حجتالاسلام روحالله بیگی، نماینده مردم میاندوآب، شاهیندژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، گفت: مسند مدیریت از دیدگاه اسلام امانتی است که به مدیر سپرده میشود و او باید از این مقام بهعنوان امانتی که در دست دارد بهشدت مراقبت کند.
وی با بیان اینکه مدیریت بهعنوان یک حق برای فرد تلقی نمیشود بلکه یک تکلیف است، افزود: حق بهمعنای بهرهمندی، استفاده و سود بردن و تکلیف ادای دین و وظیفه است.
حجتالاسلام بیگی گفت: در بینش اسلام مدیریت بهعنوان خدمتگزار بودن مردم مطرح میشود و در همین راستا مدیر باید مدیریت را برای خدمت بخواهد و نباید مدیریت وسیله حاکمیت بر دیگران باشد پس مدیریت در جهت خدمتگزاری، اقامه حق، عدل و رفع ظلم و باطل است.
ساختار مدیریت در اسلام بر اساس خدامحوری است
این نماینده مجلس با بیان اینکه ساختار مدیریت در اسلام بر اساس خدامحوری است، عنوان کرد: یعنی خداوند متعال در رأس هرم مدیریت در جهان هستی قرار دارد؛ قرآن کریم درخصوص حق بودن فرمانروایی خداوند متعال میفرماید «ولایت و فرمانروایی از آن خداوند و حق اوست».
وی ادامه داد: در جامعه خدامحور، مدیر ضمن اینکه خود را خادم مردم میداند باید خود را در مقابل خدا نیز مسئول بداند و اعتقاد داشته باشد که خدا در همه جا ناظر بر اعمال او است.
حجتالاسلام بیگی گفت: اﺻﻄﻼح ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﻼﻣﯽ از دو واژه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و اﺳﻼم ﺗﺮﮐﯿﺐ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ؛ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺑﺎ اﺳﻼم ﺧﺼﻮﺻﯿﺘﯽ ﻣﯽﯾﺎﺑـﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ دﯾﮕﺮ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳـﺖ چون ویژگیهای یک مدیر اسلامی که باعث تمایز ایشان با مدیر غیراسلامی میشود، چند ویژگی دارند.
وی تأکید کرد: در همین راستا اخلاق مدیر اسلامی باید در مسیر تقرب به خدا قرار گیرد که در این صورت هدف مدیریت اسلامی خدمت به خلق خدا بوده که عمدهترین راه تقرب به خدا انجام فریضه دینی نماز است که نقش محوری در مدیریت داشته و بهترین وسیلهای است که یک مدیر را از لغزشگاهها حفظ میکند و به مدیریت در کاهش فساد و اداره جامعه کمک میکند.
به گفته این نماینده مجلس، مدیر باید مدیریت را امانتی سنگین بداند که از سوی مردم به او واگذار شده است که در این صورت هیچگاه به بیتالمال تعدی و تجاوز نمیکند.