عبدالحمید قدیریان، هنرمند طراح و نقاش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان مطالب فوق گفت: باید همواره به این نکته توجه داشته باشیم که شناخت شخصیت امام(ره) جدای از شناخت انقلاب اسلامی نیست؛ با این وجود ما در بسیاری از زمینهها به ویژه فرهنگی و هنری در طی این سالیان به ویژه پس از ارتحال امام راحل کم کار کردهایم.
وی ادامه داد: این مسئله ناشی از عدم ارتباط عاطفی و حسی در خور شأن امام(ره) و اندیشههای او بوده است؛ هنرمند پیش از اینکه موضوع کارش را مشخص کند، فضایی که باید در آن به کار بپردازد را انتخاب میکند، آیا در طول این سالها فضای مناسب برای فعالیت هنرمند در زمینه پرداختن به هنر انقلاب اسلامی فراهم شده است؟!
فضای هنری دوران دفاع مقدس فضای مناسبتری بود
مدیر هنری فیلم سینمایی «ملک سلیمان(س)» تصریح کرد: تنها در مقطع جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس شاهد ایجاد چنین فضایی بودیم که نسبتاً مثبت بود و آثار خوبی نیز در رشتههای مختلف هنری تولید شد اما پس از آن و در برههای که فضای فرهنگی و هنری کشور نیز متأثر از جریانات سیاسی اصطلاحاً سیاستزده شد ناخودآگاه نگاه هنرمندان نیز براساس نظام حاکم تغییر کرد؛ نتیجه اینکه با وجود ازدیاد شعارها و یادمانها، اثر هنری نافذی با موضوع انقلاب اسلامی و شخصیت امام(ره) تولید نشد.
وی به سهم هنر طراحی و نقاشی در تبیین شخصیت امام(ره) و ارزشهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: نازلترین مواجهه هنرمند نقاش طی این سالها با شخصیت و اندیشه والای امام(ره) طراحی پرتره از چهره ایشان بوده است در حالی که میتوان با تأویل و تفسیر اندیشههای ایشان کارهای خلاقه زیادی در زمینه طراحی و نقاشی تولید کرد.
مشی و منش امام(ره) منطبق با سیره اهل بیت(ع) بود
قدیریان تصریح کرد: چیزی که این میان بیشتر مورد غفلت قرار گرفته است اینکه وجه بارز شخصیت امام(ره) انطباق مشی و منش ایشان با سیره اهل بیت(ع) است؛ فرهنگی که بسیار غنی است و لایههای زیادی از نظر معرفتی و انسانشناسی در آن مستتر است و با تحلیل و تفسیر هنری آن و تأکید بر روی مفاهیم امامشناسی و فهرستبندی آنها میتوان هزاران تابلوی نقاشی پدید آورد.
وی به کارگاههای نقاشی با موضوع امام(ره) و انقلاب اسلامی که اخیراً و به مناسبت ایام ارتحال امامخمینی(ره) و تحت عنوان سوگواره رنگها در برج میلاد برپا شد اشاره کرد و گفت: این گونه تجمعات هنری بسیار خوب است و موجب ایجاد تعامل و تبادل افکار و تجارب میان هنرمندان نقاش در موارد و موضوعات ارزشی همچون امام(ره) و انقلاب اسلامی میشود.
وی در پایان گفت: با این وجود بهتر بود علاوه بر حضور هنرمندان، در این کارگاهها ما از حضور دانشمندان و علما و اشخاصی که دارای تحلیل جامعی از شخصیتها و رخدادهای انقلابی دارند نیز استفاده کنیم تا با بیان نقطه نظرات آنها شکاف ادراکی هنرمند و عالم در مورد برخی بازنماییهای هنری براساس رویدادهای انقلاب اسلامی از میان برود و با شفافسازی از انگزنیهای سیاسی به آثار هنرمندان نقاشی جلوگیری شود.