حجتالاسلام محمدباقر حسنزاده، مدرس حوزه علمیه امام رضا(ع) میاندوآب در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، ابراز کرد: سیره اصلی امام رضا(ع) در مواجهه و مباحثه با مخالفان اهل بیت(ع) مثل مأمون یا ملحدان یا کسانی که اصلاً خدا را قبول نداشتند، تحمل مخالف بود و در این راستا علم غیب امام رضا(ع) موجب شده بود که حتی ملحدان نیز در مقابل ایشان سر تعظیم فرود آورند.
وی تصریح کرد: برای مثال مأمون عباسی مجلسی ترتیب داده و از تمام فلاسفه و حکما و یهود و مسیح دعوت کرد تا با امام رضا(ع) بحث و جدل کرده و امام(ع) را مغلوب سازند اما حضرت(ع) با همان مبانی اعتقادی آنها در مقابلشان ایستاد و مباحثه کرد.
تحمل مخالف، شیوه مباحثه امام رضا(ع) بود
وی ادامه داد: بنابراین شیوه مباحثه امام رضا(ع) با مخالفان این بود که آنان را تحمل کرده و اخلاق اسلامی را در مواجهه با آنان به نمایش گذارد و چون به ابزار علم و اخلاق مسلط بود، برای همین وقتی مخالفان حضرت(ع) میدیدند که امام رضا(ع) چگونه اخلاق مسلمانی را رعایت میکند، موجب میشد که سر تعظیم در مقابل آن حضرت فرود آورند.
حجتالاسلام حسنزاده با اشاره به نحوه تعامل ایرانیان با امام رضا(ع) گفت: وقتی امام هشتم وارد نیشابور شدند، هزاران هزار محدث، تاریخنویس و شیعه اهل بیت(ع) در آنجا جمع شده بودند که این خود عشق و ارادت ایرانیان نسبت به ائمه را نشان میدهد.
مدرس حوزه علمیه امام رضا(ع) میاندوآب افزود: با توجه به اینکه هوش و فراست ایرانیان از دیرباز بسیار بوده، از امام رضا(ع) اصرار کردند که معارف دینی را به آنها آموزش دهد.
وی ابراز کرد: پس کمترین اثر تربیتی حضور امام رضا(ع) در کشورمان این بود که به افرادی که طالب علم بوده و از هر فرقه و مذهبی به دور ایشان جمع میشدند علمآموزی میکرد پس وجود امام رضا(ع) باعث شد که برخی شاگردان ایرانی از طریق حضرت ثامنالحجج(ع) تربیت شدند.
حجتالاسلام حسنزاده با اشاره به سایر برکات حضور و ورود امام رضا(ع) به ایران ادامه داد: اگر حضرت علی بن موسیالرضا(ع) به ایران نیامده بود بهطور حتم حضرت فاطمه معصومه(س) نیز به کشورمان سفر نمیکرد و در این راستا اگر خواهر گرامی امام رضا(ع) به ایران شرفیاب نمیشد، حوزه علمیهای در قم تشکیل نمیشد.
مدرس حوزه علمیه امام رضا(ع) میاندوآب تصریح کرد: پس بسیاری از مبانی اعتقادی، اخلاقیات و رسم و رسوم ایرانیان به برکت وجود مقدس علی بن موسیالرضا(ع) است، ایشان شاگردانی را به مناطق مختلف کشور میفرستاد و مجالسی نیز در ایران تشکیل میداد و بهویژه حضرت رضا(ع) در خصوص احیای فرهنگ عاشورایی و امام حسین(ع) در کشورمان تلاش بسیاری کرد.