سیروس کامران ماوردیانی، مدیرعامل مؤسسه تربیت مدرس هدی تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه نهجالبلاغه همانند امامعلی(ع) مظلوم واقع شده است، اظهار کرد: مهجوریت نهجالبلاغه دلایل عمدهای دارد که میتوان نخستین عامل مؤثر در این زمینه را عدم آشنایی عموم نسبت به متن نهجالبلاغه عنوان کرد.
وی در رابطه با نحوه آشناسازی آحاد مردم در حوزه نهجالبلاغه گفت: متن نهجالبلاغه مثل قرآن قابل فهم و آسان نیست، در واقع افراد باید دارای حداقل لیسانس معارف بوده یا چندین سال در حوزه درس خوانده باشند تا با متن، محتوا و کلام نهجالبلاغه آشنا شوند.
ماوردیانی معتقد است که نیمی از قرآن در اهل بیت(ع) است؛ به طور قطع قرآن دو قسمت «کتابالله» و «عترت» است که بخش عترت آن قرآن ناطق و بخش کتاب آن قرآن صامت نام برده میشود.
رئیس هیئت مدیره مرکز تربیت مدرس هدی، قرآن ناطق را ائمه هدی عنوان کرد و افزود: کسانی که قرآن را میفهمند به این حقیقت رسیدند که بخش دیگری از آن عترت است؛ در رأس عترت(ع) امام علی(ع) قرار دارد که باید نسبت به تحقق این مهم توجهات لازمه را داشت.
روایتی از امام علی(ع) در رابطه با قرآن ناطق
وی به روایتی از امام علی(ع) در جنگ صفین اشاره و تصریح کرد: وقتی در صفین قرآن را برسر نیزه کردند، حضرت علی(ع) فرمودند:«قرآن ناطق من هستم، من طبق وحی جنگ میکنم»؛ بنابراین مؤسسات باید به این وظیفه بپردازند در کنار آموزش قرآن به عترت(ع) هم توجه کنند.
این استاد قرآن در ادامه یادآور شد: عترت یعنی شناخت ائمه و شناخت آثار مانده از نهجالبلاغه، این کتاب اخالقرآن یا برادر قرآن است؛ در واقع کسی که قرآن را دوست داشته باشد مگر میتواند نهجالبلاغه را نخواهد در حالی که میدانیم که نهجالبلاغه شاهکار امام علی(ع) است.
لزوم پرورش مربیان متخصص در زمینه نهجالبلاغه
وی با اشاره به اینکه نهجالبلاغه همانند امامعلی(ع) مهجور واقع شده است، گفت: ابتدا لازم است تا مربیان متخصص در این عرصه را تربیت کنیم سپس به اختصاص یک واحد درسی از نهجالبلاغه کنار آموزش قرآن در مؤسسات قرآنی ـ مردمی بپردازیم.
ماوردیانی معتقد است که قرآن منهای اهل بیت(ع) یعنی قرآن ناقص و برای فهم درست قرآن باید به سراغ فرزندان رسول خدا(ص) بالاخص امام علی(ع) برویم زیرا این ناطق بودن اهل بیت(ع) را مورد تأکید قرار داده است.
این حافظ قرآن در رابطه با تشکیل ستاد نهجالبلاغه اظهار کرد: باید اعتراف کرد که حفظ نهجالبلاغه به مراتب مشکلتر از حفظ قرآن است؛ در واقع قرآن معجزه است اما نهجالبلاغه مهجور مانده است بنابراین اگر ستادی جهت ترغیب آحاد مردم به آموزش نهجالبلاغه تشکیل شود، این فرهنگ دینی توسعه مییابد.
تشکیل ستاد حافظان و مترجمان نهجالبلاغه
رئیس هیئت مدیره مرکز تربیت مدرس هدی خواستار تشکیل ستاد حافظان و مترجمان نهجالبلاغه شد و افزود: با تشکیل این ستاد فرهنگ امام علی(ع) در جامعه جاری شود؛ همچنین لازم است تا درس نهجالبلاغه و امام شناسی جزء درسهای اساسی مؤسسات قرآنی و نهادهای مردمی قرار گیرد.
این استاد قرآن در پایان با اظهار این که یک واحد درسی پایه و مبنا جهت آموزش نهجالبلاغه در مؤسسات قرآنی اختصاص یابد، عنوان کرد: مؤسسات قرآنی به عنوان یکی از مراکز آموزش قرآن کریم کشور باید در زمینه آموزش نهجالبلاغه گامهای اساسی را بردارند و به نوعی افراد را جهت فراگیری علوم و مبانی فرهنگ امام علی(ع) تشویق کنند.