حجتالاسلام مهدی ولیزاده، مدرس مرکز آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان غربی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، گفت: نقد در مراکز علمی معارض و مخالف دین اسلام نیست بلکه نقد در مسائل دینی کمک میکند تا دلیل و برهان آن مسئله دینی روشن شود؛ بنابراین دانشمندان دینی باید به این مسئله ورود یابند.
وی تأکید کرد: نقد در علوم اسلامی بسیار حائز اهمیت است چون وقتی مرجع، فقیه و دانشمند علمی به آن اشکال وارد میکند، این نقدها و تحلیلها موجب بهوجود آمدن تجزیه و تحلیلهای مختلف شده و در نتیجه بهرهبرداری از آن مفیدتر میشود.
وی ادامه داد: برای مثال در تفسیر قرآن حتی علمای دین در بحث مسائل فقهی، نقدها و تحلیلهایی مختلفی دارند که این نقدها و تحلیلها بهطور قطع در زیبایی این مسائل کمک قابل توجهی میکند.
حجتالاسلام ولیزاده با اظهار اینکه کاهش نقد در مراکز حوزوی و دانشگاهی خسارات و ضایعات فراوانی بهدنبال دارد، افزود: اگر در مسائل علمی چه در حوزه و چه دانشگاه نقد وجود نداشته باشد، خروجی این مراکز علمی، چیزی ناپخته و خام خواهد شد در حالی که دو مرکز علمی حوزه و دانشگاه باید ظرفیت نقد را در جامعه ایجاد کنند و علمای حوزوی و دانشگاهی به نقد و تحلیل بپردازند.
مدرس مرکز آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: نقد هیچگاه به معنای تعارض و تخریب نیست؛ بنابراین اگر مطالب علمی در دانشگاه مورد نقد قرار نگیرد، خروجی آن اهمیت چندانی نداشته و شاید انحرافاتی را در جامعه ایجاد کند چون چیزی ناپخته و خام بیرون میآید.
وی تصریح کرد: امروز در مراکز حوزوی و دانشگاهی نقد وجود دارد اما باید این مسئله در چاپ و نشر کتاب بیشتر باشد و در این راستا مؤلفان باید پیش از چاپ و نشر کتابهای خود آن را در مجامع علمی مورد نقادی قرار دهند و افراد دلسوز را دعوت به نقادی کنند.
سرپرست امور فرهنگی و توسعه ارزشهای اسلامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: حضرت فرمود: بهترین برادران من کسانی هستند که مرا نقد کنند یعنی عیوب مرا به من یادآور شوند.
حجتالاسلام ولیزاده خاطرنشان کرد: بنابراین نقد به معنای دیدن معایب و محاسن است و اگر در جامعه به آن توجه شود، در چاپ کتاب به نتایج مطلوبی میرسیم.
وی با ابراز تأسف از اینکه در سالیان اخیر برخی در مراکز علمی به قضاوت تک سویه روی آوردهاند، ابراز کرد: بهطور حتم برگزاری میزگردها، مناظرات و مباحث در روشن شدن مسائل بسیار کمککننده هستند؛ بنابراین در دانشگاهها باید از آن حمایت بیشتری کرد.
مدرس مرکز آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان غربی تصریح کرد: بنابراین با حفظ خطوط قرمز باید اجازه داد تا محیط حوزه و دانشگاه شکل نقد به خود گیرد و در این راستا نباید هیچگاه احساس ترس از این داشت که نقدها به ضررمان تمام شود.