حجتالاسلام والمسلمین زهیر دهقانیآرانی، مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مهمترین کاری که در رابطه با ترویج امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی باید انجام شود گفت: پرورش نسل و نیروهای امر به معروف در فضای مجازی مهمترین کاری است که در این حوزه باید انجام شود.
در فضای مجازی باید مخاطبسنجی کنیم
وی افزود: اگر ما به دنبال یک تأثیرگذاری خوب در فضای مجازی هستیم باید ببینیم که مخاطب کجا فعالیت و تجمع میکند. در فضای مجازی باید مخاطبسنجی کنیم و ببینیم که مخاطب تمایلاتش به سمت چه جهتی است و سپس با شناسایی، بتوانیم آن جهتها را پوشش دهیم.
پژوهشگر و مبلغ عرصه مهدویت با اشاره به خصوصیاتی که باید گروه امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی داشته باشند گفت: آمران به معروف و ناهیان از منکر باید سه خصوصیت را داشته باشند. این خصوصیات اگر در افراد باشد میتوانند به بهترین روش، امر به معروف را ترویج دهند و نهی از منکر را هم انجام دهند.
وی در ادامه با اشاره به سه خصوصیت مهم افرادی که قصد ترویج امر به معروف در فضای حقیقی و مجازی را دارند گفت: این افراد از نظر اخلاق، عقیده، اصول اسلامی و پایههای دینی مستحکم باشند. چرا که ما همانطور که در فضای حقیقی مشاهده میکنیم تا زمانی که فردی، معروف و منکر را نشناسد، حق امر به معروف را ندارد پس در فضای مجازی هم به همین صورت خواهد بود.
دهقانی آرانی ادامه داد: بهتر است فرد امر به معروف و نهی از منکرکننده از نسلی باشد، که بیشتر از ابزارهای بهروز استفاده میکند. باید این ابزارها را در اختیارشان قرار داد و با آموزش دادن به آنها در این مسیر با خلاقیت، خوشفکری و ایدهپردازی که از مبانی مهم در ترویج امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی و واقعی است، فعالیت کند.
باید نیروهایی داشته باشیم که مسلح به ابزارهای روز باشند
دهقانی آرانی، آشنایی افراد با تکنولوژی و ابزارهای روز مانند فضای مجازی را یکی از مهمترین اصولی دانست که باید در ترویج امربه معروف و نهی از منکر در فضای وب به آن توجه شود و افزود: مبحث مورد توجه بعدی آشنایی این افراد با بهترین ابزارها در جهت امر به معروف و نهی از منکر است. باید نیروهایی داشته باشیم که مسلح به ابزارهای روز باشند و بتوانیم آنها را متقاعد کنیم که از این ابزارها بهترین استفاده را داشته باشند.
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: عملا یک فرد در فضای مجازی باید کنار خودش یک کارشناس مذهبی داشته باشد و بتواند به او تکیه کند و سوالاتش را با او مطرح کند. این موارد در فضای مجازی داخلی مشاهده نمیشود و علاوه بر آن در فضای مجازی خارجی همچنین چیزی نیست و اوضاع آن فضا از داخل هم نامساعدتر است.
پژوهشگر و مبلغ عرصه مهدویت ادامه داد: مشاهده شده که بعضی از افراد با یک ایده موفق توانستهاند سایت و یا وبلاگی را تولید کنند که روزانه بالای 20 تا 30 هزار نفر بازدیدکننده داشته باشند. این افراد با یک ایده، فکر و بیان توانستهاند به درصد بالایی از بیننده برسند. ما از این افراد در جامعه کم داریم که بتوانند تأثیرگذاری را با ایدههایی که میدهند به نمایش بگذارند.
وی پیشنهادی هم به مسئولان دراین زمینه داد و افزود: ورود به فضای جدید در فضای مجازی بحث مهم و اساسی در رابطه با امر به معروف است. این یعنی بتوانیم افراد را ترغیب کنیم تا با ورود به فضاهای جدید مانند شبکههای اجتماعی، کمپینها و مانند این ورود پیدا کنند و آموزشها امر به معروف و نهی از منکر را در آن انتشار دهند.
هنوز بعضی فضاها از افراد خلاق و مثبت خالی است
دهقانی آرانی با اشاره ضعفها و کمبودهای بسیاری که برای ترویج امر به معروف در فضای مجازی وجو دارد گفت: هنوز بعضی فضاها از افراد خلاق و مثبت خالی است که بتوانند تأثیرگذار باشند. این موارد و کمبودها هم در عرصههای داخلی دیده میشود و هم در عرصه خارجی. یکی از ضعفهایی که در این زمینه باید به اشاره کرد این است که باید مسئولان ما به عرصههای جدید ورود پیدا کنند و بنشینند و تحقیق و مشاهده کنند که افراد فعال در فضای مجازی روی چه مسائل و زمینهای قدم میگذارند و سپس وارد آن شوند.
وی خاطر نشان کرد: ما باید افرادی که این امر را یک وظیفه قرآنی میدانند، همانطور که در فضای حقیقی هم آن را انجام میدهند و امر به معروف و نهیاز منکر میکنند در فضای مجازی هم داشته باشیم. باید گروهی از این افراد را با مدیریت و برنامه صحیح برای این کار تعیین و قرار داد.
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت در پایان افزود: مشاهده شده است که بسیاری از مخاطبان فضای مجازی، داخلی به این کمبودها معترض هستند و اینکه چرا معارف اسلامی و دینی ما از دامنه مرزهای ما فراتر نمیرود و اگر هم برود محدود و قدیمی است، که این هم یک ضعف بزرگ در این عرصه است و باید اصلاح شود. تنها یک گروه قوی تربیتیافته در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی میتواند به نتیجه برسد. امیدواریم مسئولان به فکر باشند و در این زمینه گام بردارند.