جمال شورجه، کارگردان سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره توقف پخش فیلمهای ایرانی در تونس گفت: دو سه روز پیش حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در تونس با مقامات سینمایی این کشور دیدار و گفتوگو داشت، بنابراین عجیب است که میبینیم وزارت فرهنگ این کشور چنین برخوردی با فیلم ایرانی «بدرود بغداد» داشتهاند، حتی در اطلاعیهای که آنها دادهاند نسبت به دیگر فیلمهای ایرانی برخورد تندی شده است.
وی افزود: البته ارتباطات سینمای ایران با کشور تونس در دولت قبل نیز وجود داشت. برای مثال فیلم «33 روز» در جشنواره کارتاژ به نمایش درآمد و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. این فیلم کاری بود درباره مقاومت حزبالله که کاملا با نگاه شیعی تولید شده بود. در ضمن در آن زمان سیداحمد میرعلایی (رئیس اسبق بنیاد سینمایی فارابی) و شفیع آقامحمدیان (رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) مذاکراتی با مقامات تونس داشتند تا علاوه بر حضور فیلمهای ایرانی در جشنوارههای آن کشور در بحث اکران هم شاهد نمایش فیلمهای ایرانی باشیم.
برخورد نامناسب با «بدرود بغداد» در تونس مورد توجه قرار گیرد
دبیر سومین دوره جشنواره فیلم بسیج ادامه داد: با این توضیح و مذاکراتی که اخیرا حجتالله ایوبی با مقامات سینمایی تونس داشته، باید دید که که اساس این خبر (عکسالعمل نسبت به فیلمهای ایرانی) تا چه حد درست است، چون متاسفانه برخی خبرهای کوچک از سوی برخی رسانهها بزرگ میشود، درصورتی که در حقیقت چیز دیگری رخ داده است. با توجه به این توضیح روابط بینالملل سازمان سینمایی نقش قابل تاملی در این حوزه ایفا میکند، چون باید ارزیابی شود در صورت حقیقت داشتن خبر چرا تنها پس از گذشت چند روز از مذاکره مقامات سینمایی ایران با مقامات تونس در این کشور چنین برخوردی با فیلمهای ایرانی میشود.
کارگردان فیلم ضد صهیونیستی «33 روز» در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به نظرم ارتباط برقرار کردن با کشوری چون تونس نباید آن قدرها سخت باشد، زیرا در این کشور انقلابی روی داده و حاکمی چون بن علی هم از آن کشور فرار کرده است، پس سازمان سینمایی باید این موضوع را پیگیری کند و چرایی چنین برخوردی با فیلمهای ایرانی در تونس مشخص شود.
فیلمهای ایرانی مخالف الگوهای غربی در سینما
شورجه در تکمیل توضیح فوق تصریح کرد: برخوردی که با فیلمهای ایرانی میشود به این دلیل است که این فیلمها کمتر از الگوهای غربی استفاده کردهاند. ضمن اینکه عجیب نیست که برخی تندروهای مذهبی تحت القائات وهابیون نسبت به فیلمهای ایرانی موضع داشته باشند.
وی در پایان تصریح کرد: سینمای امروز جهان که تحت لوای سینمای آمریکا فعالیت میکند در پی ترویج سرگرمی است و به هیچ وجه اجازه نمیدهد راجع به موضوعاتی که در آن تفکر وجود دارد بحث شود، بنابراین فیلمهای ایرانی در این حیطه (اکران جهانی) مورد استقبال جدی قرار نگرفته و به نوعی با آن برخورد میشود.
یادآور میشود، وزارت فرهنگ تونس در بیانیهای اکران چند فیلم ایرانی از جمله «بدرود بغداد» به کارگردانی مهدی نادری را به بهانه نداشتن مجوز قانونی از این وزارتخانه متوقف کرد. وزارت فرهنگ تونس با تاکید بر این که هنر سینمای ایران فرهنگ و امنیت تونس را تهدید میکند، اکران تعدادی از فیلمهای ایرانی را به اتهام ترویج مذهب تشیع، داشتن پیامها و اندیشههای دینی افراطی و به بهانه نداشتن مجوز قانونی متوقف کرد. این وزارت با هشدار نسبت به خطر نفوذ سینمای ایران در سالنهای سینمایی تونس، این هنر را تهدیدی جدی برای هنر تونس و نوعی قانون شکنی دانست.
همچنین وزارت تونس با انتقاد از یکهتازی ایران در ساخت داستانهای قرآنی و روایات تاریخ اسلام از جمله سریالهای امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) ، مریم(س)، ایوب(ع) و یوسف(ع) خواستار توقف ساخت و تولید فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجید مجیدی شد.
چندی پیش هم تعدادی از چهرههای فرهنگی افراط گرایی از علمای تونسی به نام «شیخ عثمان بطیخ» خواسته بودند حکم توقف سریالهای مذهبی ایرانی را در شبکههای ماهوارهای و تلویزیونی تونس صادر کند.