کد خبر: 1336536
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۹
حجت‌الاسلام حق‌شناس بیان کرد:

تعدد هدفمند مؤسسات قرآنی؛ گامی جهت نوآوری روش‌های آموزش‌‌ قرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: تعدد با برنامه‌ و هدفمند باعث نوآوری در فعالیت و روش‌های آموزشی می‌شود، اما باید در نظر داشت تا این تعدد زمینه‌ساز ایجاد یک رقابت ناسالم نشود.

حجت‌الاسلام محمدصادق حق‌شناس، مدیرعامل مؤسسه قرآن‌پژوهان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با راهکارهای ارتقای توانمندی مدیران مؤسسات قرآنی گفت: مدیران مؤسسات قرآنی در حال حاضر دچار روزمرگی هستند و فعالیت خود را به صورت روزمره انجام داده و با شاخص‌های مدیریتی آشنا نیستند.
وی در ادامه بیان کرد: مدیران این مراکز قرآنی با توجه به اینکه با شاخص‌های مدیریتی آشنا نیستند، دارای برنامه، چشم‌انداز و تعریفی از اهداف مؤسسه قرآنی نیستند و نمی‌توانند گام به گام سیستم آموزشی پیش رفته و در کار خود خلاقیت داشته باشند.
حق‌شناس با اشاره به راهکارهای گذر از این وضعیت، افزود: با توجه به ضروری بودن بازبینی و ارتقای توان مدیریتی مدیران مؤسسات قرآنی، نیاز است تا متولیان امور قرآنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن الکریم مدیران مؤسسات قرآنی خود را تحت آموزش قرار داده و برای این گروه در طول سال کارگاهی متعدد ارتقای مدیریتی را برگزار کنند.
مدیرعامل مؤسسه قرآن‌پژوهان تهران با اشاره به مناسب بودن تعدد مؤسسات قرآنی در کشور، خاطرنشان کرد: تعدد مؤسسات قرآنی باعث نوآوری در فعالیت و روش‌های آموزشی می‌شود، اما باید در نظر داشت تا این تعدد با برنامه‌ریزی و هدفمند انجام شده و زمینه‌ساز ایجاد یک رقابت ناسالم نشود.
متولیان امور قرآنی مؤسسات را به‌سوی خودکفایی مالی هدایت کنند
وی در ادامه تصریح کرد: متولیان امور قرآنی به جای ارائه کمک‌های مالی به مؤسسات قرآنی بهتر است، سیستم‌های لازم جهت توانمندی این مراکز را به‌کار گیرند تا این مراکز با ارائه آموزش‌های گام به گام به خودکفایی در حوزه مالی برسند.
این فعال قرآنی وی با تأکید بر نقش مهم نحوه تدوین و گزینش منابع آموزشی در ماندگاری فراگیران در کلاس، افزود: توجه به تازگی، نحوه گزینش، زنگ‌آموزی، تکراری نبودن مطالب و ... از مواردی است که در تدوین منابع آموزشی به آن توجه کرد.
به‌روز بودن روش‌ها و منابع آموزشی نیاز ضروری فراگیران قرآنی
حق‌شناس در رابطه با دلایل گریز قرآن‌آموزان تصریح کرد: به‌روز نبودن مربیان، مناسب نبودن روش‌های آموزشی، فضای مؤسسات، عدم وجود نوآوری در آموزش مربیان و ... از دلایل گریز قرآن‌‌آموزان از ادامه آموزش بیشتر است.
وی در رابطه با آموزش‌های سنتی که در مؤسسات سنتی استفاده می‌شود، اظهار کرد: لزوما نمی‌توان گفت آموزش‌های سنتی بد هستند، زیرا وجوه مثبت زیادی در این روش‌ها وجود دارد و نیاز است تا تجربیات و روش‌های آموزشی مؤثر این مراکز در اختیار سایر مؤسسات قرار گیرد.
این حافظ کل قرآن در پایان بیان کرد: برگزاری جلسات همفکری، کلاس‌های ارتقای مدیران و مربیان و روش‌های آموزشی و ارسال نشریات تخصصی مدیریت برای مدیران از روش‌هایی است که می‌توان در به‌روز کردن بحث‌های آموزشی مؤسسات سنتی از آن بهره برد.

captcha