به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، یادمان یکصد شماره مجله شاهد یاران به کوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شد. در طلیعه این مجله بیاناتی از حضرت امام(ره) در جمع اعضای تحریریه این ماهنامه مطرح شده است که در بخشی از آن حضرت امام(ره) تأکید کرده که «شما دیدید زمانی که مجله دست منحرفان بود، همان نوشتنها و صفحهها درشان تأثیر داشت. یک جوانی که مجله را ورق میزند حتی اگر نخواند در روحیهاش تأثیر میگذارد.»
همچنین در جای دیگری، بنیانگذار کبیر انقلاب بیان کرده است که «باید مجلهای راه بیندازید که وقتی جوانها باز میکنند، شکل و وجهه و عکسهای مجله و تیترهای مجله طوری باشد مقابل آنچه که 50 سال ما را به نابودی کشید.»
در بخش دیگری از این ماهنامه، جایگاه تاریخنگاری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از دیدگاه مقام معظم رهبری ارائه شده است. در این مطلب آمده است که «جا دارد که کار هنری بشود، ثبت و ضبط بشود و کار تخصصی انجام بگیرد. الان مراکزی هستند و دوستانی کارهای حرفهای و تخصصی خوبی انجام میدهند. در آن واحد دو کار، هم کار حرفهای و تخصصی و مدیریت مطلع و عالمانه بر جمعآوری خاطرات، هم در کنار آن، استفاده از عموم کسانی که در جاهای مختلف خاطراتی از جنگ دارند و منحصر نکردن آن به یک کانال خاص که موجب محدودیت نشود.»
در بخشی از این نشریه، نظرات افراد شاخصی همچون علامه سیدحسن نصرالله، حجتالاسلام و المسلمین علی دوانی، آیتالله محدعلی گرامیقمی، حجج اسلام سیدهادی خسروشاهی، محمدجواد حجتی کرمانی، زندهیاد شیخ مصطفی رهنما، ابوالفضل حاج حیدری، زندهیاد حبیبالله عسگراولادی و اسدالله بادامچیان درباره این نشریه ارائه شده است.
محمدحسین صفارهرندی، حجج اسلام رضا مختاری، محمدرضا زائری، محمد اسفندیاری، یعقوب توکلی، قاسم تبریزی، محمدحسن رجبیدوانی، رحیم نیکبخت میرکوهی، محمدصادق کوشکی، سیدمهدی طالقانی و ... از دیگر کارشناسان و صاحبنظرانی هستند که این نشریه برای آنان ارسال و درباره مطالب آن نظر دادهاند.
آیتالله العظمی مکارم شیرازی در بخشی از این مجله که به عالمان دین در زندان 15 خرداد اختصاص دارد که با عنوان «اجازه ندادم پلاک زندان بر سینهام نصب شود» به چاپ رسیده است. در بخشی از این مطلب میخوانیم: «نسلهای پس از انقلاب باید در جریان آن سالها و مظالمی که بر مبارزان و مردم رفته است قرار گیرند و بدانند این انقلاب، آسان به دست نیامده و باید در حفظ و پاسداری از آن اهتمام ورزید.»
همچنین شاهد یاران با آیتالله مهدوی کنی درباره جستارهای منش فکری و عملی آیتالله طالقانی به گفتوگو نشسته است که در بخشی از آن آمده: «مرحوم آقای طالقانی یک مرد ملای روشنفکر سیاسی به معنی صحیح و انقلابی و مبارز بود. ایشان حالت جذبشان بیشتر از دفعشان بود و اعتقاد داشتند که اعضای این گروهها غالبا حسن نیت دارند و اینها را باید جذب کرد.»
آیتالله هاشمیرفسنجانی نیز در بخشی از این شماره به گفتوگو درباره حجتالاسلام جمی پرداخته است. بخشی از این مطلب به این شرح است: «در مجموع تقدیر از انسانهایی که خدمت شایستهای از هر نوع به جامعه به کشور و به انقلاب میکنند، مروج راههای درست زندگی است. وظیفه ما این است که قدردانی کنیم و تاریخ با این چیزها زنده میماند.»
گفتوگو با علامه سیدمحمدحسین فضلالله درباره آیتالله سیدمحمدباقر صدر، خاطرات اختصاصی آیتالله العظمی سیدعزالدین حسینیزنجانی درباره آیتالله بهلول و واقعه گوهرشاد، گفتوگو با حجتالاسلام هادی مروی درباره آیتالله شهید بهشتی، مصاحبه با حجتالاسلام ابوالحسنی درباره آیتالله شهید مدرس، گفتوگو با حبیبالله عسگراولادی درباره شهید مهدی عراقی و گفتوگو با محمود بروجردی درباره آیتالله شهید سیدمصطفی خمینی از دیگر بخشهای این شماره از شاهد یاران است.
بروجردی درباره خاطراتی که از حضرت امام(ره) درباره شهید سیدمصطفی خمینی داشت، اظهار کرده بود که «من از ایشان پرسیدم وضع علمی آقا مصطفی چگونه است؛ عین عبارت حضرت امام(ره) را نقل میکنم که فرمودند: «از آن وقت من در این سن بهتر است.» آقا مصطفی، هم در حوزه هم و هم در نجف زبانزد بود.
همچنین در بخشی از رویات دوستی حجتالاسلام محمدحسن رحیمیان با دبیرکل حزبالله لبنان آمده است: «آشنایی و دوستی ما به اوایل دهه 60 و حدود ربع قرن پیش میرسد. از همان روزهای نخستین، سیدحسن به عنوان قویترین، ممتازترین، با استعدادترین و باهوشترین فرد در میان مجموعه چهرههای حزبالله مشخص بود.»
تحول و نقش اول طیب حاجرضایی در قیام 15 خرداد نیز در گفتوگو با محسن رفیقدوست بیان شده است. در این مطلب آمده است «وقتی طیب به شهادت رسید، امام به طلبههای قم دستور دادند که همگی یک روز برایش روزه بگیرند و برایش نماز بخوانند. خود بنده شاید ده برابر روزهایش، برای او روزه گرفتم.»
مطالبی درباره شهید علی صیادشیرازی، شهید مصطفی چمران، شهید هاشمینژاد و حجتالاسلام شهید سیدعلی اندرزگو، پایانبخش مطالب شاهد یاران هستند.
این مجله به بهای 20 هزار ریال، در 92 صفحه به چاپ رسیده است.