استعمار فرهنگی مهم‌ترین آفت در میان رسانه‌های جهان اسلام است
کد خبر: 1381609
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
نایب رئیس مجلس ملی بورکینافاسو:

استعمار فرهنگی مهم‌ترین آفت در میان رسانه‌های جهان اسلام است

گروه بین‌الملل: برخی رسانه‌های جهان اسلام که به دنبال پیشرفت و مدرن شدن هستند، اسیر استعمار فرهنگی می‌شوند و به‌جای ترویج تعالیم موردنیاز مسلمانان، روش زندگی غیراسلامی را تبلیغ می‌کنند.

«ژیلبرت نوئل اوئدراگو»، نایب رئیس مجلس ملی بورکینافاسو، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: در عصر حاضر، پیشرفت و مدرنیته نه تنها در زمینه فناوری بلکه در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز وارد شده است ولی متاسفانه رسانه‌های اسلامی به‌جای استفاده از پیشرفت‌های علمی غرب، فقط روش زندگی نوین غربی را شناخته‌اند.

وی افزود: استعمار فرهنگی مهم‌ترین آفتی است که جهان با آن مواجه است؛ کشورهایی که قصد حاکمیت فکری بر دیگر کشورها را دارند با استفاده از رسانه‌های خود، روش زندگی و حتی طرز فکر مخاطبان خود را نیز تعیین می‌کنند و از این طریق، بدون پا گذاشتن به خاک یک کشور، همه استعدادها و توانمندی‌های جوانان «کشور استعمارشده» را در اختیار می‌گیرند.

ژیلبرت نوئل اوئدراگو در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات جهان اسلام، وجود گروه‌های تروریستی در سوریه است؛ کشورهای قدرتمند جهان علاوه بر استعمار فرهنگی سعی می‌کنند تا با حمایت از گروه‌های تروریستی و تجهیز آنان، استیلای کامل خود بر خاورمیانه را از تئوری به عمل نزدیک‌تر کنند و اگر مسلمانان در این زمینه غفلت کنند، نتایج تاسف‌باری را مشاهده خواهند کرد.

پیوندهای خانوادگی؛ مهم‌ترین دلیل همزیستی مسالمت‌آمیز در بورکینافاسو

وزیر اسبق وزارت همبستگی ملی و فعالیت‌های اجتماعی بورکینافاسو در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مسلمانان در این کشور، گفت: بورکینافاسو کشوری اسلامی است ولی در این کشور مسیحیان زیادی نیز زندگی می‌کنند که تا به امروز در کمال آرامش در کنار شهروندان مسلمان زندگی کرده‌اند. در تاریخ بورکینافاسو هیچ نشانی از درگیری و خشونت‌های مذهبی دیده نمی‌شود و این امتیازی بسیار بزرگ برای مردم این کشور به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: با این‌که نظام حکومتی بورکینافاسو لائیک است ولی به دلیل این‌که اکثریت مردم، مسلمان هستند و از نظر مذهبی نیز بسیار متدین به شمار می‌روند، به همین دلیل مذاهب اسلامی در این کشور به رسمیت شناخته شده‌اند و مدارس قرآنی و مراکز آموزش‌های دینی در همه شهرها وجود دارد. دولت به صورت مستقیم نمی‌تواند از هیچ مذهب یا دینی حمایت کند ولی راه‌اندازی مدارس قرآنی زیرنظر دولت صورت می‌گیرد.

به گفته وی" سازمان حج و زیارت نیز در بورکینافاسو زیر نظر دولت فعالیت می‌کند و این سازمان وظیفه دارد که از نظر مالی و سازمان‌دهی، امور مربوط به زیارت خانه خدا برای مسلمانان را انجام دهد. البته دولت از ادیان غیراسلامی نیز حمایت می‌کند و مسیحیان نمایندگان زیادی در پارلمان دارند که به حل مشکلات پیروان دین مسیحیت می‌پردازند."

ژیلبرت نوئل اوئدراگو به دلیل همزیستی مسالمت‌آمیز بین شهروندان با ادیان مختلف در بورکینافاسو، اشاره و عنوان کرد: در بورکینافاسو به دلیل تنوع قومی و مذهبی، در یک خانواده ممکن است اعضا به ادیان و مذاهب مختلفی منتسب باشند؛ یعنی اینکه پدر و مادر مسیحی باشند ولی فرزندانشان به دین اسلام گرویده باشند. به همین دلیل پیوندهای خانوادگی همیشه مانع ایجاد درگیری یا اختلاف قومی در بورکینافاسو بوده است.

نایب رئیس مجلس ملی بورکینافاسو در ادامه تاکید کرد: یکی از سنت‌های خوبی که در بورکینافاسو وجود دارد، حضور پیروان ادیان مختلف در مراسم‌های جشن یکدیگر است. در بورکینافاسو اغلب مسیحیان سوره «فاتحه» را می‌دانند و به‌هنگام درگذشت یکی از نزدیکان مسلمان، این سوره را قرائت می‌کنند. مسلمانان نیز در جشن‌های کاتولیک حضور پیدا می‌کنند و شهروندان همواره در غم و شادی در کنار هم هستند.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که درگیری‌ها و خشونت‌های قوم و مذهبی در کشورهای مختلف به پایان برسد چراکه به عقیده وی" این جنگ‌ها فقط جبهه استعمار را قدرتمندتر می‌کند".

captcha