کد خبر: 1405856
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
یک رواشناس:

شمارش لایک‌ در مسجد فلسفه اعتکاف را زیر سؤال می‌برد

گروه فضای مجازی: حمیدی گفت: معتکفی که به جای تفکر و ذکر گفتن در مسجد به شمارش لایک‌هایش می‌پردازد، قطعا فلسفه اعتکاف را زیر سؤال می‌برد.

فریده حمیدی، روانشناس، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فلسفه اعتکاف، اظهار کرد: فلسفه اعتکاف، به نوعی دل کندن از همه مسائلی است که انسان در دنیا با آن ارتباط دارد.

وی افزود: در ارتباطات انسانی، ارتباط با خدا پررنگ‌تر از دیگر ارتباطات است و اگر قرار فرد است در این سه روز به خدا بیشتر نزدیک باشد، باید از همه ارتباطاتش دست بکشد و به سوی معبودش برود.

این روانشناس تصریح کرد: اگر کسی به تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی و دیجیتال، اعتیاد دارد، این سه روز بهترین فرصت برای ترک است در این غیر این صورت نمی‌توان ترک داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر کسی نتواند در این سه روز از وسایل ارتباطات جمعی دست بردارد یعنی نوع فلسفه‌ اعتکاف را رعایت نکرده است.

حمیدی اظهار کرد: اعتکاف، صرف ارتباط با خداست و حتی اگر جمعی که در این مناسبت قرار می‌گیرند، با یکدیگر بسیار گفت‌وگو و درد و دل کنند، از فضای ارتباطی با خدا دور می‌شوند و این امر تنها به بحث فضای مجازی مربوط نمی‌شود.

اعتکاف، سبب نجات معتکف از دغدغه‌های روزمرگی است

وی افزود: فلسفه اعتکاف کمک می‌کند تا معتکف با ذکر خدا به آرامش برسد و از دغدغه‌های روزمرگی نجات یابد. همچنین راهی برای آن است که معتکف خلأ معنوی درون خود را بازسازی کند.

این روانشناس تصریح کرد: کسانی که تعهدات و مناسباتی دارند و نمی‌توانند حتی یک لحظه از این تعهدات و مناسبات دور باشند، با حضورشان در این مراسم، اساسا در حق معتکف دیگر، حق‌الناس می‌کند و همه ما می‌دانیم که حق‌الناس مهم‌تر از حق‌الله است.

وی ادامه داد: اگر معتکفی جواب تلفنش را بدهد، یا به صفحه شخصی‌اش در شبکه‌ اجتماعی ورود کند، یعنی تعهداتی دارد و این فرد نمی‌تواند چندان در اعتکاف حضور داشته باشد چرا که مناسبات و مسئولیت‌های اجتماعی‌اش اجازه نمی‌دهد.

معتکف باید در ایام اعتکاف از مناسبت‌های زندگی مرخصی بگیرد

حمیدی اظهار کرد: اگر قرار باشد معتکفی سه روز از عمرش را در ایام اعتکاف به روزه و ذکر خدا بپردازد، باید به گونه‌ای از این تعهدات و مناسبت‌هایش مرخصی بگیرد و به نوعی به بازسازی معنوی درونش بپردازد.

وی بیان کرد: فضای معنوی مساجد هم باید تا اندازه‌ای متفاوت از روزهای دیگرش باشد و زمینه‌های لازم را فراهم کند تا معتکفان به دور از هر عاملی باشند که سبب قطع ارتباطش با خدا می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: مساجدی که وایرلس دارند یا حتی قابلیت‌هایی که در تلفن‌های همراه معتکفان وجود دارد، اینها همان عواملی است که در ارتباط معتکف با خدا پارازیت ایجاد می‌کنند.

وی افزود: هر معتکفی باید زمینه‌های برقراری ارتباط با خدا را باید خودش ایجاد کند و نباید منتظر آن بماند که شرایط مسجد برایش فراهم باشد.هر عاملی که تمرکز معتکف را در اعتکاف از بین می‌برد، فلسفه اعتکاف را زیر سؤال خواهد برد.

حمیدی اظهار کرد: کسی که داوطلبانه به اعتکاف می‌رود باید از فلسفه اعتکاف هم آگاهی داشته باشد و بداند که برای چه آمده و قرار است چه کند. اگر به جای تفکر و ذکرگفتن در مسجد به شمارش لایک‌هایش بنشیند، قطعا این ارتباط با خدا قطع خواهد شد و فلسفه اعتکاف را زیر سؤال خواهد بود.

captcha