میثم فرخی، شرکتکننده رشته قرائت ترتیل بخش کارکنان مسابقات دانشگاه پیام نور در حاشیه برگزاری هجدهمین دوره مسابقات کشوری قرآن و عترت پیام نور در ارومیه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، گفت: فعالیتهای قرآنی در دو حوزه مجزا تعریف میشود که حوزه مفاهیم، تفسیر و محتوایی در یک بخش و حوزه قرائت نیز بخش دیگر این فعالیتها است.
وی بیان کرد: خوشبختانه در بخش قرائت و ترتیل پیشرفت بسیار خوبی محسوس است ولی حوزه مفاهیم و تفسیر آن چنان که باید پیشرفتی نداشته است.
شرکتکننده اهل استان مرکزی با بیان اینکه در بخش تفسیر و محتوایی قرآن کریم، باید از سنین ابتدایی برای آموزش شروع کرد، گفت: حوزه محتوایی و مفاهیم یک حوزه زمانبر برای آموزش است و آموزش و پرورش باید از سنین ابتدایی دانشآموزان را به این امر تشویق کند.
فرخی ادامه داد: دورههای آموزشی قرائت و ترتیل به لحاظ فنی در سطح بالایی قرار دارد، ولی بخش محتوایی و تفسیر به استادان خبره نیازمند است.
شرکتکننده بخش کارکنان مسابقات دانشگاه پیام نور در رابطه باکیفیت برگزاری این مسابقات تصریح کرد: در بخش فنی و قرائت به اهداف خود رسیدهایم ولی برای رسیدن به اهداف خود در بخش کتبی هنوز سطح مسابقات رضایتبخش نیست.
وی همچنین تأکید کرد: اساتید و داوران خوبی در بخش شفاهی وجود دارد ولی بخش کتبی و مفاهیم هنوز تا جایگاه والای خود فاصله دارد.
فرخی در پایان با بیان اینکه کارگاههای آموزشی حضوری و سیستم متمرکز قرآنی میتواند این خلأ را جبران کند، خاطرنشان کرد: باید آموزشهای لازم در این زمینه بازنگری شود تا همان طور که فعالان قرآنی در بخش قرائت و شفاهی افتخارآفرینیهایی در عرصههای بینالمللی داشتهاند، در بخش کتبی و مفاهیم نیز شاهد باشیم