به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، اینجا باغ موزه دفاع مقدس است، همان جایی که با قدم برداشتن در دالانهای آن، با یاد شهدا، بوی بهشت به مشام میرسد. امسال بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن برای نخستین بار در باغ موزه دفاع مقدس برگزار میشود و بخش رسانههای دیجیتال که در چند سال اخیر حضوری فعال داشته است، امسال با قرارگرفتن در حاشیه نمایشگاه، چندان فعال به نظر نمیرسد.
مشکلات بخش رسانههای دیجیتال؛ گریبانگیر بازدیدکنندگان
بخش رسانههای دیجیتال در ضلع شرقی باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد یعنی منفک از نمایشگاه و هر بازدیدکنندهای که قرار است به بخش رسانههای دیجیتال برود باید زمان بسیاری را پیادهروی کند تا بتواند از ضلع غربی باغ موزه به ضلع شرقی برود. مشکل محل بخش رسانههای دیجیتال، تا اندازهای بازدیدکنندگان را هم دچار مشکل کرده است. همچنین همین پیادهروی بسیار سبب شده است تا این بخش بازدیدکننده زیادی نداشته باشد.
نبود تسهیلات لازم برای بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن
فرهاد خدابنده، یکی از متصدیان غرفه بخش رسانههای دیجیتال است، وی با اشاره به نبود تسهیلات لازم در نمایشگاه قرآن گفت: از آنجا که قرار بود متروی تهران همگام با نمایشگاه قرآن قدم بردارد اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد تا جایی که غرفهداران بخش رسانههای دیجیتال موظف هستند تا 24 هر شب در غرفه بمانند درحالی که پایان زمان کاری مترو قبل از ساعت 24 است.
تبلیغات ضعیف تلویزیون از نمایشگاه قرآن
کیوان کریمی، متصدی غرفه سپنتا سروش، با اشاره به تبلیغات ضعیف تلویزیون از نمایشگاه قرآن گفت: صداوسیما که در سالهای پیش هماهنگی مناسبی با نمایشگاه قرآن داشته است اما امسال این نوع هماهنگی کمتر شده است و همین تبلیغات ضعیف سبب شده است تا بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به ویژه بخش رسانههای دیجیتال چندان بازدیدکنندهای نداشته باشد.
وی افزود: رسانه ملی نقش بسیاری میتواند در ترغیب مردم به نمایشگاه قرآن داشته باشد اما امسال این امر کم رنگ است.
این غرفهدار تصریح کرد: اگر صداوسیما بتواند تبلیغات نمایشگاه قرآن را در میان سریالهای ماه مبارک رمضان قرار دهد، قطعا بازدیدکنندگان امسال بیش از دورههای پیشین خواهد بود.
بخش رسانههای دیجیتال مظلوم واقع شده است
خانواده کرمی که متشکل از دو دختر نوجوان و یک پسر خردسال است، از بازدیدکنندگان بخش رسانههای دیجیتال در هفتمین روز نمایشگاه قرآن به شمار میرود.
محمد کرمی با اشاره به محل بخش رسانههای دیجیتال گفت: بخش رسانههای دیجیتال به نسبت بخشهای دیگر در محل دورافتاده نمایشگاه قرار دارد و همین امر رفتوآمد را برای بازدیدکنندگان سخت تر کرده است.
وی بیان کرد: بخش رسانههای دیجیتال همیشه از جذابترین بخشهای نمایشگاه بوده اما متأسفانه امسال چندان جذابیتی برای بازدیدکننده ندارد.
این بازدیدکننده تصریح کرد: بخش رسانههای دیجیتال باید همیشه مورد حمایت متولیان برگزاری نمایشگاه قرآن باشد.
بخشی از مشکلات بخش رسانههای دیجیتال به پایان رسید
روزهای ابتدایی نمایشگاه قرآن، تعدادی از غرفهداران بخش رسانههای دیجیتال نامهای را برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا کرده بودند مبنی بر اینکه شرایط این بخش به دلیل گرمای آفتاب و نداشتن سایهبان چندان رضایت بخش نیست که خبرنگار ایکنا این موضوع را در همان روزها با حجتالاسلام حشمتی، رئیس بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم مطرح کرد و وی با اشاره به وضعیت نامناسب متصدیان غرفه بخش رسانههای دیجیتال و امضای نامه اعتراض به وضعیت نمایشگاه گفت: به متصدیان غرفههای بخش رسانههای دیجیتال نمایشگاه حق میدهم که نامه اعتراض بنویسند چرا که در حاشیه قرار دارند اما ما هم جای دیگری نداریم که 50 مؤسسه را در آن قرار دهیم.
وی افزود: 50 مؤسسه دیجیتال رقم کمی نیست و نمیتوانیم آنها را در بخش مکتوب نمایشگاه جای دهیم و به ناچار باید تجهیزات مضاعفی را در آن بخش قرار دهیم.
رئیس بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم تصریح کرد: به دلیل آن که چند ساعتی را متصدیان غرفه باید در آفتاب بگذرانند و این امر در ماه رمضان کمی دشوار است قرار است جلوی غرفهها را به نوعی بپوشانیم تا مانع تابش آفتاب به غرفهها شود. همچنین در صورت امکان کولر را در این بخش جانمایی خواهیم کرد.
پس از این مصاحبه شاهد حل بخشی از مشکلات بخش رسانههای دیجیتال بودیم تا جایی که این سایهبانی در این بخش قرار داده شده است و مقابل غرفهها به دلیل ممانعت از گرمای آفتاب، برزنتی کشیده شده است.
رئیس مرکز رسانههای دیجیتال باید حامی مؤسسات نرمافزاری باشد
مجتبی مطهری، مدیرعامل شرکت نرمافزاری اندیشه مبنا، با اشاره به محل بخش رسانههای دیجیتال در نمایشگاه قرآن اظهار کرد: متأسفانه محلی که برای بخش رسانههای دیجیتال در نمایشگاه قرآن درنظر گرفته شده است، نامناسبترین بخش محوطه گسترده موزه ملی دفاع مقدس است.
وی افزود: بخش رسانههای دیجیتال در محوطه چادر این نمایشگاه قرار دارد و این محوطه با محصولات کامپیوتری منافات دارد.
مدیرعامل شرکت نرمافزاری اندیشه مبنا تصریح کرد: زمانی که دستگاه کامپیوتر، مانیتور و دیگر لوازم جانبی در نور آفتاب قرار بگیرد، قطعا آسیب بسیاری به این ابزارها وارد خواهد آمد.
مطهری اظهار کرد: انتظار مؤسسات نرمافزاری این است که رئیس مرکز توسعه رسانههای دیجیتال بتواند حمایت جدی از مؤسسات نرمافزاری در این دوره از نمایشگاه داشته باشد.
هشت روز از برگزاری بیست و دومین نمایشگاه قرآن گذشت و تنها 12 روز به پایان نمایشگاه باقی مانده است. بنابراین دیگر نمیتوان توقعی از متولیان برگزاری نمایشگاه برای تغییر مکان بخش رسانههای دیجیتال داشت اما به نظر میرسد میتوان برای بخش رسانههای دیجیتال بیست و سومین نمایشگاه قرآن چارهای اندیشید تا شاهد مشکلات کمتری باشیم چرا که بخش رسانههای دیجیتال مهمترین بخش به شمار میرود و باید متولیان امر توجه ویژهای به این حوزه داشته باشند.