به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، اسلام به صورت مستقیم به سرزمین فیلیپین وارد نشد، بلکه به واسطه و از طریق کشورهایی چون اندونزی و مالزی به این کشور راه یافت؛ با توجه به این که فیلپینیها خود نیز آداب، سنتها و آئینهای خاص مذهبی قبل از ورود اسلام را داشتند، لذا آمیختگی اسلام با این باورها و سنتهای محلی و بومی و با توجه به بافت قبیلهای جامعه، شاید از دیگر نقاط بیشتر باشد.
اسلام به درستی در فیلیپین معرفی نشده است
از آنجا که علما و معلمان فیلیپینی از کشورهایی چون عربستان فارغالتحصیل شدهاند، لذا تمامی مسلمانان فیلیپین آموزشهای اسلامی خود را از دریچه ذهن برادران اهل تسنن دریافتهاند و لذا دریافتهای ناقصی از اسلام دارند.
آنچه که «آرونالدو دلاروزا» یکی از نویسندگان این کشور از دیدگاه فیلیپینیها بیان میکند جالب توجه است. این نویسنده میگوید: چون اسلام دین تسلیم است، لذا پیشرفت و ترقی در آن نیست و اگر دینی همراه با زمان تغییر نکند، نمیتواند منشأ خوشبختی برای پیروان خود باشد. متأسفانه برداشت یک نویسنده مسیحی فیلیپینی از اسلام نشان میدهد که مسلمانان، آن طور که باید دین خود را به مردم فیلیپین معرفی نکردهاند.
این نویسنده مسیحی متوجه نشده است که اسلام به معنای تسلیم محض شدن در برابر خداوند متعال و دین و حقه است و اساسا لازمه پذیرش هر دینی، تسلیم بودن در مقابل همان دین است و در طول تاریخ بشریت، همه انبیا مبلغ یک دین (اسلام) بودهاند. علاوه بر شواهد و ادله بسیار در قرآن و روایات مبنی بر تلاش و کوشش، نگاه به تاریخ و سیر رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نشان دهنده رویکرد مترقی و بالنده اسلام در بین عاملان واقعی آن است.
بسیاری از گویشهای مسلمانان نیز به یکدیگر شباهت دارند، در صورتی که دیگر گویشها به زبانهای «تاگالوگ» و «ویسایا» شبیه هستند. طبق بررسیهای زبان شناسی نوین، زبانهای مختلف فیلیپینیهای مسلمان و مسیحی تماماً از یک خانواده مشتق شده و دارای تشابهات بسیاری هستند که به گویشهای دیگر خانواده مالایی تعلق دارند.
مسلمانان فیلیپین با وجود تفاوتهای فرهنگی خود را امت واحد تلقی میکنند
در کشور فیلیپین، گروههای مسلمان به طور قابل توجه در اجرای سنتهای فرهنگی و رسوم و قوانین مربوط به خود و یا به عبارتی دیگر عادات تفاوت بسیاری دارند. گروهی که اجدادشان در اوایل تاریخ ورود اسلام به سرزمین فیلیپین به این دین گرویدند بر این عقیدهاند که نحوه اجرای احکام اسلامی پیچیدهتر و صحیحتر از دیگر گروهها است. اما صرف نظر از این اختلافات، مهمترین نکته این است که مسلمانان فیلیپین خود را امتی واحد تلقی میکنند چرا که دین اسلام هویت اصلی آنها است. آنها همواره این نکته را یادآور میشوند که دینشان از دین سایر برادران مسیحی فیلیپین متمایز است.
مسلمانان در مبارزات خود به منظور دستیابی به حقوق حقه خود، سعی دارند که به برادران مسیحی خود چنین تفهیم کنند که اسلام صرفاً یک دین نیست بلکه روش زندگی آنهاست.
نگاهی به شهر «مراوی» از شهرهای مسلماننشین
شهر «مراوی» یکی از شهرهای مسلمان نشین فیلیپین است که دارای جمعیتی حدود پانصد هزار تن است که اکثریت قریب به اتفاق آن را مسلمانان تشکیل میدهند.
در این شهر کوچک و حومه آن، مساجد متعددی وجود دارند که تعداد آنها به 100 باب میرسد. مردم این شهر در فقر مطبوعاتی به سر برده و علاقه بسیاری به رادیو دارند. لذا فعالیتهای رادیویی وهابیون در این شهر بسیار زیاد است.
25% مردم مراوی از نظر اقتصادی در شرایط مطلوب و 75% آنها در شرایط نامناسب زندگی میکنند. 60% مردم این شهر باسواد هستند و یک درصد باقیمانده از کل جمعیت، پروتستان بوده و یک کلیسا دارند.
بافت مراوی بسیار قدیمی و فرماندار آن مسلمان است. نکته مورد توجه این که 90% از زنان و دختران شهر باحجاب بوده و شهر به طور کلی حال و هوای یک جامعه اسلامی را دارد.
زبان مردم شهر، «مارانانو» است. دانشگاه «MSU »، دانشگاه ایالتی «میندانائو» و مسجد شاه فیصل با کتابخانه و کلاسهای مراوی نیز در حومه شهر و در یک منطقه مرتفع و سرسبز قرار دارند. حسینیه «کربلاییهای مراوی» هم در حومه شهر و در یک منطقه مرتفع و سرسبز قرار دارد. مساحت این حسینیه 15000 مترمربع است و زیربنای آن بالغ بر 2400 مترمربع میشود. استاد علومالدین سعید، این حسینیه را در سال 1988 تأسیس کرده و اقامه نماز پرشکوه جمعه و جماعت توسط وی صورت میگیرد.
کتابفروشی مراوی در منطقه پرازدحام شهر قرار دارد و صاحب آن «آبینال» (Abinal) یکی از پیروان اهل بیت(ع) و از طرفداران جمهوری اسلامی ایران است.
با نگاهی به بافت مسلمانان فیلیپین در شهر «مراوی»، زنانی رامیبینید که از سر تا پا پوشش اسلامی دارند. در حالی که در کنار این زنان، مسلمانان دیگری میبینید که از حجاب تنها سر و گردن خود را میپوشانند و این تفاوت را در میان مردان هم میتوانید مشاهده کنید. بعضی از آنها با شلوار گشاد، پیراهنهای بلند و ریش در خیابانها رفت و آمد میکنند و در کنار آنها مردان مسلمان دیگری بدون ریش و با لباسهای غربی میتوان یافت.