احیا‌ و پرداخت زکات جز‌ء ویژگی‌های حکومت صالحان است
کد خبر: 1343794
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶
آیت‌الله ایمانی:

احیا‌ و پرداخت زکات جز‌ء ویژگی‌های حکومت صالحان است

گروه اجتماعی: ‌احیاء و پرداخت زکات جزء ویژگی‌های حکومت صالحان است و به نص قرآن ‌خوبان متمکن حکومت اسلامی اول نماز را اقامه می‌کنند و در مرتبه دوم به پرداخت زکات توجه می‌کنند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس امروز، 26 آذر در همایش بررسی عملکرد و تجلیل از برترین‌های زکات استان فارس با بیان اینکه احیاء و پرداخت زکات جزء ویژگی‌های حکومت صالحان است، گفت: به نص قرآن مجید خوبان متمکن حکومت اسلامی اول نماز را اقامه می‌کنند و در مرتبه دوم به پرداخت زکات توجه می‌کنند.



وی تصریح کرد: زکات از یک سو پشت سر نماز قرار گرفته است و از سوی دیگر قبل از امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و این نشان از آن دارد که در حکومت صالحان زکات جزء مسئولیت‌های هیئات حاکمه است و دریافت زکات جزء حقوق پیشوای امت اسلامی است که به دستور قرآن می‌تواند آن را دریافت کرده و در راه‌های مشخص شده خرج کند.



آیت‌الله ایمانی ابراز کرد: قرآن مجید تعابیر زیبایی برای پرداخت زکات دارد که یکی از آن‌ها این است که قرآن، قوام و ثبات شخصیت انسان‌ها را در گرو انفاق‌های واجب و مستحب می‌داند که در فضای زندگی امروز توجه به آن لازم و ضروری است.



نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در شرایطی که جامعه احساس سکون و آرامش نداشته باشد زکات می‌تواند عاملی برای ایجاد آرامش باشد و پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز نفس زندگی یک مسلمان را کمک به نیازمندان و افراد مستمند می‌داند.



وی افزود: ظرفیت‌های عظیمی در جامعه وجود دارد که بعضی مواقع کمتر به آن‌ها توجه شده است و اگر به آن‌ها توجه کنیم می‌توانیم راه‌های مناسبی برای کارگشایی استفاده کنیم.



آیت‌الله ایمانی عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌های نظام اسلامی که مبتنی بر تعالیم الهی پیامبر(ص) است زکات است که در روایات اهل بیت(ع) آمده است که اگر زکات به‌درستی پرداخت وشد دیگر فقیری در جامعه نیست و اگر امروز در جامعه اسلامی فقیری وجود دارد باید به خود مراجعه کنیم که احکام اسلامی درباب زکات به‌درستی اجرا نمی‌شود.



نماینده ولی فقیه دراستان فارس خاطرنشان کرد: مردم جامعه آمادگی این را دارند که واجب الهی را اجرا کنند و باید مفهومات به مردم منتقل شود تا آن‌ها ترغیب و تشویق به پرداخت زکات شوند و باید این مهم را در‌نظر داشت که برای تشویق مردم نباید ازراه‌هایی استفاده کرد که در اخلاص و قصد قربت آنان تداخلی ایجاد شود.



وی تأکید کرد: در کشور هیچ گروهی به اندازه ائمه جمعه نمی‌توانند برای اجرای حدود الهی ظرفیت سازی کنند؛ چراکه هر هفته ‌بین مردم حضور داشته و با سخنان شیوای خود می‌توانند تبلیغ اجرای احکام الهی کرده و مردم را که برای بهره‌برداری آمده‌اند آگاه سازند.



آیت‌الله ایمانی تصریح کرد: استان فارس استانی ریشه‌دار در اجرای مسائل دینی بوده و مردم عواطف مذهبی قوی دارند و سابقه گرایش به اسلام در این استانبه سال 18 هجرت برمی‌گردد که می‌توان گفت فارس قدیمی‌ترین سابقه را ‌بین استان‌های کشور نسبت به گرایش به اسلام دارد و برای اثبات این سخن وجود امامزادگان زیاد در این استان است که در این مورد نیز استان فارس رتبه نخست کشوری را دارد.



نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) که مسئول خرج کردن زکات جمع‌آوری شده در کشور است باید به این نکته توجه داشته باشد که زکات 8 قسمت می‌شود و فقط یک قسمت آن فی‌سبیل‌الله است و 7 مورد دیگر باید در امور رسیدگی به فقرا و نیازمندان هزینه شود و این نشان از آن دارد که باید در جهت‌گیری‌های خرج کردن زکات بررسی‌ها و دقت بیشتری کرد.

captcha