حسن نجفیسولاری، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به تقسیمبندی نوع پیامکهای ارسالی به کاربران پرداخت و اظهار کرد: پیامکهای ارسالی به دو نوع تقسیم میشود: پیامکهای محدود و بالک. زمانی که پیامکهای ارسالی به کاربران محدود، صورت گیرد نوع این پیامکها محدود و کنترل آن از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج میشود اما پیامکهای «بالک» به مجموعهای از پیامهایی گفته میشود که فراگیر و به معنای عام هستند.
بدون مجوز، امکان ارسال پیامک نیست
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به پیامکهای ارسالی به کاربران با موضوع ازدواج، ازدواج موقت، همسریابی، دعاهایی که پس از ارسال به چند نفر موجب خواهد شد خبر خوشی دریافت کنید و ... تصریح کرد: پیامکهای اینچنینی اگر بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و کاربران به ما شکایت کنند، حتما رسیدگی خواهیم کرد.
هیچ یک از اپراتورها حق ارسال پیامکهای بالک را ندارند
وی بیان کرد: هیچ یک از اپراتورها تا زمانی که وزارت ارشاد پیامکهای بالک را تأیید نکرده، حق ارسال آنها را ندارند و در صورت ارسال طبق قانون متخلف محسوب میشوند.
نجفیسولاری اظهار کرد: بهترین راه مقابله با پیامهای نامناسب بالک اعلام شکایت کاربران به سامانه 10001314 است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد پیامهای بالک حق پیگیری و رسیدگی دارد اما پیامهای فرد به فرد و پیامهای محدود به مرجع قضایی محدود میشود.
اگر مشکلی است، شکایت کنند
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه مشکلات محتوایی پیامکها را قبول دارد، اظهار کرد: بهترین کار این است که اگر کاربران شکایتی دارند به ما ارجاع دهند. به هرحال بهترین ناظر خود مردم هستند که بتوانند این شرایط را کنترل کنند.
وی بیان کرد: ما امروز شاهد این موضوع هستیم که جوانان بخشی از وقتشان را برای خلق طنز، جوک و ادبیات خاص صرف میکنند و حتی بعضاً دیده میشود که قومیتها را زیرسؤال میبرند، برخی از اینها گناه کبیره است و به هیچ عنوان قابل بخشش نیست چرا که جمعی را زیر سؤال میبریم.
زیرسؤال بردن عدهای در پیامکها هم از جنس غیبت است
نجفیسولاری با تأکید بر اینکه در این رابطه باید کار فرهنگی صورت و یاد بگیریم که چه نوع پیامکهایی را باید ارسال کنیم، عنوان کرد: همان طور که غیبت کردن گناه است، زیرسؤال بردن عدهای در پیامکها هم از جنس غیبت بوده و گناه کبیره به شمار میرود.
فرهنگسازی؛ گام اول مقابله با ارسال پیامهای نامناسب
وی افزود: در این زمینه باید فرهنگسازی کنیم چرا که کنترل آن ممکن نیست و پیامک ابزاری است که در اختیار همه مردم قرار دارد. دومین گام برای مقابله با پیامکهای نامناسب، کنترل اپراتورهاست که سرویس میدهند. باید افراد ناظر، خوشفکر و اندیشمند در این زمینه فعالیت کنند تا بتوانند پیامکهایی با محتوای مناسب ارسال کنند.
وی بیان کرد: گام سوم وظیفه حاکمیت است. به این معنی که تقسیم وظایف شود تا هر یک چه کاری را باید انجام دهند. برای مثال اگر به وزارت ارتباطات تکلیف شده است که قاعدهای در این زمینه وضع کند قطعاً نباید هیچ اپراتوری پیام فراگیر مسئلهساز و حساسبرانگیز را ارسال کند.
نجفیسولاری اظهار کرد: در مرکز سامانهای را ایجاد کردهایم که هر کسی که میخواهد محتوایی برای مردم ارسال کند، باید آن محتوا را در سامانه قرار دهد تا تمام این پیامکها کنترل شود و این نظارت را برعهده بخش خصوصی گذاشتهایم تا دچار محدودیتهای دولتی در این زمینه نشویم.
وی در پایان گفت: ما اگر این سه مرحله یعنی فرهنگسازی برای کاربران، کنترل اپراتورها و تقسیم کار ملی را در حوزه ارسال پیامهایی با محتوای مناسب درنظر بگیریم، قطعاً شاهد اسال پیامهای مناسب خواهیم بود.