آموزه‌های اصیل دینی خاستگاه معرفت به مهدویت است
کد خبر: 1379672
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹

آموزه‌های اصیل دینی خاستگاه معرفت به مهدویت است

گروه اجتماعی: مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شکل گیری حکومت عدل جهانی حضرت ولی عصر(عج) مستلزم توجه مستمر به مهدویت و انتظار است، گفت: معرفت به مهدویت شامل اصول و قواعدی است که خاستگاه آن در آموزه‌های اصیل دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین بصیری، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با تأکید بر لزوم توسعه فرهنگ مهدوی در جامعه، استفاده از فضای احساسی و هیجانی جامعه را از راهکارهای توسعه این فرهنگ در جامعه دانست.

وی مسئله انتظار و همچنین امامت حضرت مهدی(عج) را یکی از مسائلی دانست که متأسفانه آنگونه که باید به آن پرداخته نشده است و افزود: اقدامات صورت گرفته در سال ‌های اخیر بیشتر در قالب کارهای احساسی و برنامه ‌هایی همچون جشن بوده است این در حالی است که شور و شعور مهدوی در کنار هم‌ معنا و مفهوم پیدا می‌ کند، یعنی مردم باید بدانند که برای چه کسی و با چه هدفی مراسم و یا جشن برگزار می ‌کنند.

حجت الاسلام بصیری با تأکید بر ضرورت آسیب ‌شناسی فرهنگ انتظار، ادامه داد: با توجه به اهمیت نقش انتظار در ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه، انحرافاتی که در تفکر مهدوی در سال ‌های اخیر ایجاد شده، باید آسیب‌ شناسی شود.

انواع تفکرات مهدویت حاکم بر جامعه

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به انواع تفکرات مهدویت حاکم بر جامعه، گفت: بعضی از تفکرات، قائل به انتظار هستند به معنای کناره ‌گیری و صرف نگاه به تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه، بعضی از تفکرات روی مسئله ظهور تأکید زیادی دارند به این معنا که هر لحظه به جامعه القا می‌ کنند که امام زمان(عج) در یک وقت و ساعت مقرر خواهد آمد و به نوعی ایجاد امید کاذب می ‌کنند.

به گفته وی، آنچه مسلم است معرفت به مهدویت شامل اصول و قواعدی است که خاستگاه آن در آموزه‌های اصیل دینی است که با رجوع به آن ‌ها درخواهیم یافت که سیر حرکت عالم بر مدار و محور فطرت انسانی و اصول اخلاقی است بدین معنا که وضعیت عالم رو به بهبود است پس نمی‌ توان گفت نسبت به بهبود بی‌ تفاوت باشیم؛ چرا که ظهور امام زمان(عج) در شرایط مناسب و مطلوب از همه ابعاد اتفاق می‌ افتد.

حجت الاسلام بصیری با بیان اینکه مسیر حرکت همه جوامع، به سوی جامعه جهانی مهدوی است، یادآور شد: رسیدن بشر به این جامعه، سنت الهی و قاعده تخلف ناپذیر است و جوامع اگر خواهان زندگی در سعادت، آسایش، قدرت، عزت و عدالت هستند، باید اصول و مبانی جامعه مهدوی را اصل و مبنای حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود قرار دهند.

اهمیت اصل مهدویت در جامعه

مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اهمیت اصل مهدویت در جامعه اضافه کرد: هدف غایی همه انبیاء و اوصیای الهی استقرار حکومت مهدوی در جهان است و باید به مقوله ای با این عظمت که نتیجه تلاش ها و رنج های مردان خداست، توجه بیشتری شود.

وی با تاکید بر لزوم هوشیاری و دقت در مواضع و عملکردهای مسئولین و مردم یادآور شد: بصیرت فردی و عمومی بر تقویت باورهای مهدوی، انتظار و ارتقای روحیه مقاومت و پیشرفت در امور مادی و معنوی کمک می کند.

حجت الاسلام بصیری در پایان خاطرنشان کرد: شکل گیری حکومت عدل جهانی حضرت ولی عصر(عج) مستلزم توجه مستمر به مهدویت و انتظار است و سعی در گسترش آموزه های مهدوی علاوه بر مسئولین فرهنگی و نهادهای مربوطه از وظایف اصلی و همگانی مسلمین و شیعیان است.

captcha