کد خبر: 1351598
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶
سیدیحیی‌ رحیم‌ صفوی:

مبانی اعتقادی مستحکم، عامل شکل‌گیری تمدن مردم‌پایه است

گروه اندیشه: هر چه بناهای اعتقادی که تکیه مستحکم دولت‌ها و قدرت‌ها است، قوی‌تر و مبنای عرفانی و فلسفی در تشکیل نظام سیاسی از قوای بالاتری برخوردار باشد، ظهور جوامع تمدنی در ادوار گوناگون با استقبال بیشتری از مردم شکل می‌گیرد.


به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، نخستین همایش علمی بین‌المللی شیخ‌العارفین سیدصفی‌الدین اردبیلی به مناسبت هفتصدمین سالگرد رحلت شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی صبح امروز 16 د‌‌ی‌ماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران با حضور اساتید و متخصصان برتر کشوری، مقامات لشکری و مهمانان خارجی برگزار شد.



سیدیحیی رحیم‌ صفوی، دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری، به عنوان یکی از سخنرانان در این همایش گفت: من به عنوان یک معلم جغرافیای سیاسی از چگونگی شکل‌گیری دولت-‌ملت‌ها، مدیران حاکم بر مردم و سرزمین‌ها و تعامل میان آنها سخن می‌گویم و تحلیلی تطبیقی از دو رخداد سیاسی‌فرهنگی ایران و تاثیر آن در ساخت قدرت سیاسی و تمدن نوین ایرانی اسلامی ارائه می‌دهم.



وی در ادامه با قرائت این شعر از علامه طباطبایی که «کارساز ما به فکر کار ما/ فکر ما در کار ما آزار ماست» خاطرنشان کرد:  تاریخ نشان داده است اندیشه عالمان دینی و عارفان مکتب اهل‌بیت(ع) به دلیل عنایات الهی، از شعاع و نفوذ در اخلاق سیاسی مردمان عصر خود برخوردار بود که منشأ ظهور یک قدرت بزرگ سیاسی مذهبی و بنیان‌گذار فرهنگ مدنیت و تمدن‌سازی در طول تاریخ ایران شده است. شیخ صفی‌الدین یکی از این افرادی است که در خط مستقیم خاندان عترت و طهارت قدم می‌گذاشته و بر همین اساس از حمایت اندیشه‌ای مردم بهره‌مند بوده است.



تبیین مقایسه تطبیقی حرکت شیخ صفی و امام خمینی(ره)



وی ادامه داد: مقصود من از دو رخداد سیاسی، ظهور شیخ صفی‌الدین اردبیلی و تشکیل حکومت شیعی در ایران و تطبیق آن با بروز انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی است. ایجاد تغییر در شاکله ملی و جهانی یک واقعیت تاریخی است که همواره در بستر جهان‌بینی و منظومه‌ فکری استوار بوده است. همه تحولات سیاسی بزرگ دارای ریشه‌های عمیق عرفانی، فلسفی و ایدئولوژی‌های اندیشمندان پیشین بوده‌اند.



دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: هر چه بناهای اعتقادی که تکیه مستحکم دولت‌ها و قدرت‌ها است، قوی‌تر و مبنای عرفانی، فلسفی در تشکیل نظام سیاسی از قوای بالاتری برخوردار باشد، ظهور جوامع تمدنی در ادوار گوناگون با استقبال بیشتری از مردم شکل می‌گیرد. دو اصلاح «blue shift» و «red shift» در علم نجوم به کار می‌روند و شاید بتوان همین اصطلاح را در بروز و ظهور قدرت و ساخت جامعه به کار برد.



وی با بیان این‌که هرچه که ستارگان به ما نزدیک‌تر باشند، ما آن‌ها را به رنگ آبی می‌بینینم و بر عکس با دوری آن‌ها از ما آن‌ها را به رنگ قرمز می‌بینیم، اظهار کرد:  اگر جامعه‌ای تحت تاثیر رهبران ربانی و عرفانی باشد، با رشد و توسعه فرهنگی روبرو می‌شود و اصطلاحا می‌توان آن را در قلمرو «بلوشیف» قلمداد کرد و چنان‌چه جامعی هرچند پیشرفته، با ابتذال، زوال، ناپایداری در ارزش‌های اخلاقی و انسانی روبه‌رو باشد، در اصطلاح در قلمرو «ردشیف»  جای می‌گیرد.



شاخصه‌های حرکتی شیخ صفی‌الدین اردبیلی



وی تصریح کرد: شرایط ایران در این دو مقطع تاریخی ظهور و بروز عارف بزرگ ایران شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی که شخصیت تاثیرگذار تاریخ اسلام محسوب می‌شود و هم‌‌چنین امام خمینی(ره)  که در رابطه با بروز انقلاب اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد، در قلمرو بلوشیف است. قدرت‌های سیاسی بر مبنای ایدئولوژی اسلامی و مذهب تشیع و قدرت مردم پایه، در تاریخ 500 ساله ایران توانستند به تشکیل یک قدرت مقتدر بیانجامند. شاخصه اول حکومتی که شیخ‌ صفی‌الدین باعث بوجود آمدن آن بود وحدت ملی و ایجاد فضایی یکپارچه از نظر سیاسی براساس حب اهل‌بیت(ع) بود. شاخصه دیگر اندیشه شیخ‌ صفی‌الدین شکل‌گیری هویتی بود که به تولید مدنیت و تمدن‌سازی نوین ایرانی اسلامی و توسعه فضاهای معماری به سبک اسلامی منجر می‌‌شود.



سیدیحیی‌ رحیم‌ صفوی با بیان این‌که در 500 سال گذشته ما با دو مرحله تمدن‌سازی روبه‌رو بودیم، افزود: اول تمدن‌سازی دوره صفویه و دوم مرحله تجدید حیات تمدن‌سازی جدید به رهبری امام خمینی(ره) و ایجاد انقلاب اسلامی بوده است. سومین شاخصه ظهور صفی‌الدین اردبیلی، توسعه، نفوذ فرهنگی و فضایی ژئوپولتیکی توسعه نرم‌افزاری مکتب تشیع به مناطق پیرامونی از خاورمیانه تا شمال آفریقا و شرق آسیا بود. در این زمان دسترسی به عمق فرهنگی عرفان ایرانی و اسلامی که هم در زمان صفویه و هم زمان کنونی موجود است به فراتر از مرزها رسید. بیداری اسلامی قطعا تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.



مقایسه حکومت صفویان و انقلاب اسلامی در حفظ تمامیت ارضی



وی ادامه داد: دستاورد چهارم اندیشه شیخ صفی‌الدین اردبیلی مقابله با قدرت‌های متجاوز به ایران و حفظ استقلال کشور است. صفویه با عثمانیان که نوزده بار تبریز را اشغال کردند، با ازبک‌ها که تا خراسان آمده‌بودند و به مرقد امام رضا(ع) شلیک کرده بود و نیز با پرتغالی‌ها در جنوب کشور جنگیدند. در زمان امام خمینی(ره)، در طی 8 سال دفاع مقدس که تمام قدرت‌های جهانی به کشور حمله آورده بودند فرزندان معنوی امام(ره) به عنوان فرمانده کل قوا به میدان آمده و کشور را حفظ کردند.



مشاور عالی مقام معظم رهبری در پایان خاطرنشان کرد: عزت‌آفرینی مبتنی بر تحول علوم انسانی است و کفایت دیپلماسی در خارج از مرزها در صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقای حیثیت ایران در نظام بین‌المللی حاصل تمام تلاش‌های صورت گرفته بود. جایگاه ژئوپولتیکی انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی چه در زمان صفویه و چه در زمان کنونی افزایش یافت. همان‌طور که در عصر صفویه مجاهدت‌ها و مبارزه‌ها برای استقلال ادامه یافت، در عصر کنونی نیز انقلاب اسلامی توانست مانند آن سال‌ها عزت ملی و شجاعت ملت ایران را چند برابر کند.

captcha