حجتالاسلام والمسلمین زهیر دهقانیآرانی، پژوهشگر و مبلغ عرصه مهدویت در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به این مطلب گفت: هنوز اهمیت ابزار فضای مجازی آنطور که باید شناخته نشده است. مقام معظم رهبری دو سال پیش شورای عالی فضای مجازی را با همراهی اساتید این فن شکل دادند.
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت عنوان کرد: دوستان در حال کار و فعالیت در این حوزه هستند. اما مشاهده میکنیم که برخی از افراد و خیلی از نهادها و مؤسسات فرهنگی، به امر به معروف و نهی از منکر آنچنان که باید باشد، اهمیت نمیدهند و در این راه از روشهای قدیمی استفاده میکنند.
دهقانی آرانی افزود: در این مورد حتی بعضی از مراکز تبلیغ دین هم صرفا از طریق روشهای قدیمی استفاده میکنند البته این را باید گفت که تبلیغ دین از راه منبر بهترین نوع تبلیغ است و ما قصد ندارم آن را نقد کنیم اما از این ابزار غافل ماندهاند و بهایی به فضای مجازی در جهت امربه معروف و نهی از منکر داده نمیشود.
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به فعالیتهایی که در گذشته برای امر به معروف و نهی از منکر انجام شده است گفت: چند سال پیش طرحی را ایجاد کردند و عدهای هم جذب شدند اما در این راه هم مشکلاتی بهوجود آمد و این به این دلیل است که هدف بهدرستی مشخص نبود و افراد مناسب را برای اینکار انتخاب نکرده بودند و در نهایت این طرح هم کمرنگ شد و دوباره به بایگانی منتقل شد.
بسیاری از شخصیتهای تأثیرگذار ما در این عرصه وارد نشدهاند
این پژوهشگر و مبلغ عرصه مهدویت خاطرنشان کرد: اگر به فضای مجازی ورود پیدا نکنیم، وظیفه الهی خودمان را انجام ندادهایم. بسیاری از شخصیتهای تأثیرگذار ما متأسفانه در این عرصه وارد نشدهاند و این یک ضعف است. گاهی اوقات مشاهده میکنیم که افرادی صاحب قلم و صاحب فکر هستند و وجهه اجتماعی قوی دارند یا در این فضا ورود پیدا نکردهاند و یا اینکه ورود بسیار ضعیفی داشتهاند و مطالبشان هم در فضای قدیم و بهروز نبوده است و عملا هم نمیشود گفت که ورود پیدا کردهاند و فعالیت کم آنها در این فضا خیلی قابل توجیه نیست.
وی ورود شخصیتهای مهم مذهبی در فضای مجازی را برای تبیین امر به معروف از اهمیت بالایی دانست و افزود: حتی شخصیتهای مهم مذهبی ما هم در این فضا ورود نداشتهاند و بر عکس آن مشاهده میکنیم افراد و شخصیتهایی که ورود پر قدرتی داشتهاند مثل دفتر حضرت آیتالله العظمی سیستانی که از ابتدا سایتهای قوی و شبکههای اینترنتی قدرتمندی را تولید کردهاند و همین فعالیتها باعث گسترش کار و فعالیتهای شیعه شد.
دهقانیآرانی بیان کرد: مشاهده میشود که در بسیاری از موارد که خیلی هم میتواند تأثیرگذار باشد فعالیتهای مبلغان دیده نمیشود. فضای مجازی آنقدر سرعت بالایی دارد که ما هر زمانی برای این فعالیتها اقدام کنیم باز هم عقب خواهیم بود.
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت در ادامه افزود: وظیفه مسئولان در این زمینه این است که باید مواظب باشند. ضعفی که در بسیاری از حالات امر به معروف و نهی از منکر در کشور رخ میدهد، دولتی شدن آن است و این یعنی صرفا واگذار کردن به نهادهای دولتی، که میتواند آسیب بسیاری به این بخش وارد کند؛ گرچه وظیفه قرآنی ما هم این است که گروهی باشند که امر به معروف کنند و پشتیبانی بشوند.
وی ادامه داد: باید همانطور که علما گفتهاند، امر به معروف ونهی از منکر وظیفه همگانی شود و علاوه بر آن وظیفه دولت نیز باشد. اگر ما این کار را فقط معطوف به یک نهاد خاص کنیم و منتظر باشیم که آن نهادها بودجه، تشکیلات و ... دهند، از دو جهت ضعف ایجاد میکند. اولاً وابستگی مالی به نهادها ایجاد میشود و ثانیاً ممکن است دلزدگی ایجاد شود. یعنی آن اثری که یک فرد مستقل با روش مستقل کار میکند ممکن است اثر مطلوب را نداشته باشد.