کد خبر: 1373386
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
کفشچیان‌مقدم:

جشنواره «تجسمی فجر» نیاز به یک نقشه راه هدفمند دارد

گروه هنر: یک هنرمند حوزه تجسمی گفت: جشنواره تجسمی فجر در صورت ارائه یک برنامه مشخص، هدفمند و مستمر می‌تواند فضای مطلوبتری نسبت به آنچه که هم اکنون شاهد آن هستیم برای فعالیت و ایجاد انگیزه میان هنرمندان خود فراهم نماید.

اصغر کفشچیان‌مقدم، هنرمند تجسمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با مفید خواندن برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: در شرایطی که هیچ حرکت مؤثر و هدفمندی در اعتلای هنرهای تجسمی وجود ندارد و کورسوی این عرصه هنری تنها با جدیت و حمیت هنرمندان است که روشن است، برگزاری این جشنواره می‌تواند امیدبخش هنرمندان این عرصه باشد.
وی ادامه داد: با این وجود مسئله‌ای که مطرح است اینکه این جشنواره نیز پس از گذشت شش دوره از برگزاری نباید همچنان بی‌برنامه و بدون هدف و بدون نقشه راه برگزار شود و باید مسئولان و در رأس آنها دفتر تجسمی معاونت هنری ارشاد، با فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب و هدفمند بستری را فراهم آورند که ثمرات این جشنواره تنها خلاصه به زمان محدود برگزاری آن نشود و بر جنبه کاربردی آثار تولید شده هنرمندان سرمایه‌گذاری شود.

برنامه‌های جشنواره «تجسمی فجر» باید هر ساله ثابت و بدون تغییر باشند

دبیر ششمین جشنواره تجسمی «هنرجوان» تصریح کرد: نبود دبیرخانه دائمی برای این جشنواره و متغیر بودن برنامه‌های وضع شده برای ادوار گوناگون آن به شکلی که مثلاً در دو دوره متوالی  شاهد حذف و یا اضافه شدن بخش‌هایی در ساختار اجرایی برنامه‌های آن هستیم، نشان از همین مسئله دارد که هنوز برای این جشنواره و جریانات مهم و مؤثر آن که در عین سادگی و در حاشیه قرار داشتن رخ می‌دهد، اهمیت قائل نبوده و برای آن برنامه نداریم.
وی بر جنبه‌های کاربردی آثار تجسمی تأکید کرد و گفت: اگر در شرایط کنونی در زیرساخت‌های شهری و محیطی، مبلمان شهری، دیوارنگاره‌ها و سایر مظاهر بصری محل زندگیمان با یک ناهنجاری و نابسامانی مواجه هستیم به دلیل آن است که از خروجی برگزاری جشنواره‌هایی همچون «تجسمی فجر» و  سایر جشنواره‌های برگزار شده در این حوزه استفاده مؤثر نکرده‌ایم و نتیجه اینکه آثار هنرمندان تجسمی پس از مدتی به نمایش درآمدن در نگارخانه‌ها در قالب جشنواره و سایر برنامه‌های هنری سر از انبارها و آرشیوها درمی‌آورند.

می‌توان آثار هنرمندان ایرانی را جایگزین آثار چینی و خارجی کرد

کفشچیان‌مقدم، ایرانی را خالق و دوستدار زیبایی و هنر خواند و گفت: خانواده‌های ایرانی به دلیل حس زیبایی‌شناسی که در نهاد خود دارند حتی با صرف هزینه‌های قابل توجهی به وجوه تزئینی محل زندگی خود اقدام می‌کنند  و این مسئله را به وضح می‌توان در پیرامون خود دید اما به دلیل خلأ ناشی از عدم عرضه درست و مطلوب آثار هنری ایرانی، در اغلب اوقات دیده می‌شود که رو به سوی جنس و کالای هنری چینی و غربی می‌آورند؛ سؤال اینجاست که چرا با وجود این تقاضای مناسب از سوی جامعه، مسئولان فرهنگی و هنری به فکر جایگزینی عرضه کالای هنری بی‌هویت خارجی با آثاری که حاصل دسترنج هنرمند ایرانی است نیستند؟
وی ادامه داد: به نظر من یکی از خروجی‌های مثبت جشنواره‌ای همچون «تجسمی فجر» می‌تواند توجه به این نکته باشد که  هنرمندان بتوانند بدون واسطه به ارائه و احیاناً فروش محصولات هنری خود در مقابل تقاضای علاقه‌مندان اقدام کنند که این نیاز به فرهنگسازی دارد و یا به شکلی دیگر مسئولان هنری می‌توانند با خرید امتیاز آثار ممتاز جشنواره از هنرمند خالق آنها، اثر تجسمی را در شمارگان بالایی تکثیر و در معرض تقاضای مخاطبان قرار دهند که این به اقتصاد هنرهای تجسمی نیز کمک خواهد کرد.

عرصه تجسمی به لحاظ اقتصادی باید متکی به خود باشد

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: بودجه عرصه هنرهای تجسمی در مقایسه با هنرهای دیگری همچون سینما، تئاتر و موسیقی ناچیز است اما این هنر می‌تواند در این زمینه متکی به خود باشد و راهکار و تهمیداتی اندیشیده شود که ضمن پویایی و رونق فعالیت‌های مؤثر هنرمندان، شاهد بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی  آنها نیز باشیم.

یادآور می‌شود، ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به دبیری سیدعباس میرهاشمی تا 4 اسفند به کار خود ادامه خواهد داد.

captcha