به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته 10 خرداد ماه در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره رسانههای دیجیتال که در تالار وحدت برگزار شد، گفت:جهان امروز، جهان ارتباطات و رسانهها است و هر کس که تسلط و برتری بیشتر و موثرتری بر فضای تولید و تبادل اطلاعات دارد، توان بالاتری در پیشبرد اهداف خود در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مییابد.
وی ادامه داد: در این میان، به واسطه پیشرفتهای وسیع، گسترده و روز افزونی که در حوزه فناوریهای ارتباطی و رسانهای بوجود آمده است، بسترهای تبادل اطلاعات دیجیتال، اصلی ترین نقش را در خصوص جابهجایی اطلاعات و مفاهیم برعهده گرفتهاند.
جنتی با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره محملی است که فعالان این عرصه مهم، فرصت عرضه فعالیتها و ظرفیتهای خود را پیدا کرده و به رقابتی علمی و نظاممند با دیگر بپردازند، گفت: از سویی دیگر کارشناسان و مدیران خدمتگذار این عرصه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با رصد و بررسی دقیق این فعالیتها و ظرفیتها، بر فضای دیجیتال کشور اشراف یافته و از آن، در جهت برنامهریزی دقیقتر و نظاممند تر بهره میگیرند.
مدیریت رابطه بین فرهنگ و رسانههای دیجیتال از مهمترین دغدغههای سیاستگذاران هر کشور است
جنتی ادامه داد: این عصر از جهتی، عصر دیجیتال و از جهتی دیگر و به زعم بسیاری از صاحبنظران فرهنگ، عصر فرهنگهای نوین و عصر تحولات فرهنگی دانسته میشود. به بیان دیگر میتوان گفت که امروز پیشرفتهای فنی در عرصه فناوریهای اطلاعاتی، ارتباطاتی و رسانهای، بیشترین تاثیر را در حوزه فرهنگ به جا گذاشته است و تحولات فرهنگی، زمینه وقوع بسیاری از تحولات و تطورات در حوزههای دیگر را فراهم کرده است، از این رو توجه و مدیریت رابطه بین فرهنگ و رسانههای دیجیتال به عنوان یکی از مهمترین دغدغههای سیاستگذاران و مدیران هر کشور به شمار میرود.
وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید، به عنوان اصلیترین نهاد مدیریت اجرایی و عملیاتی فرهنگ در کشور، یکی از اصلیترین رسالتهای خود را توجه به این حوزه خطیر و مهم و مقابله با آسیبها و بهرهبرداری از ظرفیتهای آن می داند.
40 میلیون کاربر اینترنت در کشور/ روزانه 40 میلیون نفر - ساعت، اشتغال به بازیهای رایانهای
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آمارها، امروز حاکی از آن است که در کشور بالغ بر 40 میلیون کاربر اینترنت داریم که روزانه، زمانی نسبتاً طولانی از وقت خود را به حضور در فضای مجازی و فعالیت در این دنیای گسترده و پهناور و استفاده از قابلیتهای متنوع آن از جمله شبکههای اجتماعی، وبسایتها و وبلاگها، انجمنهای گفت و گو و سایر خدمات آن اختصاص میدهند؛ هم چنین روزانه بالغ بر 40 میلیون نفر - ساعت، اشتغال به بازیهای رایانهای وجود دارد که این نکته، هم فرصتهای ویژهای را فراهم کرده و هم کشور را با تهدیدات پیچیدهای مواجه ساخته است.
100 میلیون سیم کارت تلفن همراه در کشوری با جمعیت کمتر از 80 میلیون نفر
وی از توزیع بالغ بر 100 میلیون سیم کارت تلفن همراه در کشورمان که جمعیتی کمتر از 80 میلیون نفر دارد خبر داد و گفت: این در حالی است که محتوای موجود در این بسترها غالبا منشأ گرفته از فرهنگی متفاوت از فرهنگ ایرانی اسلامی است و ذهن مخاطب را با خود همراه میسازد که در نتیجه موجب بروز تغییرات خاصی در عرصه فرهنگی کشور اعم از فرهنگهای خاص و فرهنگهای عمومی حاکم بر جامعه میشود.
در جهت تولید محتوای مناسب با فطرت پاک فرزندان این مرز و بوم گام برداریم
جنتی افزود: این موضوعی است که مخاطب ایرانی را دچار نگرانی میکند و وظیفه همه نهادها اعم از خصوصی و دولتی است که در جهت تولید محتوای مناسب با فطرت پاک فرزندان این مرزو بوم گام بردارند و تسهیلات لازم را برای این موضوع فراهم کنند.
وی در ادامه گفت: ظرفیتهای بسیاری برای تولید و انتشار محتوا در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات وجود دارد و تنها نیازمند عزمی راسخ است که با مدد الهی و همراهی خدمتگذاران نهادهای مربوطه محتواهای ارزشی مناسب که موجبات رضایت خانوادههای ایرانی را فراهم کند، روز به روز افزایش یابد.
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه این سؤالها را مطرح کرد: سهم فعالان رسانههای دیجیتال در تولید محتوای موثر و با کیفیت در این عرصه چه میزان است؟ و این دامنه وسیع و پر شمار از ابزارهای دیجیتال، تا چه حد از محتوای مناسب دیجیتال بهره میبرد؟ آیا توسعه کیفی محتوای این حوزه در کشور، با توسعه کمی و فنی آن برابری میکند؟ و نهایتاً آیا ایران اسلامی با برخورداری از پیشینه تاریخی کمنظیر، در فضای دیجیتال جهانی، در جایگاهی متناسب با منابع غنی فرهنگی خود قرار دارد؟
وظیفه دولت تربیت افراد متخصص برای به کارگیری در نهضت تولید محتوای ملی است
وی ادامه داد: بنابراین از الزامات و پیش نیازهای اصلی این اتفاق ضرورت توجه به تولید محتوای بومی و نشر و بازنشر فراوان است که لزوم همراهی و هماهنگی همه سیاستگذاران و برنامه ریزان فرهنگی و فعالان عرصههای مختلف رسانههای دیجیتال در کشور را می طلبد و وظیفه دولت در این میان فراهم کردن امکان دسترسی مناسب همه اقشار به این فن آوری ها و آموزش فراگیر جامعه و تربیت نیروی انسانی متخصص برای به کارگیری در نهضت عظیم تولید محتوای ملی است.
ضرورت اعمال مدیریت جهانی در سطوح دولتی و غیر دولتی
وزیر ارشاد در ادامه عنوان کرد: به جرئت میتوان گفت که هر چند فعالیتهای خوب و نسبتاً موثری در این حوزه در کشور صورت گرفته، اما هنوز با جایگاه اصلی خود چه در سطح ملی و چه در سطوح بینالمللی فاصله بسیاری داریم که پیمودن این مسافت از سویی نیازمند عزم ملی مدیران، صاحب نظران و فعالان این حوزه است و از سویی دیگر ضرورت اعمال مدیریت جهانی را در سطوح دولتی و غیر دولتی نمایان میسازد. مدیریتی علمی و برنامه ریزی شده که تمامی ظرفیتهای عصر دیجیتال را در نظر گرفته و با چشماندازی لایق سرزمین عزیز اسلامیمان همراه باشد. چشماندازی که بوی امید دهد و شادی همراه رضایت الهی را برای همگان به ارمغان آورد.
جنتی تصریح کرد: اگر خواهان ایفای نقش موثرتر و جامعتر در مدیریت فرهنگی کشور هستیم، این مهم جز با توجه و تمرکز ویژه بر امر تولید محتوا (و البته محتوای با کیفیت بالا) میسر نخواهد بود.
وی در پایان تأکید کرد: توجه بیشتر و عالمانهتر بر حوزه تولید محتوا ضروری است و باید تمام تلاش را بر تولید و انتشار محتوای غنی منطبق بر فرهنگ ایرانی – اسلامی و با قابلیت انتشار در سطوح جهانی و بین المللی متمرکز کرد.