواصی است که در عین پویندگی در اعماق موضوعات، تنفس زنده و پویا برای رساندن پیام حقیقت برای آنچه همگان از دیدن آن غافل هستند، دارد.
وی با تأکید بر اینکه روح جنبش دانشجویی باید با نشاط جهادی و انقلابی عجین باشد، گفت: خلاقیت یکی از نمادهای بارز جنبش دانشجویی برای رسیدن به آرمانها است و در این راستا بهترین رویکرد و خط فکری جامعه باید متعلق به جنبش دانشجویی باشد.
این مدرس دانشگاه گفت: عقبه اندیشه و تفکر راهبردی جنبش دانشجویی اصیل و جوهری است و این ثبات با معرفت در اصل موضوع سبب نقشآفرینی واقعی براساس رسالت متعالی این حرکت و جریان فکری اثرگذار جامعه است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجانغربی با عنوان اینکه روز 16 آذر با عنوان مقدس شهادت گره خورده است، تصریح کرد: فرهنگ شهادت و جهاد در عرصههای مختلف و ادوار متفاوت دانشگاه و دانشجو رکن جداییناپذیر از هم بودهاند.
وی ادامه داد: دانشجو میاندیشد تا تداومگر رسالت خون پاک شهیدانی باشد که جهاد را با جان خود تجربه کردهاند و این مهم نشان از جایگاه و منزلت واقعی دانشجو و جنبش دانشجویی است که جهاد را از کسانی که رمز بودن و ماندن هویت فرهنگ و ارزشها و کشور و ناموسمان مدیون و مرهون آنها است در پیشانی خود به عاریه گرفته است.
وی ابراز کرد: وادادگی به فضای خارج از حیطه علمی یکی از عوامل رخوت جنبش دانشجویی است و این جنبشها باید مرکز ثقل و بیداری جامعه برای گام برداشتن در مسیر توسعه همهجانبه باشند.
عضو سابق شورای مرکزی سازمان دانشجویان کشور گفت: جنبش دانشجویی با افراط و تفریط بیگانه است و مهندسی آینده را در فضایی معقول و به دور از احساسات طراحی میکند.
زمینهسازی فضای دانشگاهی برای ارتقای ضریب تحرک علمی اساتید
رستمزاده زمینهسازی فضای دانشگاهی برای ارتقای ضریب تحرک علمی اساتید و دانشجویان دانشگاههای کشور در آخرین مرزهای علم و فناوری دنیا و پژوهش محور کردن فرهنگ مطالعه ذهنی دانشجویان و نهادینه شدن توان و ظرفیت تبدیل ایده به پدیده را از دیگر انتظارات جامعه از این جریان دانشگاهی عنوان کرد.
وی افزود: دانشجویان خط شکنان مقدم عرصهها و هجمههای علمی کشورمان در دنیا هستند؛ بنابراین جنبش دانشجویی نباید از سازماندهی برنامهای فرهنگسازی برای تسریع در نقشآفرینی اثربخشتر دانشجویان در این عرصه مطالعه و تولید محتوا و پژوهش غافل بمانند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ادامه داد: بازشناسی و آسیبشناسی باید واژهای مأنوس برای جنبش دانشجویی برای پویایی و پایایی مسیری که رفته و میخواهد در آن گام بردارد، باشد.
وی تأکید کرد: صدور اسلام ناب محمدی به دنیا با راهبردها و تکنیکهای متناسب علمی و کارشناسی به دورترین نکته دنیا از دیگر اولویتهای جنبش دانشجویی باید باشد.
رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تفکیک تخصصی سره از ناسره و حرکت از سیرت صوری به ماهیت سیره درون را از خصیصههای این جنبش اصیل ذکر کرد.
وی ادامه داد: پیشخوان اهداف نهادین شده جنبش دانشجویی باید همیشه از آسیب موضوعات سطحی جامعه مبری بوده و همواره باید به بازشناسی سیر حرکتی گذشتهاش و احیاناً بهرهبرداری از این خلأها برای ترمیم مسیر خط مشی آینده خود بهره ببرد.
تولید محتوای ارزشی و قرآنی در حوزههای اخلاقی
به گفته معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، تولید محتوای ارزشی و قرآنی در حوزههای اخلاقی، مدیریتی و رفتاری و از همه مهمتر سبک زندگی از مطالباتی که جامعه از این جنبش دانشگاهی انتظار دارد چون جنبش دانشجویی باید به قدری دارای چشمانداز متعالی باشد تا اعتلا و توسعه نظام در سطح بینالمللی را بهعنوان آرمان هدفگذاری کند.
رستمزاده افزود: دیروز، امروز و فردای جنبش دانشجویی به خاطر اصالت پایدار هویتش یکسان و غیر متغیر است و تحت تأثیر افراد و احزاب و عارضههای دیگر قرار نمیگیرد؛ چراکه دغدغههای آن مردمی اصیل و عمیق انسانی، اخلاقی، معنوی، واقعی و جوهری است.
وی ادامه داد: دانش، منش و روش دانشجو باید در کشور الگو باشد چون آنان هر اندازه به فارغالتحصیلی نزدیک میشوند همه این شاخصهها به بلوغ هر چه متعالیتر میرسد؛ بنابراین جنبش دانشجویی با چنین اعضا و محیطی، شکل و رشد و توسعه مییابد که هرگونه راهبرد آن نیازمند ظرافت حساسیت و درایت و تدبیر فوقالعاده ویژه است.
رستمزاده رمز جاودانگی فرهنگ عاشورایی را یکی دیگر از خصیصههایی ذکر کرد که جنبش دانشجویی میتواند با تأسی از آن بهعنوان کلید سربلندی خود بهره جوید.
وی گفت: حرکت در راستای اصلاح جامعه از زشتیها و بیعدالتیها با نیت صادقانه و بهعنوان یکی از خط و مشیهایی این جنبش لحاظ میشود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در پایان گفت: سه دانشجوی شهید دانشگاه تهران با اتکا به بصیرتی که اعتقاد و ایمانشان سبب خصیصه دشمنستیزی، استکبارستیزی و استقلالخواهی و آزادی و آزادهخواهی آنها و جاویدان در تاریخ جنبش دانشجویی و دانشگاهها شده است.