به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) دکتر علیمنتظری عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی هفته گذشته به عنوان یکی از 11 استاد تمام قرآنی کشور در بیستودومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم مورد تجلیل قرار گرفت.
به بهانه این تجلیل مصاحبهای با دکتر علی منتظری انجام و از وی در خصوص وظایف این 11 استاد تمام قرآنی کشور در قبال سایر اساتید و دانشجویان سؤال کردیم که پاسخ داد: علم و کارعلمی عبارت است از نور و انتشار نور، قرآن هم سراسر نور است و طبیعتاً کسانی که در کار علمی و نشر دستآوردهای علمی هستند از این جهت رابطه بسیار نزدیکی با قرآن و فرهنگ قرآنی دارند.
وی نشر دانش، بصیرت، علم، آگاهی و ... در جامعه را از جمله کارهای مهمی دانست که اساتیدی که مفتخر به کارهای قرآنی و خدمت به قرآن هستند، باید سرلوحه کار خود قرار دهند و افزود: در چند آیه قرآن اشاره شده است که «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ؛ گو آیا کسانى که مىدانند و کسانى که نمىدانند یکسانند» (آیه 9 سوره زمر)؛ «وَمَا یَسْتَوِی الْأَعْمَى وَالْبَصِیرُ؛ و نابینا و بینا یکسان نیستند»؟ (آیه 58 سوره غافر)
منتظری مهمترین کاری که بر عهده این اساتید و اهل دانش است را ترویج دانش، آگاهی و بصیرت در سطح جامعه دانست و گفت: وقتی ما بینایی جامعه را بالا ببریم این کار قرآنی است.
اساتید قرآنی باید از توحید در قول و فعل برخوردار باشند
وی ادامه داد: این اساتید قرآنی باید به لحاظ گفتار، رفتار، منش و تربیت دانشجویان برای سایر اساتید نمونه باشند، در تربیت دانشجویان سرآمد باشند، گفتار و کردارشان یکسان باشد و از توحید در قول و فعل برخوردار باشند چون این عوامل آثار زیادی در تربیت نسل جوان خواهد گذاشت.
این عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با اشاره به آیه دوم و سوم سوره صف که میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ﴿۲﴾ کَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید چرا چیزى مىگویید که انجام نمىدهید(2) نزد خدا سخت ناپسند است که چیزى را بگویید و انجام ندهید»، تصریح کرد: یکی از ویژگیهای استادان قرآنی این است که به موضوع علم و دانش همه جانبه نگاه میکنند چون بخشی از علم و دانش در قول و فعل و تربیت نهفته است.
مشکل نظام آموزشی ما کمبود تربیت و مسائل تربیتی است
وی مشکلی که ما در نظام آموزشی خود هم در سطح دبستان و دبیرستان و هم در سطح دانشگاهها داریم را کمبود تربیت و مسائل تربیتی دانست و گفت: مسائل تربیتی موضوعاتی نیستند که بتوان با بخشنامه و دستورالعمل آنها را اجرا کرد. اینها در قول و فعل اساتید و معلمان تبلور پیدا کرده و دانشآموز و دانشجو را تحت تأثیر قرار میدهد. لذا این اساتید طبیعتاً به لحاظ برخورد با دانشجویان اولاً باید آنها را فرزندان خود بدانند و ثانیاً در اعتلای علمی، روحی، فکری و اخلاقی آنها تلاش کنند.
دکتر منتظری افزود: اگر کلاسها و محیطهای علمی ما به اخلاق و معرفت الهی و نور قرآنی عجین شود تفاوت یافته و صفا و صمیمیت پیدا خواهند کرد و پیامدها و دستاوردهای علمی بیشتری نیز کسب میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که موضوعهای زیادی وجود دارد که اندیشمندان غربی به آن پی میبرند و بعد مسلمانان متوجه اشاره قرآن به آن موضوع علمی میشوند، آیا این ضعف مسلمانان نیست که طی 14 قرن نتوانستند آن موضوع علمی را از قرآن استخراج کنند؟ گفت: نه اینکه نتوانستند، استخراج کردهاند اما آن را به زبان علم و در مجموعههای علمی ارائه نکردهاند.
رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی ادامه داد: مسلمانان به این مسائل توجه دارند اما در تبدیل این موضوعها به علم روز کوتاهی میکنند. من هماکنون میتوانم تعدادی از مقالههای خودمان را به شما نشان دهم که موضوع در خصوص حوادث جادهای و سوانح است ولی ارجاعات ما به قرآن و رساله عملی امام خمینی(ره) است.
ضرورت انتشار علوم نهفته در قرآن به زبان روز
وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم علوم نهفته در قرآن و زوایای مهم و ارزشمندی که در مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در قرآن هست را در جهان امروز مطرح کنیم باید بخشی از آن را به زبان علم در مجلات علمی منتشر کنیم.
دکتر منتظری که اردیبهشت ماه سال جاری نام وی به فهرست یک درصد برتر دانشمندان «علوم اجتماعی در پزشکی» جهان پیوست، به انتشار «دوفصلنامه پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم» توسط سازمان فعالیتهای قرآنی دانشجویان کشور نیز اشاره کرد و گفت: ما سالها است که تلاش میکنیم این مجله تخصصی میان رشتهای قرآن کریم را منتشر کنیم این کار برای این است که بتوانیم پارهای از این دستآورهای علمی را به زبان علم و به شکل علمی منتشر کنیم.
وی تصریح کرد: من با انشاء نویسی در این موارد به شدت مخالف هستم. باید با روشهای علمی جدید و پذیرفته شده مقالهها نوشته شود و نباید بگذاریم فصلنامه خود ما هم وارد حوزه انتشار مقالههای انشائی شود. البته نمیگویم این شیوهها وحی منزل هستند اما برای ورود به جهان علم و دانش و ادبیات علمی و متون پژوهشی ناچار هستیم که به این زبان رسمیت بدهیم.
رئیس اسبق جهاددانشگاهی در ادامه افزود: مدتی سردبیر «دوفصلنامه پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم» بوده اما سردبیری فصلنامه را ادامه ندادم چرا که اعلام کردند تخصص شما قرآنی نیست!
وی افزود: باید توجه ویژهای به این فصلنامه صورتگرفته و نه تنها در کشور بلکه در کشورهای منطقه و جهان نیز معرفی شود به ویژه اینکه در این زمینه ما با کمبود مواجه هستیم. نکته جالب اینکه ناشران بزرگ بینالمللی در همین زمینه دست به کار شدهاند و مجلهای به نام «مذهب و سلامت» توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر میشود و یا مجلهای با عنوان «سلامت روان مسلمانان» توسط ناشران بینالمللی که مسلمان نیستند به انتشار میرسد.
رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی خواستار انتشار «دوفصلنامه پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی شد و گفت: باید این مجله بیش از این مورد توجه قرار گیرد.
دکتر منتظری با انتقاد از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کمیسیونهای ذیربط آن در خصوص انتشار مجلههای علمی ـ پژوهشی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقررات دست و پاگیری را اعمال میکنند که معلوم نیست از کجا آمده است.
وی ادامه داد: در دنیا این همه ناشر و دانشگاه وجود دارد مگر فقط ما هستیم که مجله علمی و تخصصی منتشر میکنیم؟ این اقدامات مخل کار علمی، پژوهشی و تحقیقاتی است و باید جمع شود و اگر بخواهیم به جایی برسیم نه تنها در حوزه قرآنی بلکه در همه حوزهها باید این اقدامات اصلاح شود. شما مجلات معتبر دنیا را ببینید، سردبیر چند مجله تخصصی تخصص آن حوزه را دارد؟
یادآوری میشود: 11 نفر از استاد تمامهای قرآنی کشور روز دوشنبه نهم تیرماه در تالار هویزه باغ موزه دفاع مقدس (محل برگزاری بیستودومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم) و با حضور رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تجلیل شدند.