سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل ششمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه هنر زبانی گیرا برای بیان مضامین دینی است، اظهار کرد: هنر یک زبان است، پس هر اندازه هنرمندان به سوی مبانی تئوری کشیده شوند مضامین مورد نظرشان در کارهای خلق شده بیشتر قابل مشاهده خواهد بود. در ضمن هنر به واسطه توانایی که دارد قادر است مبانی نظری را به شکل نافذی به مخاطبان خود منتقل کند، چون نحوه بیانی که هنرمند انتخاب میکند همراه با زیبایست.
وی افزود: در هنرهای تجسمی کارهایی که از مضامین دینی بهره بردهاند زیاد است، چون پتانسل و حیطه فعالیت در این بخش از هنر گستردهتر است. برای نمونه به هنر عکاسی که در آن تخصص دارم اشاره میکنم؛ عکسهایی که در حوزه کارهای دینی میتوان گرفت بسیار زیاد است. صدق گفته فوق را در عکاسی جنگ میشود به خوبی مشاهده کرد که عکسهای فراوانی در این حوزه موجود است.
این مدیر هنری اضافه کرد: برای اینکه هنرهای تجسمی قادر باشند به شکل بهتری به مضامین دینی بپردازند هم باید از برنامهریزان خوبی بهره برد، هم اینکه مسئولان هنری باید تمرکز خود را به این دست موضوعات بیشتر کنند. این دو اتفاق اگر به شکل صحیحی روی دهد مطمئن باشید که هنر خواهد توانست به شکل مناسبی به موضوعات دینی توجه کند.
میرهاشمی در پاسخ به این سؤال که برای اعتلای مفاهیم قرآنی در هنرهای تجسمی چه کارهایی باید انجام شود؟ گفت: برخیها معتقدند برای رسیدن به هنر قرآنی نیاز است که هنرمند متعهد تربیت شود و برخی دیگر بر این باورند که مسئولان دینمدار راه رسیدن به هنر متعالی هستند، اما از نگاه من هیچ یک از این دو اصل به تنهایی قادر نیستند ما را به خواست مورد نظرمان برسانند، بلکه تلفیق این دو عرصه است که این امکان را میدهد تا به موقعیتی مناسبی برای نزدیکی به مضامین دینی برسیم.
برای هنر دینی اساسنامه تعریف شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: برای رشد هنر دینی و قرآنی نیاز است که هم سازمان تولید داشته باشیم هم اینکه بخشی تحت عنوان سازمان ارائه، چون در کنار مشکلاتی که در عرصه تولید داریم، نحوه ارائه کارهای دینی ما نیز به هیچ وجه مناسب نیست. برای همین، معمولا اینگونه کارها دیده نمیشود، همچنین باید برای این حوزه (هنر دینی) آییننامه و اساس نامهای در نظر گرفته شد تا بتوان اشتباهات ممکن را به حداقل میزان رساند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه هنرهای دینی از آسیبهای رایج در حوزه هنر دینی در امان ماند، مهمترین کار این است که مدیریت ثابت برای آن در نظر گرفته شود تا اینکه مسئول تنها به فکر نتیجهگیری در چند سال پیش رو نباشد در این شرایط است که میتوان انتظار داشت شعارزدگی از کارهای دینی عاری شود.