کد خبر: 1349494
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
حجت‌الاسلام ولی‌زاده:

تقریب مذاهب به معنای انصراف مسلمانان از عقاید خاص کلامی نیست

اجتماعی : گروه اجتماعی: مدرس مرکز آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان‌ غربی گفت: تقریب مذاهب اسلامی به معنای انصراف مسلمانان از عقاید خاص کلامی نیست بلکه منظور بیان اشتراکات ادیان براساس حاکمیت قرآن است.


حجت‌الاسلام مهدی ولی‌زاده، مدرس مرکز آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان‌ غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌ غربی، گفت: تقریب مذاهب اسلامی به معنای انصراف مسلمانان از عقاید خاص کلامی نیست بلکه بیان اشتراکات مشترک ادیان براساس حاکمیت قرآن و اسلام ناب محمدی است چون وحدت در رأس آرمان‌های همه ادیان و مذاهب قرار دارد.



وی افزود: اسلام منادی وحدت است و پیامبر اسلام(ص) با ورود خویش به مدینه به علت‌یابی اختلاف دو قبیله اوس و خزرج پرداخت و به تنازعات و درگیری‌های قبیله‌ای پایان داد و با این اقدام عملی خویش، عقد اخوت برای الفت قلبی مسلمانان ایجاد فرمود.



وی ادامه داد: پیامبر(ص) میان انصار و مهاجران قراردادی برای مودت بست و خود با حضرت علی(ع) عقد اخوت بست؛ بنابراین همه این‌ها نشانه‌ای است که پیامبر(ص) به نزدیکی عقاید و فرق و مذاهب تأکید دارند و دشمنان اسلامی همواره درصدد برهم زدن اتحاد و یکپارچگی مسلمانان بوده و هستند.



به گفته مدرس مرکز آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان‌ غربی، در تقریب مذاهب اسلامی علمای شیعه و سنی همچون آیت‌الله‌العظمی بروجردی در ایران، مرحوم کاشف‌الغطاء و مرحوم شرف‌الدین در لبنان و شیخ شلتوت در مصر، زحمات بسیاری کشیده‌اند.



مقصود از تقریب مذاهب، وحدت اسلامی است



حجت‌الاسلام ولی‌زاده تأکید کرد: مقصود از تقریب مذاهب، وحدت اسلامی و نه وحدت مذاهب است؛ بنابراین رحلت پیامبر اسلام(ص) بهانه‌ای است که از سیره نبی مکرم اسلام(ص) مبنی بر الفت قلبی مسلمانان درس بیاموزیم و مذاهب و ادیان و فرق مختلف را در راستای همدلی و هم‌بستگی که نیاز امروز جامعه مسلمانان است، قدم برداریم.



وی با اشاره به جایگاه رفیع حضرت محمد(ص) در قرآن کریم، عنوان کرد: قرآن کریم ارزشمندترین ملجأ برای طرح گوهر وجودی پیامبر(ص) است و ایشان بهترین مدرک معنای قرآن و نخستین شارع و مفسر کلام الهی است.



حجت‌الاسلام ولی‌زاده افزود: در قرآن کریم نام پیامبر اسلام(ص) پنج مرتبه تکرار شده است و خداوند با اوصاف و عناوین مختلف ایشان را معرفی کرده‌ است.



وی ادامه داد: در کلام الهی به اخلاق فردی، اجتماعی، خانوادگی و آداب زندگی پیامبر(ص) اشاره شده است برای مثال آیه چهارم سوره مبارکه «قلم»، «وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ و راستى که تو را خویى والاست» در رابطه با حضرت محمد(ص) است.



مدرس مرکز آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان‌ غربی گفت: همه انبیای الهی به سیره و روش پیامبر(ص) با زبان‌های مختلف اشاره دارند چون کلام الهی در حقیقت تفسیر قرآن است و این کتاب آسمانی به زیبایی به سیره و روش پیامبر(ص) اشاره دارد و ائمه اطهار(ع) نیز حضرت محمد(ص) را الگوی خویش قرار داده‌اند.

captcha